Bijna veertig procent van de werknemers heeft zich wel eens misdragen op een bedrijfsfeest. Dat blijkt uit een wereldwijde poll onder 3.699 bezoekers van carrièresite Monster.
Voor tien procent van de werknemers had dit verregaande consequenties; vijf procent is zelfs ontslagen door wangedrag en nog eens vijf procent liep flinke reputatieschade op. Vooral Britse werknemers maken het bont, vierenzestig procent heeft zich weleens misdragen. Dit geldt voor bijna de helft van de Nederlandse werknemers. drieënzestig procent van de deelnemers aan dit onderzoek heeft de gedragsregels op een bedrijfsborrel nooit overtreden.
"Een bedrijfsborrel met de feestdagen is een mooi moment om collega's eens op een informele manier te spreken. Echter werknemers moeten zich realiseren dat ze zich in een zakelijke omgeving bevinden en er beroeps- en gedragsregels gelden, ondanks de feestelijke stemming die er heerst", zegt Elbrich Batstra, HR Director bij Monsterboard. "Ik zou mensen die een bedrijfsborrel bijwonen adviseren om hun alcoholgebruik te beperken en de borrel te zien als een mogelijkheid om te netwerken en te socializen met collega's."
Britten laten zich het meest gaan
Britse werknemers kunnen zichzelf tijdens een bedrijfsparty het moeilijkst beheersen, maar liefst vierenzestig procent geeft aan zich misdragen te hebben. Negen procent van de Britse respondenten werd voor het overtreden van de gedragsregels ontslagen, waar ook negen procent een deuk in het imago opliep. Nederlandse werknemers kunnen er eveneens wat van; bijna de helft van de Nederlandse ondervraagden blijkt zich wel eens te misdragen op de bedrijfsborrel. Voor zes procent van de Nederlandse respondenten betekende dit einde carrière, acht procent ondervond imagoschade. Het wereldwijde onderzoek van Monster toont aan dat Italiaanse werknemers zich het beste gedragen op bedrijfsfeesten, slechts achttien procent van de Italiaanse respondenten heeft het wel eens te bont gemaakt.
Over de opiniepeiling
De resultaten van deze Wereldwijde Monster Poll zijn gebaseerd op stemmen van bezoekers van de sites van Monster tussen 1 en 15 november 2011. Er is getoetst of respondenten ooit iets waar ze later spijt van hadden hebben gedaan op een bedrijfsborrel (n=3699).
De resultaten leunen aan bij een eerder onderzoek door onze redactie: 1 op 2 werknemers dronken op bedrijfsfeestje