Volg de crowd: hoe je jouw evenement kunt crowdsourcen

Volg de crowd: hoe je jouw evenement kunt crowdsourcen

De reden dat wij evenementorganisatoren evenementen plannen is om onze bezoekers gelukkig te maken. We willen zeker weten dat we aan hun verwachtingen voldoen en uiteindelijk een positieve ROI krijgen. Eén tactiek die eventplanners zijn gaan benutten is crowdsourcing.

 

Door de hulp van bezoekers, sponsoren of de gemeenschap in te schakelen, creëert de eventplanner een gezamenlijke evenementbeleving. Er zijn meerdere manieren waarop je crowdsourcing kunt inzetten voor jouw evenement. Van de sessies tot het thema en de algehele content, krijg de tips om jouw evenement ééntje voor de mensen te maken!  

 

Sprekers en onderwerpen  

Er zijn veel manieren om sprekers/gespreksonderwerpen aan te pakken en om processen te evalueren. Een voorbeeld is eSelect, dat wordt aangeboden door etouches en dat is gemaakt om een aantal selectieprocessen gemakkelijker aan te kunnen pakken. Het zorgt ervoor dat externe recensenten en comités gemakkelijker inzendingen kunnen te evalueren. Maar wat als we nog een stapje verder gaan door bezoekers te laten kiezen welke onderwerpen ze meer over willen weten of welke sprekers ze willen horen, voordat ze überhaupt op het evenement zijn? Het kan zomaar zijn dat iemand met een nieuwe en verfrissende spreker of onderwerp op de proppen komt, waar je nog nooit van hebt gehoord.  

 

Event-thema & ontwerp  

Event-thema's zijn soms ietwat lastig te bedenken, vooral als je al jaren in de sector zit. Thema's kunnen opnieuw gebruikt worden en waarom zou jij, als je een bezoeker bent, naar een evenement gaan waar je voor je gevoel al eens geweest bent? Je kan een enquête-tool zoals SurveyMonkey of etouches' eSurvey-module gebruiken om je bezoekers te ondervragen over wat zij vonden van voorgaande evenementen en om te kijken of ze ook suggesties hebben voor toekomstige evenementen. Bezoekers kunnen ook input leveren wat betreft de entertainment op je evenementen, manieren om deze duurzamer te maken, voedselkeuzes, locaties, etc.  

 

Social media  

Een zeer goede manier om betrokkenheid bij bezoekers te vergroten en tegelijkertijd wat gratis promotie te krijgen voor je event, is om een beloning te bieden aan bezoekers die de beste foto of video maken van je evenement. Als je een prijs aanbiedt voor de beste afbeelding of video, zullen de meeste bezoekers meedoen op social media, waardoor je een ontzettende aantrekkingskracht online kan creëren tijdens en na het evenement. Je kan zien wat ze leukst vonden en wat ze willen zien als ze terugkomen. Door een paar van de beste momenten van je evenement te nemen, kan je een 'wrap-up story' maken, die je na je evenement naar je bezoekers kunt sturen of die je kunt gebruiken om toekomstige bezoekers meer betrokken te krijgen.  

 

Waarom zou je niet het evenement creëren waar je bezoekers naar op zoek zijn? Zij zijn immers de reden waarom je het evenement organiseert. Kijk voor meer tips over crowdsourcen en eventmanagement op blog.etouches.com.

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Productlancering onder de Spaanse zon

Productlancering onder de Spaanse zon

Advertenties