Je marketingactiviteiten en meer bepaald evenementen evalueren is belangrijk. Maar hoe ver ga je in die evaluatie? Waarom omarmen eventbureaus ROI niet? Marketingstudent Olav Lowinsky onderzocht hoe evenementenbureaus evalueren.
ROI gaat over het netto rendement van je investering. Over ROI wordt veel gesproken maar of het ook effectief gemeten wordt, blijkt niet direct uit het onderzoek van Olav Lowinsky. Hij onderzocht in zijn thesis waarom marketing event bureaus wel of niet de ROI meten en interviewde hiervoor zowel experts als werknemers van marketing event bureaus.
Uit zijn onderzoek blijkt dat deze bureaus nauwelijks rendement berekenen. De voornaamste redenen zijn:
- bureaus hebben te weinig middelen en kennis
- ROI meten is moeilijk
- klanten hebben weinig interesse in ROI en natrajecten
- ROI meten is enkel mogelijk voor belangrijke projecten
Als bureaus toch ROI van evenementen meten, geven ze als belangrijkste redenen aan dat ze het belangrijk vinden om investeringen te verantwoorden. Met ROI-metingen toon je aan wat het effect is van een marketingproject. Vanuit dit perspectief is het verstandig om je klanten te overtuigen van marketingevaluatie. Zo kan je je meerwaarde als bureau aantonen en je onderscheiden van andere bureaus.
Rob Captijn bracht eerder een handig ROI-stappenplan uit om waarde met events te creëren.
Meer weten over dit onderwerp? Download de thesis van Olav Lowinsky.