Of het nu op de eindejaarsdrink van je werk of een avondje café met vrienden is: wie geen alcohol drinkt, wordt vaak gezien als een saaie pretbederver. Maar volgens onderzoekers van de Amerikaanse North Carolina State University zijn er genoeg manieren om nuchter te blijven zonder het 'party pooper'-etiket opgekleefd te krijgen.
De wetenschappers interviewden voltijdse werknemers die nooit alcohol dronken. "Drinken is een belangrijk deel van de werkcultuur, en als een outsider beschouwd worden kan je professioneel schaden", zegt professor Lynsey Romo, hoofdauteur van de studie. "Wij interviewden mensen die succes hebben in hun professionele leven, maar toch geheelonthouder zijn. Bijna allemaal voelden ze zich regelmatig een outsider omdat ze geen alcohol dronken."
Het merendeel van deze geheelonthouders heeft het gevoel dat ze hun alcohol drinkende collega's moeten geruststellen. De zin 'ik drink niet vanavond' wordt makkelijker aanvaard dan 'ik drink nooit'. Hoewel veertig procent van de niet-drinkers eigenlijk geen alcohol lust en 38 procent niet meer drinkt na problematisch alcoholgebruik vroeger, zeggen deze geheelonthouders meer begrip te krijgen als ze excuses inroepen die met hun gezondheid te maken hebben.
De studie lijst ook op wat volgens de proefpersonen de meest efficiënte excuses zijn om niet te drinken zonder rare blikken te krijgen. Gezondheidsargumenten, zoals 'ik krijg altijd migraine van alcohol', blijken snel aanvaard te worden, net zoals het argument dat je medicijnen neemt die je niet mag combineren met alcohol. 'Ik drink niet omdat ik wil afvallen' blijkt een legitiem excuus, 'ik train voor de marathon' ook.
Verschillende werknemers zeiden ook dat ze regelmatig een drankje vasthielden, om er dan niet van te drinken. Ook enthousiast een rondje gaan halen voor de collega's, leidt de aandacht af van het feit dat ze zelf niet drinken. Wie zich dat rondje wil besparen, heeft nog een makkelijke manier om niet te drinken en daar appreciatie voor te krijgen: als verantwoordelijke bob aanbieden enkele collega's naar huis te voeren.