Nederland voort dit jaar opnieuw campagne tegen illegaal vuurwerk. Dit jaar krijgt België, waar volgens 'Consument en Veiligheid' gevaarlijk illegaal vuurwerk makkelijk te koop zou zijn, de focus.
Met de inzet van televisiecommercials en filmpjes op YouTube laat 'Consument en Veiligheid' de gevaren van het afsteken van illegaal vuurwerk zien. De organisatie bouwt daarbij voort op de succesvolle online vuurwerkcampagne van vorig jaar. Die leverde anderhalf miljoen websitebezoekers in veertien dagen op. Afgelopen jaarwisseling steeg het aantal vuurwerkslachtoffers met 19 procent.
Maar liefst 1.100 vuurwerkslachtoffers werden behandeld op een Spoedeisende Hulpafdeling van een ziekenhuis. Vooral de stijging van het aantal ongevallen veroorzaakt door het afsteken van Illegaal vuurwerk baart grote zorgen!
De campagne-filmpjes
Illegaal vuurwerk
Professioneel vuurwerk dat illegaal is aangeschaft heeft afgelopen jaarwisseling gezorgd voor bijna een kwart van de vuurwerkslachtoffers. Meer dan 40 procent van alle slachtoffers heeft overigens geen weet of het letsel is veroorzaakt door consumentenvuurwerk of illegaal vuurwerk. Dat komt omdat bijna de helft van de slachtoffers is geraakt door vuurwerk dat door een ander is afgestoken. Het zijn vooral de nitraatbommen en vlinderbommen geweest, die slachtoffers hebben gemaakt en voor veel overlast hebben gezorgd. We spreken o.a. van illegaal vuurwerk wanneer het vuurwerk betreft dat meer dan de toegestane hoeveelheid kruit bevat en daarmee onveilig is en bovendien een ongezond harde knal veroorzaakt.