Hoe maak je van jouw terugkerend evenement telkens opnieuw een succes? Wat maakt dat je deelnemers iedere keer opnieuw willen terugkomen? Meer nog: hoe zorg je er voor dat ze er de hele tijd reikhalzend naar uitkijken? We onthullen 4 geheimen om een trouw publiek op te bouwen.
De grote uitdaging ligt erin je deelnemers een topbeleving aan te bieden. Zo 'top' dat ze verlangen naar nog meer en bijna niet kunnen wachten op een volgende editie. Dat is de sfeer die je moet creëren. En dat doe je zo.
1. Leg je publiek in de watten
Van aankomst tot vertrek, laat je je gasten voelen dat je hen waardeert. Dat doe je door een naadloze organisatie en uitstekende service aan te bieden. Een warm welkom, duidelijke bewegwijzering, vriendelijke hosts en hostessen,… al die elementen dragen er toe bij dat je gasten zich verwend voelen.
2. Geef een exclusief voordeel voor trouwe gasten
Geef deelnemers aan vorige edities een kortingcode of vroegboekkorting, een cadeautje of gadget. Zo moedig je hen aan om opnieuw in te schrijven en laat je ook zien dat je waardeert dat ze al eens eerder zijn geweest.
3. Blijf verrassen
Bied telkens iets nieuws aan: een ander thema, nieuwe decoratie, een verrassende spreker, een originele act, een ‘mystery guest’,… Ideeën vind je overal: bij je team, je vrijwilligers en zelfs bij je deelnemers. Als je het hen vraagt, tenminste. En dat brengt ons naadloos bij het vierde geheim.
4. Betrek hen voor, tijdens en na je evenement
Om van je deelnemers loyale supporters te maken is het heel belangrijk hen zo veel mogelijk te betrekken bij je evenement. Doe dat al van bij de planning. Vraag feedback en input voor geschenkjes, line-up, sprekers, acts, ... Zo voelen ze zich 'owner' van jouw evenement. Ze hebben het immers zelf mee 'bedacht'. Zoek ook steeds nieuwe manieren om hen met elkaar te laten communiceren, om met de sprekers in contact te komen of om mee de sfeer te bepalen. Wie zich betrokken voelt, zal nog meer geneigd zijn om terug te komen en zijn ervaringen met anderen te delen. Trouwe klanten kunnen zelfs echte ambassadeurs van jouw evenement worden. En laat dat nu net een belangrijke marketingtool zijn.