Hoe slim omgaan met livestreaming apps op events

Hoe slim omgaan met livestreaming apps op events

Livestream apps zijn hot. Je filmt met je smartphone en je volgers kijken live met je mee door het oog van je camera. Met apps als Periscope, Facebook Live, Twitter, ... is dat kinderspel. En dat is nog niet alles. Je kan tegelijk ook live chatten met je kijkers. Interactie troef dus. En dat biedt natuurlijk heel wat mogelijkheden voor eventorganisatoren om een groter publiek te bereiken. Hoe pak je dat aan? En wat zijn de valkuilen van zo'n livestream? We zetten het hier op een rij.

 

Livestream apps bieden je extra mogelijkheden om live met je publiek te communiceren. Of om personen die niet fysiek aanwezig zijn mee te laten genieten van je evenement. Als je het slim aanpakt, vergroot je je bereik gevoelig.     

 

 

Toepassingen voor, tijdens en na

Hoe gebruik je die apps nu op een slimme manier? Maak je publiek warm om tickets te kopen of zich in te schrijven voor je event. Toon een livestream van de opbouw of neem de kijkers mee voor een toer door de locatie. Maak live interviews met sprekers en panelleden. Of geef al een voorproefje van een optreden met een livestream van de repetities. Toch liever een professionele livestream? Dan zijn er heel wat gespecialiseerde captatie- en streamingbedrijven die kunnen helpen.

 

Blijf ook tijdens je evenement in interactie met je kijkers en toon een glimp achter de schermen of interview de sprekers backstage net voor ze opkomen. Wedden dat de afwezigen watertanden en het gevoel krijgen dat ze iets missen? Volgende keer komen ze zeker.

 

 

Er zijn ook risico's

Weet wel dat filmen met een smartphone nog altijd geen top beeld- en geluidskwaliteit geeft. En die slechte weergave zou het imago van je evenement kunnen schaden. Daar moet je rekening mee houden. Denk eens na over hulpmiddelen die je in staat stellen om je live stream zo kwalitatief mogelijk te maken.  

 

Let op met inbreuken op auteursrechten. Vraag steeds toestemming om iets uit te zenden. Licht op voorhand je publiek in over deze auteursrechten. Weet wel dat het niet makkelijk is om inbreuken vast te stellen omdat het over live uitzendingen gaat en niet over YouTube filmpjes die je keer op keer weer kan afspelen om correct vast te stellen of er inbreuken zijn of niet.

 

Met deze livestream apps loop je ook het risico dat je je officiële of betalende livestream ondermijnt. Want je publiek kan ook live uitzenden natuurlijk en zo je content gratis verspreiden. Geen enkele live stream vervangt de beleving van een live aanwezigheid, dus om wegblijvers moet je je niet te veel zorgen maken. Zorg ervoor dat de beleving van je event top is en je slaat de livestream concurrentie zo neer.

 

 

Tot slot nog drie tips 

  • Vergeet niet om je filmmateriaal ook uit de app te halen.
  • Kies je camerastandpunt en je frame goed uit. Icoontjes van je volgers en de live commentaren staan onder en boven op het scherm en kunnen je beeld verstoren. Houd daar rekening mee.
  • Livestreaming vreet bandbreedte. Voorzie op je evenement een stevige wifi verbinding.  

Hoewel ze niet expliciet voor de evenementenbranche gemaakt zijn, lijkt het erop dat deze apps heel wat mogelijkheden bieden voor eventorganisatoren. Live interactie met je publiek, promotie van je event, verhogen van je bereik, ... En het verhaal is nog niet ten einde. De ontwikkelaars komen met nieuwe features, het aantal gebruikers groeit gestaag en de integratie met andere kanalen wordt meer en meer een feit. Houd ze dus in het oog en probeer het uit. En vergeet niet ons je ervaringen te vertellen.

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Advertenties