De Britse startup Lightvert heeft een nieuw reclame-systeem ontwikkeld waardoor het mogelijk wordt om met behulp van lasers beelden met afmetingen tot 200 meter in de lucht te projecteren.
Daarmee zouden adverteerders en organisatoren van grote evenementen de mogelijkheid krijgen om doelgroep te benaderen vanop gigantische virtuele billboards.
Passanten zullen elk beeld slechts een fractie van een seconde te zien krijgen, op een ogenblik dat hun oog het licht vanuit de geschikte hoek opvangt. Reclamebureaus en grote adverteerders zouden al hun interesse hebben laten blijken, maar er is ook kritiek, waarbij gewezen wordt op een pollutie van de stedelijke skyline met commerciële boodschappen.
"Het systeem van Lightvert maakt gebruik van een laser-projector die licht weerkaatst van een smalle weerspiegelende strip die op de muur van een gebouw is aangebracht", verduidelijken de ontwikkelaars. "De beelden kunnen tot op een afstand van één kilometer worden opgemerkt."
Gebruik wordt gemaakt van een toepassing die er ook voor zorgt dat de indruk van een lichtbron ook na het sluiten van de ogen nog een fractie van een seconde in beeld lijkt te blijven. Daniel Siden, uitvinder van de toepassing, benadrukt dat het beeld technisch gezien nooit echt aanwezig is, maar door het menselijk brein uit een reeks opeenvolgende impulsen wordt samengesteld. Tevens wordt opgemerkt dat de toepassing evenmin een gevaar voor de veiligheid inhoudt. De beelden zouden immers ver boven het gezichtsveld van automobilisten zijn gesitueerd, maar evenmin door vliegtuigpiloten kunnen worden opgemerkt.
Bron: express.be
Graag ontvang ik meer info wbt Lightvert, waaronder huurprijzen, programmering etc. Vr Gr.