Maak je jouw event (congres, festival, beurs, ...) nu gratis of betalend? Het blijft een moeilijke keuze, maar waarom niet eens nadenken over alternatieve business modellen?
Hieronder 10 ideeën die je kunnen inspireren om je evenementen eens helemaal anders aan te pakken.
Insperience
De term 'insperience' is geleend van trendwatching en staat voor het verleggen van de grenzen van 1-op-1 relaties. Een persoonlijke aanpak is, in een web 2.0 wereld, een absolute must en biedt ongetwijfeld heel wat mogelijkheden voor een gezonde business.
Sponsoring
Dit is ongetwijfeld de meest gebruikte techniek om de kosten voor deelnemers te reduceren. Toch worden de mogelijkheden van sponsoring nog lang niet volledig benut. Iets om eens over na te denken...
Layaway
Als je niet anders kan dan tickets verkopen kan je layaway overwegen. Het is eens wat anders dan een klassieke betalingspreiding.
Membership
Zoek een rode draad tussen je evenementen en start een organisatie op waar geïnteresseerden lid van kunnen worden. Vraag lidgeld en zet je evenementen gratis op. Combineer dit met externe sponsoring en je bent vertrokken.
Mix
Je kan het verkopen van tickets niet volledig loslaten? Combineer gratis en betalend. Gratis evenementen zijn meestal een uitstekende manier om je activiteiten te promoten. Gebruik social media om betrokkenheid te creëren en het effect van je gratis events naar je betalende edities door te zetten.
Verkoop extra's
In de VIP kunnen rondlopen is altijd cool... mensen willen voor extraatjes graag bijbetalen. Soms zelfs belachelijk hoge prijzen. Op die manier weiger je niemand de toegang en kan je premium prijzen hanteren voor diegenen die ervoor willen betalen.
Content creatie
Crowdsourcing, waarbij het publiek bijdraagt tot de organisatie van een event, is de realiteit geworden. Gebruik de collectieve kracht om unieke content en gedeelde kennis te verzamelen. Capteer deze met de nieuwste technologieën en verkoop de content in video, audio of tekst formaat.
Franchising
Waarom het concept van je event niet eens franchisen? Misschien is er wel interesse van in het buitenland?
Merchandising
Wat kabouter Plop kan moet voor een event ook lukken... Niet? Waarom geen merchandising van je evenement laten maken en verkopen? Coole T-shirts, gadgets, ...
Pop-up
Iedereen kent ondertussen de kracht van flashmobs. Voortbouwend op het feit dat je geen vaste infrastructuur nodig hebt kan je enorm besparen op een locatie en overheadkosten. De pop-up nightclubs zijn hier een mooi voorbeeld van.
Bron: eventmanagerblog.com