10 TIPS voor het inhuren van eventpersoneel

10 TIPS voor het inhuren van eventpersoneel

Het succes van een event staat of valt met je personeel en hun omgang met je publiek. Je medewerkers zijn het gezicht van je evenement en bouwen of verstevigen de relaties met jouw klanten. Let dus goed op wie je inhuurt.

 

Hier zijn 10 tips die je helpen om goed personeel te vinden. 

 

1. Beslis snel

Een van de grootste fouten die je als eventplanner kan maken is te lang wachten om te beslissen om iemand in te huren. Goede eventmedewerkers hebben ook hun persoonlijke agenda en houden die liefst niet te lang vrij. Heb je een goede kandidaat in het vizier, beslis dan snel. Het beslissingsproces uitstellen met meer dan 1 of 2 weken is te lang en het beste personeel is dan niet meer beschikbaar.

 

 

2. Zorg dat een medewerker bij je merk past

Zoals al eerder gezegd is het evenementenpersoneel het gezicht van jouw event of promotie. Hou daarom het imago van je merk goed voor ogen en huur enkel personeel dat dit imago uitstraalt.

 

 

3. Raadpleeg je team

Jouw teamleden moeten samenwerken met het tijdelijke eventpersoneel. Vergeet dus niet bij hen te checken of zij de kandidaten zien zitten. Niets is erger dan te moeten werken in een team waarvan de leden niet met elkaar opschieten.

 

 

4. Schat de noden van je event juist in

Breng zo goed mogelijk de grootte, de duur en het publiek van je evenement in kaart zodat je het ideale aantal personeelsleden kan bepalen, hun geslacht, leeftijd, ervaring en culturele diversiteit.

 

 

5. Organiseer interviews

Organiseer altijd een interview: telefonisch, via Skype of persoonlijk. Je zou toch ook nooit een werknemer in dienst nemen waar je nooit mee hebt gesproken.

 

 

6. Vraag een cv

Vraag altijd een up-to-date cv en eventueel een foto. Op deze manier kan je inschatten of de opleiding en ervaring van de kandidaat passen bij jouw bedrijf of merk.

 

 

7. Deel informatie

Als je personeel inhuurt is het belangrijk dat je hen de nodige informatie verschaft over je bedrijf en producten. Op deze manier zijn je medewerkers goed voorbereid en kunnen ze antwoorden op allerlei vragen.

 

 

8. Investeer in je personeel

De kwaliteit van je personeel is recht evenredig met het loon dat je hen betaalt. Zorg dat je personeel hebt dat aan jouw eisen en verwachtingen voldoet. Doe daarom best beroep op een ervaren bureau dat professioneel en betrouwbaar werkt.

 

 

9. Wees eerlijk over de jobinhoud

Spreek vooraf met alle kandidaten hun verantwoordelijkheden door. Zwijg niet over de negatieve kanten of de nadelen van hun taak. Dit kan immers leiden tot stress. Als je eerlijk bent met je kandidaten zullen ze meer geneigd zijn het hele evenement door voor jou te blijven werken.

 

 

10. Kies eerder voor ervaring dan voor de mooie looks

De juiste look is een belangrijke factor om bijvoorbeeld mensen naar je stand te lokken. Dat leidt geen twijfel. Maar toch zijn ervaring, professionalisme en persoonlijkheid belangrijkere kwaliteiten om van je evenement een succes te maken. De medewerkers die op basis van deze laatste argumenten zijn geselecteerd, werken constructiever mee aan de doelstelling van je evenement.

 

 

Besluit

Vergeet vooral niet dat je personeel op je event de belangrijkste factor is voor het genereren van leads, het ondersteunen van de verkoop of het sucees van je event. Zo moet je hen ook behandelen. Besteed daarom voldoende tijd aan het inhuren en het trainen van je medewerkers.

Bron: Inspired by EventManagerBlog.com

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Hoe neem je beter beslissingen bij het plannen van je evenement?

Hoe neem je beter beslissingen bij het plannen van je evenement?

Klaar voor Festivak 2024? Het aftellen is begonnen!

Klaar voor Festivak 2024? Het aftellen is begonnen!

Event naambadges ontwerpen als een pro: de ultieme gids voor effectieve en aantrekkelijke badges

Event naambadges ontwerpen als een pro: de ultieme gids voor effectieve en aantrekkelijke badges

Advertenties