Ben je ooit naar een conferentie of beurs geweest die jaar na jaar hetzelfde was? Deze evenementen worden op dezelfde plaats georganiseerd, hebben altijd dezelfde inhoud en hetzelfde decor - saai. Als je het met me eens bent en je met je evenement niet in herhaling wil vallen, lees dan verder!
Wat bezoekers van evenementen vandaag de dag zoeken is vernieuwing. Mensen willen op een evenement verrast worden. Eventplanners moeten van de trends op de hoogte zijn om hun publiek te kunnen geven wat ze willen. Het kan hier gaan om een nieuwe presentatiestijl, technologie of manier om op evenementen sociaal bewustzijn te creëeren. Waar je publiek het ook over heeft, zorg ervoor dat je ernaar luistert. Zoek manieren om je evenement aan hun behoeftes aan te passen.
De unconference
Als je je evenement wil opkrikken, is dit de manier om het te doen! Veel conferenties beginnen dit model te volgen en het lijkt goed ontvangen te worden door de professionele evenementenwereld. Een unconference maakt ruimte voor peer-to-peer leren, creativiteit en samenwerking. Het geweldige eraan is dat elk idee gedurende de sessies van het genodigden zelf komt en ook gebruikt wordt. Genodigden met gelijkaardige thema's krijgen de kans om hun sessies samen te voegen en zo te zorgen voor nog grotere discussies.
Overweeg deze stijl voor je volgende conferentie als je je genodigden meer zeggenschap wil geven. De meeste mensen houden van deze conferentiestijl, niet alleen omdat ze leren uit de levenservaring van anderen maar ook omdat ze tegelijkertijd kunnen netwerken. Het is dus niet nodig om nog een afzonderlijk netwerkevenement te organiseren.
Nieuwe presentatiestijlen
Zijn we het erover eens dat PowerPointpresentaties niet meer in zijn? Omwille van de informatie die sommige sprekers erin zetten, lijkt het nu alsof je moet kiezen tussen luisteren of lezen wat er op de dia staat. Platformen die zich niet op woorden maar op beelden focussen, kennen daarom momenteel een groot succes in de evenementenwereld.
Een van de meest recente toevoegingen aan evenementenpresentaties is Pecha Kucha. Pecha Kucha is een presentatieformat waarbij je 20 beelden elk 20 seconden lang toont. Het platform laat de beelden één voor één zien, zodat jij je kan focussen op wat je tegen het publiek zegt. De presentator krijgt hierdoor de kans om een boodschap op maat te geven en achterwege te laten wat bij anderen voor urenlange presentaties zorgt.
Haiku Deck is een ander geweldig presentatieplatform dat zich ook op beelden focust. Hun doel is om presentaties simpel te houden, de tekst te beperken, elke dia op één idee te focussen en de beelden van hoge kwaliteit een verhaal te laten vertellen. Haiku Deck is een mix tussen een slide share presentatie en Instagram met verschillende thema's en filters.
Gebruik een van deze presentatieplatformen op je evenement door ze aan je sprekers voor te stellen. Laat zien waarom ze zo nuttig zijn en een betere presentatiestijl hebben dan PowerPoint. Als ze nog niet overtuigd zijn van een nieuw presentatieplatform, geef ze dan de juiste tips om hun presentatie in het oog te doen springen. Als je op je beurs bijvoorbeeld met sessies van 20 minuten werkt, moedig de sprekers dan aan om Haiku Deck te gebruiken. Laat het publiek weten dat het geweldige beelden zal te zien krijgen, en geen PowerPointpresentatie die vol tekst staat.
Vernieuwende microfoons
Als je een conferentie of evenement organiseert waarbij het publiek betrokken wordt, dan moet je ervoor zorgen dat hun stem in de hele zaal hoorbaar is. Je kan gewoon een van de stafmedewerkers laten rondlopen met een microfoon voor de genodigden die iets willen zeggen, maar je kan ook van een nieuwe technologie gebruik maken.
Catchbox werd onlangs op de FRESH conferentie gebruikt en was een schot in de roos. Iedereen had het over de kubusvormige, pluche microfoon die als een strandbal door de kamer kon gegooid worden. Je kan deze gebruiken voor lezingen, workshops, vergaderingen en zelfs gesprekken op Skype! Het is niet alleen leuk, je kan er ook je eigen merk mee promoten.
Crowdmics is nóg nieuwer in de evenementenwereld. Het geeft het publiek de mogelijkheid om hun smartphones als een microfoon te gebruiken. Als evenementenplanner koop je Crowdmics en geef je het evenement in de app in, zodat genodigden kunnen inloggen om tijdens de presentatie iets te zeggen. Het is dus niet nodig om extra apparatuur te kopen, de genodigden hebben ze al bij!
Liefdadigheid
De huidige samenleving vindt liefdadigheid belangrijk en wil voor iedereen een betere wereld. Daarom is het goed om op evenementen te weten wat het publiek belangrijk vindt en waar het interesse voor heeft. Denk bij de organisatie van je evenement aan het milieu en vind manieren om oud materiaal te recycleren wanneer het evenement voorbij is.
Bedenk op welke manier liefdadigheidsinstellingen bij het evenement betrokken kunnen worden, zodat jouw genodigden deze op de een of andere manier kunnen steunen. Dit geldt niet alleen bij evenementen maar ook bij beurzen! etouches is deze maand aanwezig op de Americas Incentive Business Travel & Meetings Exhibition (AIBTM) en vond een manier om de genodigden bij onze stand om steun te vragen. AIBTM organiseert een selfiewedstrijd waarbij de genodigden meer exposanten kunnen leren kennen door ze te vragen bij elke stand een selfie te nemen. Wij besloten om een stap verder te gaan: voor elke persoon die bij onze stand een selfie neemt en die op Twitter of Instagram zet met de vermelding #selfiesgopink, geeft etouches drie dollar aan de Breast Cancer Research Foundation. Een leuke manier voor de mensen om iets terug te doen!
Gebruik deze vernieuwende ideeën op je volgende evenement, verras je genodigden en zorg ervoor dat ze volgend jaar opnieuw komen!
Bron: innovatie, EVENTS extra