Voor evenementen is beter en grondiger meetwerk nodig om het succes te bepalen. Voor adverteerdeers en sponsors kan een grondig effectonderzoek reden zijn om te kiezen voor het medium evenement.
Betere gegevensverzameling moet echter vanuit de branche zelf komen. Karoline Wiegerink, deskundige verbonden aan universiteit Nijenrode, zegt dat organisatoren een duidelijk doel voor ogen moeten hebben over wat zij willen bereiken. Pas dan kunnen zij onderzoeken of zij dat doel hebben bereikt. Gegevensverzameling voor, tijdens of na een evenement bij bezoekers of andere belanghebbenden geeft inzicht in het succes en effect ervan.
Daarbij moet meting al in de opstartfase van het evenement worden meegenomen. Online is een goede methode, maar er worden ook steeds nieuwe, andere meetmethoden ontwikkeld. Lex Kruijver van Respons, dat gegevens over evenementen inventariseert en verwerkt, wijst op de kosten die zijn verbonden aan metingen.
Een publieksonderzoek kost al snel 10.000 euro. Bij kleine of gratis evenementen is daar vaak geen budget voor. De Stichting Event Audit Nederland is bezig met een keurmerk voor betrouwbare en onderling te vergelijken gegevens.
Bron: express.be, Adforesult