Zomerfestivals hebben lange termijncontracten voor sponsoring. Zo blijft de schade voor de organisatoren beperkt na de bankcrisis.
Zo blijft oa het sponsorbeleid van KBC overeind, ook in economisch moeilijke omstandigheden. Dat zegt de bank in een reactie op een VRT-bericht dat traditionele grote financiële sponsors hun budgetten gevoelig terugschroeven.
KBC stelt daarbij dat sponsoring een onderdeel vormt van een langetermijncommunicatie. Onder meer muziekfestivals krijgen volgens KBC daarbij specifieke aandacht. Het gaat bovendien meestal om langetermijncontracten die telkens voor minstens drie jaar worden afgesloten. Op die manier wordt aan organisatoren een zekere vorm van stabiliteit geboden.
Ook in de huidige economische blijft KBC naar eigen zeggen zeggen aan die visie vast te houden.
Enkele middelgrote festivals, zoals Cactus in Brugge of het Bluesfestival in Peer, hebben wel problemen met sponsors die afhaken. Zo stopt KBC als sponsor van het Cactusfestival. Hun zoektocht naar nieuwe mogelijke sponsors loopt niet van een leien dakje. 'Als we contact opnemen met andere financiële instellingen, blijkt dat er geen ruimte is om nieuwe initiatieven te sponsoren', zegt Dany Gryson, de organisator van Cactus.
Bron: express.be