De dag van vandaag moet je een website hebben om jouw evenement op de juiste manier te kunnen promoten. Iedereen weet dat alle belangrijke informatie in verband met registratie, locatie, datums, sessies, hotel, etc. op de website te vinden moeten zijn. En event managers weten ook dat ze hun evenement moeten promoten om het aantal inschrijvingen te verhogen. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw event website bezoekers naar deelnemers converteerd?
Je moet je event website op een andere manier aanpakken wat betreft cross-promotie op sociale media, optimaliseren voor mobiele telefoon en call-to-actions toe te voegen. Dit alles zal je helpen bij marketingefficiëntie en het verminderen van no-shows én het genereren van meer business.
Jouw website is omsingeld
Vandaag de dag is een website maar een stukje van de puzzel. Twitter, blog, YouTube, partners, LinkedIn etc: deze tools/kanalen bestonden 10 jaar geleden nog niet en ze veranderden volledig de manier waarop content wordt gevormd en verspreid. De website is niet langer statisch met updates en live info. Nieuws gaat naar de 'omgeving', met als voordeel dat jouw bereik in communities die deel uitmaken van deze ecosfeer, versnelt.
De vraag is niet 'of' je sociale media wel of niet moet gebruiken. Het gaat hier om een groter geheel. Sociale media maakt deel uit van de ecosfeer.
Jouw website is overal
Het aantal mobiele connecties naar websites groeit exponentieel en overstijgt bijna de classieke verbinding via een computer.
Momenteel gebruikt 30% van de surfers een mobiele telefoon om van het internet gebruik te maken. Je moet jouw gebruiker dus een website die ook geschikt is voor mobiel en een goede gebruikerservaring kunnen aanbieden. Om dat te kunnen doen, zijn er twee mogelijkheden: een responsive design of een adaptive design. Wat is het verschil?
Een responsive ontwerp is een HTML-pagina met een code die naar de grootte van het scherm kijkt. Dtecteerd het een groot scherm dan krijg je de klassieke weergave, op een klein (tablet) of heel klein (telefoon) scherm krijg je een eenvoudiger mobiel overzicht van de inhoud. Het is dezelfde inhoud, maar op een andere manier geschikt.
Je website is adaptive als hij een broncode heeft die nagaat of de verbinding via een mobiel toestel gebeurt. Als dat het geval is, wordt de gebruiker naar een andere, mobielvriendelijke pagina doorverwezen: deze pagina kan een heel andere inhoud hebben en op een andere manier ontworpen zijn. Als je dat wilt kan hij zelfs volledig 'onafhankelijk' van jouw website zijn. Je moet dan wel twee templates onderhouden (in tegenstelling tot één bij het responsive design), maar deze optie biedt meer flexibiliteit. Als mobiel voor jouw publiek belangrijk is, kan het een betere mogelijkheid zijn om een geweldige gebruikersinterface te ontwerpen voor een betere gebruikerservaring.
Jouw website is de laatste deur naar je event
Jouw website is de laatste kans om te overtuigen. Zorg ervoor dat je op elke pagina CTA's hebt (call to action - links of knoppen die naar het inschrijvingsformulier leiden): elke pagina van je website kan immers een landingspagina zijn vanuit een search engine zoals google.
Wil je meer weten over hoe je de effectiviteit van jouw websites kan verhogen? Ga dan naar de etouches blog voor het volledige artikel: Event websites: 3 dingen die je nu moet veranderen.