Een pitch niet winnen en je voorstellen enkele weken later toch zien opduiken in de campagne of het evenement van de klant in kwestie, het blijft een bron van geregelde frustratie in de reclame- en eventwereld.
Advokatenkantoor Sirius Legal geeft advies aan de eventplanner.PRO-leden.
"Zelf hebben we de voorbije jaren al heel wat erg voor de hand liggende, maar soms ook veel subtielere voorbeelden van ontlening van (elementen uit) campagnevoorstellen gezien. De meeste hiervan worden met wat boos heen-en-weer geschrijf alsnog in der minne geregeld en slechts af en toe komt dit soort gevallen tot bij een rechtbank", aldus Bart Van den Brande.
Recent kreeg een Nederlandse rechter in Amsterdam de gelegen om zijn licht te laten schijnen over de vraag of en op welke manier een pitch nu al of niet beschermd is.
Het verhaal
Een Nederlands reclamebureau nam deel aan een pitch bij pensioenverzekeraar BeFrank. Op basis van een gedetailleerde briefing, waarin onder andere de waarden van het bedrijf toegelicht werden, bereidde het bureau een pitch voor, die ze met veel enthousiasme ging voorstellen. Haar campagne was opgebouwd rond de slogan 'het duidelijkste pensioen van ...
Bron: Sirius Legal