Pukkelpop maakt van duurzame mobiliteit een headliner

Pukkelpop maakt van duurzame mobiliteit een headliner

Joke Wellens is bio-ingenieur en sinds 2 jaar duurzaamheidscoördinator bij Pukkelpop. Benieuwd wat Pukkelpop allemaal doet om een nog groener en duurzaam mobiel evenement te worden? 

 

Uit de nulmeting die Pukkelpop in 2014 uitvoerde, blijkt dat het transport van de festivalbezoekers 64% van de ecologische voetafdruk van Pukkelpop uitmaakt. Bewustmaking van het publiek om op een duurzame manier naar het festival te komen, blijft dus één van de belangrijkste werkpunten. Om te beginnen krijgen de festivalgangers een duwtje in de rug om gezellig samen met de trein of de bus naar Pukkelpop te reizen. Trein en bus zijn immers in de prijs van een festivalticket inbegrepen. 30 à 35% van de bezoekers maakt gebruik van dit gratis openbaar vervoer.

 

Bovendien stoppen de bussen voor de ingang van het festivalterrein en vanuit het station van Hasselt rijden shuttlebussen. Maar te voet kan ook want het station Kiewit ligt op 500m van het festivalterrein. Tijdens het festival worden extra treinen ingezet.

 

Zo'n 10% van de bezoekers komt met de fiets. Fietsers kunnen gratis parkeren in een bewaakte stalling vlakbij de ingang. Er is plaats voor maar liefst 10.000 fietsen. Bovendien maken fietsers kans op een Pukkelpopfietstas gemaakt van oude festivalbanners én krijgen ze een extra credit op hun GREEN-ID. Credits op de GREEN-ID kunnen festivalgangers inruilen voor food & drink tickets.

 

Pukkelpop ontwikkelde ook een carpoolplatform. Carpoolers krijgen de beste parkeerplaatsen. Parkeren blijft wel betalend en kost € 5 per dag. Pukkelpop wil immers zo veel mogelijk bezoekers met het openbaar vervoer naar het festivalterrein krijgen. Zo'n 60% van de festivalgangers komt met de auto. Jongeren worden ook vaak afgezet door hun ouders.

 

Op het festivalterrein worden elektrische golfkarren en fietsen gebruikt. Leveranciers worden aangespoord aan ecodriving te doen. Goederen transport en vervoer van artiesten worden zo efficiënt mogelijk ingepland om kilometers te besparen. In 2015 werd voor het eerst ook materiaal per boot geleverd langs het Albertkanaal, waarna City Depot de goederen met een elektrisch transport naar het terrein vervoerde.

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 fouten bij het maken van een eventwebsite

5 fouten bij het maken van een eventwebsite

Hoe je een succesvolle 'fireside chat' organiseert

Hoe je een succesvolle 'fireside chat' organiseert

Zo maak je indruk op je gasten met opvallend drukwerk

Zo maak je indruk op je gasten met opvallend drukwerk

Advertenties