Wat als... niemand naar je evenement wil komen?

Wat als... niemand naar je evenement wil komen?

Heb je ooit een evenement bijgewoond waarvan je dacht: "oh, was ik maar ergens anders". Of andersom: naar welk evenement keek je echt uit? En weet je wat het verschil maakte tussen die twee? Als je een evenement organiseert, dan houdt dit verschil jou wel echt bezig.

 

Weet dat de meeste mensen uitkijken naar een evenement als het een mix bevat van interessante zaken, fun en iets leren. Met de volgende 5 tips zorg je er voor dat iedereen naar jouw evenement wil komen.    

 

 

1. Een evenement moet iets hebben dat je als individu alleen niet zou doen

Bijvoorbeeld een diner of een receptie in een museum. Daar zou de gemiddelde persoon niet aan beginnen. Je kan hier heel creatief zijn. Houd wel rekening met je doelgroep en het budget van je klant. Als het gaat over een unieke locatie, weet dan dat er heel wat originele plaatsen zijn die je voor je evenement kan huren.

 

 

2. Organiseer voor je publiek, niet voor jezelf

Zoals Walt Disney al zei toen ze hem vroegen naar het geheim van zijn succes: "Maak niet iets dat je zelf leuk vindt, maar probeer uit te vinden wat je publiek wil en maak dat dan voor hen." Heel wat evenementorganisatoren hebben de neiging om dat waar ze zelf interesse voor hebben, naar voren te schuiven. Wat ze echter vergeten is dat klanten of deelnemers niet per definitie dezelfde interesses hebben...

 

 

3. Maak het leuk

Het lijkt eenvoudig, maar vaak wordt het fun aspect vergeten. Met leuk bedoelen we niet dat je gasten voortdurend geëntertaind moeten worden. Een klein speels element kan de boel al heel wat opfleuren. Heb je sponsors, vraag hen dan om je hierbij te helpen met bijvoorbeeld een reis te verloten of een give away uit te delen. Met een beetje creativiteit vrolijk je een evenement heel gemakkelijk op.

 

 

4. Nodig een bekend persoon uit

Daarmee bedoelen we niet Brad Pitt of Angelina Jolie. Al zouden die zeker volk trekken. Denk eerder aan bekende mensen uit de sector of belangrijke keynote sprekers met een populaire topic. Zorg dat je hier ook voldoende over communiceert.

 

 

5. Ga voor een specialiteit

Als je veel evenementen organiseert, zorg er dan voor dat je bekend wordt voor een bepaald aspect van die evenementen. Kies je voor catering bijvoorbeeld, serveer dan speciale en unieke gerechten. Klanten willen komen omdat ze nieuwsgierig zijn naar welke specialiteit je hen deze keer weer zal voorschotelen. Besef dat als je ook maar een beetje afwijkt van de platgetreden paden, je al snel zal worden opgemerkt. 

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Frank van Houten [DutchRush Airshows and Aerobatics]
Frank van Houten [DutchRush Airshows and Aerobatics]
New|2013-10-09 - 09:27u

Ben het helemaal eens met de bovenstaande vijf punten. Met name het organiserenen voor je publiek is erg belangrijk. Ik ben zelf actief in de vliegshow en evenementen branche en het komt mijns inziens vaak voor dat men te weinig naar de wensen van het publiek kijkt. Wellicht dat een feedback systeem via social media uitkomst kan bieden. De uitdaging is dan wel hoe mensen te moteveen om deze feedback te geven. Frank van Houten

 Erik Peekel [Aaaaha! Bureau voor live communicatie]
Erik Peekel [Aaaaha! Bureau voor live communicatie]
New|2016-05-12 - 08:48u

Wat een goede tips!
Frank, bij wetenschappelijke congressen werken ze met een programmaraad. Dat is een vertegenwoordiging van de deelnemers. Zij denken mee over de onderwerpen, sprekers, programma-onderdelen, waarvan zij denken dat die interessant zijn voor alle deelnemers. Die werkwijze kun je toepassen op vrijwel ieder evenement. Je polst dan een kleine representatieve club deelnemers. In de praktijk kun je die makkelijk raadplegen (bijvoorbeeld door ze gewoon te bellen).
Meer van dit soort tips in mijn boek 'Het evenement dat niemand wil missen' (via elke boekhandel of BOL.com)

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Productlancering onder de Spaanse zon

Productlancering onder de Spaanse zon

Advertenties