Maak je een app voor je event, houd dan rekening met drie dingen: je ogen, je vinger en je hersenen.
Laat je niet verleiden door te veel functionaliteiten, maar focus op de 8 belangrijkste:
1. Plattegrond
Een plattegrond met podia, stands van exposanten, ... is een echte must. Vermijd een saaie pdf. Zorg voor een geanimeerd plan dat je aanzet om met je vingers te navigeren. Voorzie een functie die de positie van de gebruiker op de plattegrond toont. Zo kan hij zich beter oriënteren. Toon nuttige locaties als restaurants, sanitair, gratis wifi-zones, enz.
2. Programma
Een programma is onmisbaar voor congressen en festivals. Kies software die wijzigingen mogelijk maakt zonder dat je nog eens apart je app moet updaten. Bij voorkeur link je de app rechtstreeks aan het programma op je website (bijvoorbeeld via een geautomatiseerde XML feed).
Denk aan een 'Add-to-calendar' functie zodat je bezoeker het event onmiddellijk in zijn agenda kan boeken. Geef informatie over de artiesten, sprekers, ... en voorzie links naar hun twitter-account of blogs. Vergeet zeker de belangrijkste basisinformatie voor de bezoeker niet: de wegbeschrijving en informatie over het openbaar vervoer om de locatie te bereiken.
3. Exposanten
Een exposant, indien die op je evenement aanwezig zijn, rechtstreeks kunnen mailen of bellen van op je app is fantastisch. Check wel heel goed of je van elke exposant het juiste formaat van foto's en logo's, e-mailadressen, websites en telefoonnummers hebt. Zo vermijd je kleine bugs die dat rechtstreekse contact verhinderen. Zorg voor een goede zoekfunctie (niet enkel op bedrijfsnaam, maar op de volledige tekst zodat gebruikers ook op producten kunnen zoeken). Voorzie links naar promotiemateriaal, flyers, brochures of naar de download van digitale hand-outs. Op die manier verklein je meteen ook de ecologische voetafdruk van je beurs.
4. Blogs en sociale media
Door Twitter en/of Facebook te integreren in je app kunnen bezoekers rechtstreeks mee discussiëren van op hun smartphone/tablet. Enkel de feeds tonen is niet echt aantrekkelijk. Lok discussies uit, retweet en share om de buzz rond je evenement te verhogen. Sociale media zijn hiervoor ideaal.
5. Interactie, feedback en enquêtes
Interactieve functies verhogen de waarde van je event app. Laat je verbeelding de vrije loop, maar houd het zo simpel mogelijk. Vraag ook niet te veel van je bezoekers. Zij zijn niet in de eerste plaats gekomen om met je app te spelen, maar wel om heel specifieke redenen die je met je app wil ondersteunen. Zoals netwerken of trends spotten.
6. Personalisering
'Add-to-schedule' of 'Favourite' zijn heel nuttige functionaliteiten voor het plannen van je bezoek aan een beurs, congres of zelfs een festival. Idealiter zouden deze functies ook best offline beschikbaar zijn zodat de applicatie ook zonder internet toegang bruikbaar blijft. Zo sluit je natuurlijk wel pure web-based apps uit. Maar de technologie staat niet stil. Met HTML5 wordt het binnenkort mogelijk om web-apps ook offline te gebruiken (in tegenstelling tot de apps die je downloadt en installeert uit app stores).
7. Sponsoring?
Laten we eerlijk zijn: apps kosten geld. Voor applicaties die helemaal op maat gemaakt worden spreken nog altijd snel van bedragen met 5 cijfers. Ook al gaan de prijzen stilaan naar omlaag. Sponsoring of reclame opnemen in je app kan een oplossing zijn. Met een mooie app kan je een mogelijke sponsor immers heel wat visibiliteit bieden.
Je kan natuurlijk ook gebruik maken van bestaande event applicaties die een stuk voordeliger zijn en kan personaliseren voor je events. Ook mobiele website-applicaties kunnen sommige van bovenstaande functionaliteiten tegen beduidend lagere tarieven (soms minderen dan 100 euro per event) of zelfs gratis aanbieden.
8. Uitwisselen van contacten
Een van de voornaamste redenen waarom mensen naar evenementen komen is netwerken. Met je app kan je dit netwerken op verschillende manieren ondersteunen: door het toevoegen van de Xing handshake, door het genereren van een QR-code met je contactgegevens, door het integreren van je eigen sociale netwerk zodat je deelnemers elkaar kunnen contacteren. Maak het ook hier weer niet te ingewikkeld. Het ouderwetse uitwisselen van visitekaartjes is immers niet zo gemakkelijk te overtroeven.
Ik mis de mate waarin de app voorkomst dat massaal gebruik voorkomt dat de app uberhaupt online kan... Bewaak je bandbreedte. Dus cached content, geen continue gps functies, pings of andere zaken die succes onmogelijk maken.