Van een Facebook fan een deelnemer van jouw evenement maken is gemakkelijker dan je denkt: geef je fans een reden om meer te doen dan 'Vind ik leuk'.
Dit is de truc: gebruik Facebook om vragen te genereren waarop jouw events een antwoord bieden. Dat maakt de conversie van leads naar deelnemers aan je congres of webinar eenvoudiger.
Stap 1: Los de problemen van deelnemers op
Om succesvol te zijn op Facebook, post je best verschillende keren een boodschap, op welbepaalde tijdstippen, over diverse onderwerpen. Uiteraard is dit een nuttige tip, maar wil je echt sales genereren op Facebook, dan focus je best eerst op de behoeften van je doelgroep: wat hebben zij nodig? Het echte geheim voor succes ligt in het antwoord: los hun probleem op.
Een mooi voorbeeld is de pagina van de Amerikaans kruidenier Harris Teeter. Hij betaalt klanten om via Facebook hun vragen over gezonde voeding te stellen aan zijn diëtiste. Waarom doet hij dat? Omdat klanten helpen een heel krachtig hulpmiddel is. Een eerlijk en rechtdoor antwoord aan een klant zet de deur open om diezelfde klant een suggestie te doen. Dat kan onder verschillende vormen: een vriendelijke tip, een nuttig trucje of als dat van pas komt enkele belangrijke redenen om deel te nemen aan een congres of webinar.
Stap 2: Lok ideeën uit
De problemen van je doelpubliek oplossen op Facebook werkt op voorwaarde dat je dat doet op zo'n manier dat je de doelgroep betrekt en inzicht krijgt in wat zij willen.
Stel: je wilt nieuwe onderwerpen voor je congres of je wil hen overtuigen om naar een bijeenkomst te komen. Jij geeft hen nuttige, originele (voordien onbekende) kennis en vraagt in ruil wat hun redenen kunnen zijn om deel te nemen of waarom ze nog aarzelen om in te schrijven. Met andere woorden, jij geeft je doelgroep iets waardevols en tegelijk verzamel je inzichten over hoe je een kwaliteitsvolle lead kan genereren. Sommige eventplanners zijn meesters in het omkopen van potentiële deelnemers door hen kansen voor te schotelen die ze zelf nooit hebben gezien of oplossingen te bieden voor problemen waarvan ze niet wisten dat ze die hadden. De truc is de deelnemers de weg te tonen om hun kans te grijpen of hun probleem op te lossen. Tegelijk leidt die weg naar jouw meeting.
Organiseer je een congres, maak dan gebruik van je keynote sprekers en vraag hen om informatie die relatief onbekend is en toch onthullend voor je doelgroep. Waarop zal je doelgroep sterk reageren? Presenteer het onder de volgende formule: de meeste mensen denken A, maar eigenlijk is het B en wel om deze reden: bewijs, observatie, een trend, anekdote, statistiek. Op deze manier betrek je je potentiële deelnemers bij je verhaal. Je geeft hen iets dat ze zelf willen delen.
Stap 3: Onderneem actie
Help je potentiële deelnemers bij het oplossen van hun problemen of help hen om iets belangrijks te doen.
Enkele tips:
- Praat met mij: geef je deelnemers een reden om mee te denken over iets dat voor hen belangrijk kan zijn. Zo geef je hen een reden om over jou te praten.
- Maak het hen gemakkelijk: gebruik wedstrijden, calls to action, gedurfde uitspraken - alles om een reactie uit te lokken en waardoor ze zichzelf in de verf kunnen zetten.
- Hergebruik inhoud: ben je al ergens anders bezig om mensen te helpen of doelgroepen bij te staan? Waar en op welke manier? Verzamel en organiseer deze informatie op een eenvoudige en toegankelijke tool zoals een blog. Vraag lezers op Facebook om je blog te bezoeken of vraag hen om reacties.
Bron: inspired by planyourmeetings