Fieldlab voor innovaties rond het meebeleven van grote events

Fieldlab voor innovaties rond het meebeleven van grote events

Amsterdam ArenA, iMMovator, Hogeschool van Amsterdam en TNO gaan samenwerken in het open innovatieprogramma Spectacular ArenA eXperiences (SAX).

 

Tot 2020 investeren de initiatiefnemers van het programma samen met organisatoren en mediabedrijven in innovaties rondom het beleven ven sport en grote events. Het gaat erom een nog intensere beleving voor bezoekers te creëren door moderne technologieën. Nieuwe businesscases worden ontwikkeld door publiek op afstand mee te laten leven, op innovatieve manieren verslag te doen en geheel nieuwe eventvormen te creëren.

 

 

Live events belangrijker dan ooit

Freek van 't Ooster, directeur iMMovator: "Je merk dat 'Live events' voor ieder mediabedrijf belangrijker zijn dan ooit: je moet daar zijn waar de consument is. Niet alleen verslag doen, maar mogelijkheden bieden om het event ook echt mee te beleven, in het stadion én op afstand. Daarom zijn we blij met de vele project- en testmogelijkheden die het SAX programma gaat bieden aan zowel gevestigde mediabedrijven als aan de innovators in ons iMMovator netwerk en de topsector Creatieve Industrie."

 

"Het is ook onze ambitie om de fan experience bij de huidige voetbalwedstrijden, concerten en dance events aanzienlijk te vergroten", aldus Henk van Raan, CIO van de Amsterdam ArenA. "We verbouwen de Amsterdam ArenA in aanloop naar het EK2020 en we benutten die periode om de Amsterdam ArenA tot een nog smarter stadion te ontwikkelen."

 

"Daarnaast wordt (big) data steeds belangrijker in de ontwikkeling van nieuwe businesscases", stelt Jan Wester, van TNO en directeur Big Data Value Center. "Dit werkt niet alleen door bij de ontwikkeling van nieuwe events, maar draagt ook bij aan een betere meer persoonlijke gastvrijheid, bereikbaarheid en veiligheid in en rondom het stadion. Het SAX-programma biedt hierbij het perfecte netwerk voor de ontwikkeling van deze nieuwe proposities."

 

Spectacular ArenA eXperiences (SAX) gaat deze zomer van start en loopt tot en met 2020. Het programma richt zich op innovatie rond vier thema's:

  • Betere bezoekerservaring voor, tijdens en na het event én op afstand
  • Meeslepende mediabeleving en media-innovaties
  • Nieuwe eventvormen
  • Data gedreven dienstenontwikkeling

De thema's staan niet los van elkaar. Daarom brengt het programma partners bij elkaar die elkaar nodig hebben en samen in staat zijn om nieuwe diensten van de grond te krijgen. Het programma voorziet een veelheid van kleine én grote projecten, variërend van testen van nieuwe apparatuur tot conceptontwikkeling in bijvoorbeeld virtual reality. Partners zullen in verschillende samenstellingen samenwerken aan de SAX-projecten. 

 

"De Amsterdam ArenA is een perfecte, iconische locatie voor zowel onze onderzoekers als onze studenten. Nieuwe diensten voor én met bezoekers en organisatoren ontwikkelen, de vele datastromen analyseren en vertalen naar slimme diensten én nieuwe eventvormen. We kunnen zelf toegepast onderzoek doen, meewerken aan innovatieve projecten met de partners van het programma én zelf ideeën uitwerken. Onder begeleiding van lector Harry van Vliet staan de eerste groepen studenten en afstudeerders al klaar voor september", aldus Geleyn Meijer, faculteitsdecaan Digitale Media en Creatieve Industrie van de Hogeschool van Amsterdam.

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Hoe neem je beter beslissingen bij het plannen van je evenement?

Hoe neem je beter beslissingen bij het plannen van je evenement?

Klaar voor Festivak 2024? Het aftellen is begonnen!

Klaar voor Festivak 2024? Het aftellen is begonnen!

Event naambadges ontwerpen als een pro: de ultieme gids voor effectieve en aantrekkelijke badges

Event naambadges ontwerpen als een pro: de ultieme gids voor effectieve en aantrekkelijke badges

Advertenties