Een journalist beslist binnen zeven seconden of hij een persbericht zal publiceren. Wil je scoren? Stel dan je persbericht zo goed en aantrekkelijk mogelijk op.
Dat stelt Madeleine Dembour in haar boek 'Qui a peur des journalistes?'. "Het is verbijsterend dat nog heel wat organisaties hun persbericht versturen met als titel 'Persbericht'. De meeste journalisten drukken in dat geval meteen op de deleteknop. Zorg er dus voor dat jouw persbericht altijd een titel heeft, het liefst zo 'catchy' mogelijk, zodat de ontvanger geprikkeld wordt verder te lezen."
Intro
Verder kan je best de essentie van het persbericht in de intro van je e-mail vermelden en het bericht zelf in onderaan of als bijlage plaatsen. Gebruik zeker geen pdf, want dat verwerkt een stuk moeilijker dan een Word-document. Ook foto's en extra materiaal kan je als bijlage toevoegen. Madeleine Dembour geeft nog meer advies. Zo moet een persbericht steeds gedateerd zijn, gericht tot een geselecteerde contactpersoon en ondertekend met naam, email en oproepnummers van de auteur. Verder de klassiekers: een persbericht moet beantwoorden aan de vragen wie, wat, waar, wanneer, hoe, waarom. Hou het verder beknopt.
Verzendtijdstip
Tot slot raadt de auteur aan een persbericht rond 14 uur te verzenden. Bij kranten is de avondploeg dan net begonnen en weekbladjournalisten hebben nog ruim de tijd om het bericht te verwerken.
Persberichten op eventplanner.nl
Heb je nieuws voor onze eigen redactie? Je kan het bericht mailen naar redactie@eventplanner.nl. Hou je bericht kort en krachtig. Drie alinea's is ideaal voor een artikel op internet. Berichten met een commerciële insteek (bedrijfs- of productvoorstelling, uitnodigingen, ...) worden niet redactioneel geplaatst. Commerciële berichten worden, voor slechts 249 euro, opgenomen op onze website én in onze nieuwsbrief naar meer dan 50.000 opdrachtgevers van bedrijfsevenementen.
Bron: 6minutes, ManagersOnline