Elk bedrijf of evenement dat aan direct marketing doet, bouwt in de loop van de jaren een ruime database op. Spijtig genoeg zitten in de meeste databases heel wat contactgegevens waarvoor geen expliciete of volledige opt-in gekregen is of waarvan die opt-in niet voldoet of voldeed aan alle verplichtingen.
Sirius Legal geeft, in opdracht van eventplanner.PRO, enkele tips om jouw database juridisch helemaal correct op te kuisen.
Van persoonsgegevens die je lang geleden verzamelde via enquêtes, wedstrijden, newsletters etc. of die je kocht of huurde van een derde, is het in de praktijk immers vaak onduidelijk of die werden verzameld en verwerkt met de toestemming van de betrokkenen en of er een expliciete opt-in voor direct marketing werd gegeven. De database van heel wat bedrijven zit dan ook voor een stukje in een grijze zone en precies die bedrijven doen er goed aan om bij gelegenheid hun database zo goed mogelijk en zo snel mogelijk te regulariseren, zeker gelet op het toenemende aantal controles. Tijd dus voor een lenteschoonmaak voor je database.
Die lenteschoonmaak bestaat best uit een 'Privacy audit' voor je bedrijf ('wat doen we?', 'welke databases gebruiken we en hoe is die gesegmenteerd?', 'Vanwaar komt onze data?', 'Is alle data clear of niet?', ...) en een compliance program voor de toekomst ...
Bron: Sirius Legal