Duitsland zag het aantal internationale meeting bezoekers met 9% toenemen in 2014 tot een totaal van 25,6 miljoen, volgens de Meeting & EventBarometer 2015.
Andere belangrijke bevindingen van het onderzoek geven aan dat deskundigheid, technologie, duurzaamheid, waarde en infrastructuur de belangrijkste factoren zijn waarom planners kozen voor Duitsland.
Duitsland in cijfers
In 2014 bereikte het aantal internationale meeting bezoekers in Duitsland 25,6 miljoen, 9% meer dan in 2013, waarbij de markt voor technologische, innovatieve en geneeskundige congressen met name sterk was. In totaal meer dan 383 miljoen mensen bezochten meetings, events en congressen in Duitsland, wat neerkomt op een groei van 3,3% ten opzichte van 2013, en al zes jaar doorlopende groei.
Het aantal congreshotels, -centra en -locaties groeide tot 7.152 in het hele land, 1,7% meer dan het jaar daarvoor. Daarnaast vonden 3,04 miljoen conferenties, beurzen en evenementen plaats in Duitsland in 2014, één procent meer dan het vorige jaar.
Technologie in opkomst
Het zal niemand verrassen dat de organisatoren veel waarde hechten aan technologie, voor, tijdens en na een evenement. bijna twee derde (65,9%) van de ondervraagde eventplanners verwacht mobiele applicaties on-site te gebruiken, 45,5% verwacht online discussieforums te gebruiken en ongeveer een derde verwacht cloud services te gebruiken en livestream lezingen of workshops te kunnen geven.
Aanvullend werden 13% van de evenementen in Duitsland vorig jaar geboekt door middel van event portals, volgens evenementenorganisatoren.
Budgetten en optimisme nemen toe
De Meeting & EventBarometer 2015 geeft aan dat 38.5% van de eventplanners in Duitsland budgetten zien toenemen sinds 2014. Bovendien is 51,7% van de leveranciers en 58% van de organisatoren meer optimistisch over de branche, een verbetering op het vorige jaar.