iBeacons beginnen aan een stille opmars in de evenementenwereld. Met deze technologie creëer je voor je deelnemers een nog intensere beleving ter plekke. Via de iBeacon lever je gepersonaliseerde content, organiseer je een vlotte check-in en registratie, stuur je nuttige informatie over de locatie, ... De mogelijkheden zijn eindeloos.
De iBeacon is eigenlijk een kleine zender die werkt met Bluethooth Low Energy (BLE) technologie. Het is het alternatief van Apple voor Near-Field-Communication (NFC) dat in steeds meer smartphones wordt ingebouwd. BLE is beschikbaar op de meest recente versies van iPhone, iPad, iPod Touch, iPad Mini, Android smartphones en tablets, Windows smartphones en tablets en Blackberry smartphones. Een belangrijk voordeel van iBeacons ten opzichte van NFC: de reikwijdte is veel groter. Bij NFC is het bereik slechts enkele centimeters, bij iBeacons wel 50 meter.
Hoe werkt dit nu? De iBeacon verstuurt een signaal naar een mobiel toestel of operating systeem zodra dat in de buurt komt. Afhankelijk van de app zet het signaal een specifieke taak in gang: een push bericht versturen, content downloaden, inchecken op sociale media, een betaling vragen, ...
Retail
Beacons worden nu al regelmatig gebruikt in de retail. Apple stores gebruikt ze om in real time informatie te sturen naar de klant over de toestellen die hij op dat moment in de winkel bekijkt. Binnenkort krijg je ook in andere winkels aankoopsuggesties als je er binnenwandelt. In enkele Amerikaanse kledingketens is dat al het geval.
Events
Maar ook voor de evenementenwereld komt de iBeacon goed van pas. We geven enkele voorbeelden.
"Waar zijn de toiletten?" Dit is de vraag die medewerkers aan een infostand het vaakst te horen krijgen. Bezoekers zijn immers te lui om de signalisatie te lezen. Met iBeacons weet je onmiddellijk waar je je bevindt en hoe je het snelst naar het dichtstbijzijnde toilet geraakt.
USB sticks of promobrochures vervang je makkelijk door pushberichten. Elke geïnteresseerde die je stand nadert, krijgt de promotie of informatie via zijn smartphone.
Gamification leent zich ook uitstekend voor het gebruik van iBeacons. Leid je bezoekers door je tentoonstelling via een schattenjacht bijvoorbeeld. Of laat de bezoekers van je autosalon een specifiek parcours volgen op basis van zijn eigen voorkeur. Is hij bijvoorbeeld geïnteresseerd in hybride autos, dan kan de app hem telkens als hij voorbij zo'n model wandelt content leveren over het type auto.
De zender kan ook detecteren hoe lang je op een bepaalde plaats staat. Als je aan de inkom staat te wachten, ontvang je al berichten over wat er allemaal staat te gebeuren. Maar je zou je registratie ook kunnen vergemakkelijken door een QR-code te sturen aan de mensen die zich voor je ingang verzamelen. Ze kunnen hiermee sneller inchecken.
Een ander voordeel van de iBeacon is dat de ontvanger ook boodschappen kan terugsturen. Zo kan hij bijvoorbeeld aan de cateraar laten weten wat hij wil eten. Tenslotte geeft de iBeacon je ook heel wat real-time cijfers voor het managen van je publiek en de verkeersstromen op je event.
Nadelen
Maar de iBeacon heeft ook wel enkele nadelen. Je hebt Bluetooth nodig. Die moet dus aan staan. En dat vreet batterij. Daarom zetten veel gebruikers Bluetooth uit. Verder zijn er ook wel wat privacy issues: als je je opt-in geeft of als je een applicatie toestaat jouw microlocatie te gebruiken, geef je heel wat privacy-gegevens weg. Je hebt dus wel een flinke dosis vertrouwen nodig in de app die jouw gegevens vraagt. Sommige mensen ergeren zich ook wel aan de push berichten die via de iBeacons te pas en te onpas binnen komen. Stap je je supermarkt binnen, krijg je via berichten voortdurend promoties binnen. En dat vindt niet iedereen fijn.
"Sommige mensen ergeren zich ook wel aan de push berichten die via de iBeacons te pas en te onpas binnen komen. Stap je je supermarkt binnen, krijg je via berichten voortdurend promoties binnen. En dat vindt niet iedereen fijn."