'Virtual Reality' of 'the real deal'?

'Virtual Reality' of 'the real deal'?

'Virtual reality'-brillen en andere toepassingen staan aan de vooravond van een echte doorbraak bij het grote publiek. Gaan ze ook evenementieel de overhand krijgen om een totaalbeleving te creëren? Lopen we straks allemaal rond met een VR-bril op evenementen? Of gaat er toch niks boven een unieke 'live' ervaring waarbij alle zintuigen worden geprikkeld?

 

Joël Dumont, storyteller en senior event manager bij 't Hooghuys, voert in deze column een vurig betoog over de essentie van events: de beleving. Zijn bedrijf is gespecialiseerd in het creëren van evenementiele tijdscapsules van de vroege Middeleeuwen tot de 19de eeuwse Belle Epoque periode.

 

De impact van een beleving staat in rechtstreeks verband met de zintuigelijke prikkels die we ervaren. Hoe sterker onze zintuigen worden geprikkeld, hoe sterker de totaalervaring. Al in 1860 heeft Ernst Weber in zijn 'wet van Weber' het verband aangetoond tussen de kracht van fysische impulsen op de menselijke zintuigen (prikkels) en de intensiteit van de daarbij horende gewaarwordingen.

 

Huidige VR-toepassingen prikkelen slechts 3 van de 5, voor het eerst door Aristoteles beschreven, zintuigen, met name:

  • zien (de VR-bril)
  • voelen (druksensoren in VR-pakken)
  • horen (hoofdtelefoon/helm)

Ruiken en proeven blijven (vooralsnog) moeilijker om te integreren in dit soort toepassingen. 'Proeven' lijkt me zelfs quasi onmogelijk. Als echte Bourgondiërs,lijkt me dit toch een groot obstakel in het succesvol realiseren van een 'virtueel' thema event. Onze neus kan bijvoorbeeld duizenden geuren onderscheiden die onze emoties beïnvloeden. Geur is ons enige zintuig waarop onze hersenen reageren voor we nadenken. Uitdrukkingen als 'we eten met onze ogen' en 'het water komt me al in de mond' vinden hun oorsprong in de samenhang tussen 'zien', 'ruiken' en 'proeven'. Nog voor onze smaakpapillen onze hersenen hebben 'gevoed' met info kunnen we ons al de smaak voor de geest halen. Als mens zijn we, net zoals 'de hond van pavlov', niet ongevoelig voor conditionering. Met de juiste evenementiele prikkels breng je je gasten in de beoogde 'state of mind'.

 

Bedrijven die op zoek zijn naar event-concepten waarmee ze een onuitwisbare indruk willen nalaten bij hun gasten, opteren (voorlopig) toch nog best voor 'the real deal'. Echte locaties met inspirerende decors en live entertainment dat je in groep kan beleven. Ook daar schieten de huidige VR-toepassingen immers nog tekort. Met uitzondering van online of LAN-computer games beleef je een VR-toepassing meestal als individu of met enkelingen. Een wezenlijk onderdeel van een succesvol event schuilt hem vaak net in het feit dat je deel uitmaakt van een groepsbeleving, dat je die ervaring en verwondering instant kan delen met de andere gasten. Vooralsnog blijven we met de huidige VR-toepassingen ook daar wat op onze honger zitten.

 

Voor functionele toepassingen zoals bv. conference meetings op afstand, virtuele bezoeken aan productiehallen, demo's van nieuwe producten, ... biedt VR wel ongekende en budgetvriendelijke mogelijkheden. 'Virtual reality'-toepassingen gaan in de nabije toekomst zeker en vast hun plek verwerven binnen het event landschap. Of ze ooit in staat gaan zijn om al onze zintuigen dermate te prikkelen dat we kunnen spreken van een totaalbeleving durf ik voorlopig sterk in vraag te stellen. Je gaat toch ook liever 3 weken op vakantie naar de zon ipv even een VR programma op te laden?

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Advertenties