Dat Tomorrowland het populairste festival ter wereld is, wisten we al. Nu zijn er ook cijfers die dat bewijzen. Via sociale media heeft het dancefestival in Boom wereldwijd 175 miljoen mensen bereikt, een gigantisch aantal.
Werken, geen tickets in de wacht gesleept of geen zin: wat je reden ook is om niet naar Tomorrowland te gaan, er is elk jaar geen ontsnappen aan het festival op sociale media. Logisch ook: het populairste festival ter wereld wordt bezocht door 180.000 mensen en nog eens een veelvoud van dat aantal zit het thuis te volgen voor de computer.
Tomorrowland TV
Om die thuisblijvers te plezieren, doen de organisatoren van het festival heel wat moeite. Er is Tomorrowland TV, waarop continu sfeerbeelden en dj-sets te bekijken zijn. Daarmee bereikte Tomorrowland 4,2 miljoen unieke bezoekers. In totaal klokte het af op 13,7 miljoen views. Voor de eerste keer was die livestream ook te bekijken in China. 1,8 miljoen mensen maakten er gebruik van.
Sociale media
Maar er zijn natuurlijk ook de sociale media als Facebook, Snapchat, Twitter en Instagram. Op elk van die kanalen is het festival aanwezig en dat heeft dit jaar een indrukwekkend record opgeleverd. In het weekend van 22 en 24 juli bereikte het festival op die kanalen wereldwijd 175 miljoen mensen. Er waren bovendien 490 miljoen touchpoints met die bezoekers. Vrij vertaald: 490 miljoen punten op het internet waar de mensen in contact zijn gekomen met het 'merk' Tomorrowland.
Van al die kanalen blijken Facebook en Snapchat de populairste. "We zijn enorm opgewonden dat we met Tomorrowland kunnen samenwerken en het festival via Facebook Live ook kunnen voorschotelen aan gebruikers in de hele wereld", zegt Glenn Miller van Facebook. "De optredens die via Facebook Live uitgezonden werden, werden meer dan 14 miljoen keer bekeken. De pagina van Tomorrowland werd tijdens de festivalweek door meer dan 140 miljoen mensen bezocht."