Festivals zijn hot. Het aantal festivals in Nederland en België is in de afgelopen 30 jaar vervijfvoudigd. Een ticket kost in de regel al snel een paar tientallen euro's.
Omdat de koopkracht door de crisis is afgenomen en men langer nadenkt over een aankoop, wordt het voor organisatoren lastiger om kaarten te verkopen. Ook de enorme concurrentie van festivals speelt hierbij een rol. Voor bezoekers betekent dit een langere aanlooptijd tot de aanschaf van een ticket, voor organisatoren betekent het meer risico.
Festivalorganisatoren willen bezoekers graag langdurig binden aan hun festival. Diverse wetenschappelijke studies naar bezoekersintenties hebben uitgewezen dat met name de kwaliteit van het festival bezoekers trekt (bepaald door bijvoorbeeld de locatie, de prijs en het programma). "Door je als organisator goed op de hoogte te houden over evenementmanagement ben je beter in staat deze kwaliteit te waarborgen in je product: het evenement zelf. Hier hoort verzekeren ook bij; door rekening te houden met risico's (zoals noodweer) doe je als organisator niet alleen jezelf maar ook je bezoekers een groot plezier. Precies deze ervaring neemt de bezoeker mee wanneer hij besluit het evenement de volgende keer wel of niet opnieuw te zullen bezoeken. Om als festival bezoekers op lange termijn aan je te binden is het dus belangrijk kwaliteit voorop te laten staan."
Om je bezoekers te behouden is het dus zaak over risico's na te denken. Sommige dingen vallen niet te plannen, maar zijn wel in te dekken. Het is prettig om deze punten met iemand met verstand van zaken te bespreken, zodat je hier geen kopzorgen over hebt. No Risk is gespecialiseerd in het verzekeren van evenementen en beschikt door jarenlange ervaring over genoeg kennis om je goed te adviseren. Daarbij is hun aanpak transparant en zijn ze 7 dagen per week bereikbaar. Ben je als organisator op zoek naar een partner met verstand van zaken? Neem dan contact op met een van de adviseurs van No Risk voor een vrijblijvend gesprek.