Valt je publiek in slaap? Geef je presenteerkunsten een make-over Ben je ooit naar een conferentie of een beurs geweest waar je heel enthousiast was over de te bezoeken seminars? Je was er klaar voor om alle informatie die ze te bieden hadden als een spons op te nemen. Maar toen je de sessie bijwoonde, had de spreker een saaie presentatie met een onpersoonlijke overdracht, waardoor je niet kon blijven luisteren.
Tuurlijk was de materie interessant, maar het kwam niet over! Je wilde het hele pakket: een geweldige opzet, een leuke presentatie, interactie met het publiek en een charismatische spreker! Als je slechts één van die zaken al mist, kan het goed zijn dat je je publiek teleurstelt.
Voordat je het podium beklimt om je volgende presentatie te houden, moet je je dit goed bedenken: het gaat om de gehele ervaring. Je kan niet alleen maar een goede spreker hebben: je moet nadenken over alle ingrediënten die bijdragen aan een goede presentatie. Kruip in het hoofd van je bezoeker en onthoud wat er hiervóór is gezegd. Welke aanpassingen kun je maken aan je seminars om de ervaring te verbeteren voor je bezoekers?
Presentatie
Telkens weer is PowerPoint het vaste presentatieplatform waar sprekers aankloppen. PowerPoint is nog altijd een geweldig programma voor presentaties, maar kan een beetje saai overkomen, met teveel tekst! Mensen denken vaak dat omdat ze de ruimte en de mogelijkheid hebben om woorden op een scherm te zetten, ze iedere centimeter van het scherm moeten vullen. Geen witregel te zien. Dat is de eerste fout die mensen maken: je zou de hoeveelheid tekst moeten beperken en je presentatie moeten vullen met meer visuals. Visuele informatie wordt 60.000 keer sneller opgenomen door het menselijk brein dan tekst, wat betekent dat het publiek de slides sneller bekijkt en de focus op zijn beurt sneller terugkomt op jou. Wat uiteindelijk de bedoeling is, nietwaar?? Jij hebt de informatie en jij bent de expert; niet de slides. Er zijn een paar presentatiestijlen die het erg goed doen, met meer visuals dan tekst:
- Pecha Kucha - 20 slides van 20 seconden: een presentatie van 6 minuten - Sprekers krijgen slechts 20 seconden per slide, waarna automatisch wordt overgegaan op de volgende slide. Of je er nou klaar voor bent, of niet. De focus ligt meer op beeld dan op tekst. Dit dwingt sprekers om zich goed voor te bereiden en hun materiaal goed te kennen. Veel conferenties zijn begonnen om deze presentatiestijl te gebruiken voor kleinere sessies en voegen er zelfs een wedstrijdelement aan toe.
- Haiku Deck - web & iOS-based presentatiesoftware - Deze presentatiesoftware is online beschikbaar en ook voor iOS telefoons en tablets. Gebruikers kunnen hiermee complete presentaties in elkaar zetten. Dit is in feite PowerPoint 2.0, met een volledig gevulde beeldbank (met meer 'echte' foto's dan welke andere stockfotogigant ook) en de optie om grafieken en tabellen in elkaar te zetten. Net zoals Pecha Kucha, richt het zich vooral op afbeeldingen en is er een maximum aantal worden dat je per regel kunt gebruiken. Ze hebben er zelfs een nieuwe optie aan toegevoegd, waarbij kunstmatige intelligentie wordt gebruikt om een presentatie te genereren wanneer je een inleiding uploadt.
Interieurdesign
Laten we onze sessieruimtes geschikter maken voor een interactie tussen bezoekers en de presentator! Meeting design is sinds een paar jaar al een hot topic, maar toch maken sommige eventprofessionals er nog geen gebruik van. Meeting design kan gedefinieerd worden als het doelmatig inrichten van de vorm en inhoud van een meeting om de gewenste resultaten te behalen. Als je de zitplaatsinrichting van je spreekruimte hebt ingericht met interactie in het achterhoofd, dan kunnen je bezoekers gemakkelijker met elkaar communiceren en lijkt de presentator minder ver weg te zijn.
- Balansballen - Om één of andere reden vinden mensen dit nog steeds spannend, maar het is een geweldige manier om te zitten! Als je naar één van de events geweest bent waar het Meeting Design Institute de seminars verzorgde, dan heb je deze ongetwijfeld gezien in de ruimtes. Aangezien dit jaar de focus meer ligt op welzijn, is dit een goede manier om je bezoekers niet alleen meer betrokken te maken met hun geest, maar ook met hun lichaam. Het zorgt ervoor dat de sessie informeler en intiemer aanvoelt voor de bezoekers en de presentator.
- Concentric Circles - Dit is een methode waarin de spreker zich dichter bij het publiek bevindt en waarin er meer interactie tussen het publiek en de spreker is dan bij een podium-publiekverhouding. De presentator moet nu wel met het hele publiek praten en niet alleen kaarsrecht vooruit kijken. Dit zorgt opnieuw voor een meer betrokken en intieme ervaring tussen de het publiek en de spreker.
Technologie
Alle hedendaagse events kunnen niet zonder de moderne technologie en dat geldt ook voor presentaties. Als sprekers een betere manier zouden hebben om het publiek bij de presentatie te betrekken dan ze te vragen om Twitter en Instagram te gebruiken, zou iedereen blij zijn. Er zijn veel apps om meer interactie met het publiek te krijgen, waarmee sprekers direct hun publiek kunnen enquêteren. Dit is ook interessant voor de organisator van het event, omdat ze op die manier belangrijke informatie kunnen vergaren tijdens een spreeksessie.
- Sli.do - Dit is een live Q&A en enquêteplatform voor events. Mensen in het publiek kunnen hun vragen stellen middels de app, waarna je dan de beste vragen kunt crowdsourcen en alles kunt controleren voordat ze live gaan. Dit werkt zeer goed op hybrid events omdat onze online bezoekers ook meetellen! Hierdoor krijgt de presentator interactie met het publiek en voelt het publiek zich meer betrokken.
- Lumi - Lumi is een mix tussen een event-app, een meeting platform en een systeem om interactie met het publiek te creëren. Ze hebben een product waarmee je interactieve enquête- en verkiezingsopties toe kunt voegen aan je PowerPointpresentaties (wat ze een stuk interessanter kan maken!). Met een directe verbinding middels de app kunnen mensen de vragen beantwoorden, en de enquête-keuzemogelijkheden zullen te zien zijn in de presentatie. Dit is een leuke manier om je publiek meer betrokken te krijgen, zeker zij die hun mening misschien niet zomaar uit durven te spreken.
Conclusie
Presentaties hoeven niet een eenrichtingsverkeer van informatie te zijn. Er zijn verschillende wijzen waarom je je publiek kunt uitnodigen om actiever mee te doen, of het nou door middel van technologie, zitplaatsinrichting of je daadwerkelijke presenteerstijl is. Kruip eens in het hoofd van je bezoeker voordat je de volgende keer je spreeksessies of presentaties in elkaar zet, en je zult absoluut een tevreden (en wakker) publiek hebben!