Slimme ticketstrategieën om meer bezoekers aan te trekken

Slimme ticketstrategieën om meer bezoekers aan te trekken

Het bepalen van de ticketprijs en de verkoopprocedure voor je evenement kan uitdagend zijn, zeker wanneer je zoveel opties hebt.

 

Het is het makkelijkst om gewoon te gaan voor de eenvoudigste manier: een prijslijst op je eventsite samen met een simpele call-to-action, zoals een 'Toevoegen aan winkelwagen' knop. Zo kun je ticketing makkelijk integreren in je eventwebsite, om het vervolgens te vergeten. Je hoeft helemaal niets anders te doen...

 

De manier hoe je de ticketprijs en de verkooptechniek opzet kan echter je bezoekersaantal aanzienlijk beïnvloeden.

 

Je moet als eerste begrijpen dat je met het ontwerpen van de ticketing-functie voor je evenement potentiële bezoekers helpt om dingen op een rijtje te zetten. Dit fenomeen wordt 'ankerheuristiek' genoemd en wordt uitvoerig onderzocht door gedragseconomen. Volgens Chris Anderson, schrijver van The Future of a Radical Price, "is de beginvraag wat gedragseconomen een 'anker' noemen. Dit bepaalt het beeld dat consumenten van een eerlijke prijs hebben. Het kan veel invloed hebben op wat ze uiteindelijk zullen betalen."

 

Aan de andere kant, zoals de bekende psycholoog Dan Ariely aangeeft: "de meeste mensen weten niet wat ze willen totdat ze het in perspectief zien." De schrijver gaat verder: "mensen kiezen maar zelden zaken in absolute getallen. We hebben geen interne waardemeter die ons vertelt hoeveel zaken waard zijn. We concentreren ons liever op het relatieve voordeel dat één ding heeft over het andere, en bepalen waarde op basis daarvan."

 

Dus waarom zouden we niet dit psychologische verschijnsel door te leren hoe je je prijzen en verkoopprocedures slim kunt opzetten om het bezoekersaantal te verhogen? Hier zijn een paar slimme strategieën die kunnen helpen:

 

 

Tip 1. Bied een early-bird-optie aan

Door een gevoel van urgentie toe te voegen, plus de mogelijkheid om geld te besparen, kun je mensen aanmoedigen om sneller hun kaartjes te halen. De early-bird-optie kan overtuigend uitwerken op twijfelaars. Het idee van geld besparen en toch dezelfde voordelen genieten als latere kopers is erg aantrekkelijk en kan wonderen doen.

 

 

Tip 2. Stel slimme prijskeuzes vast

Laten we zeggen dat je kaarten van € 200 wil verkopen. Om de prijzen in context te plaatsen (waardoor de prijzen er aantrekkelijker uitzien), zet je een kaartverkoopsysteem op met meerdere opties. Hier zet je drie koopmogelijkheden neer met verschillende prijsopties. De eerste koopmogelijkheid zou kunnen zijn: 'toegangskaart: € 170', de tweede mogelijkheid kan zijn: 'toegangskaart + cocktaildiner: € 200', en de derde mogelijkheid kan zijn: 'toegangskaart + cocktaildiner + 1 uur masterclass met de sprekers: € 250'. (Deze prijzen zijn slechts een voorbeeld.)

 

Door verschillende opties aan te bieden, laat je potentiële bezoekers precies zien wat ze krijgen voor hun geld. Zoals Dan Ariely aangeeft, kiezen bezoekers meestal de middelste prijs (niet te duur, niet te goedkoop).

 

 

Tip 3. Win-win-mogelijkheden

Bezoekers kunnen goede eventpromoters zijn en je kunt ze iets aanbieden in ruil voor hun promotie. De makkelijkste manier om dat te doen is door 'win-win-mogelijkheden' aan te bieden.

 

In plaats van kaarten te verkopen tegen betaling, bied je punten aan. Om deze punten te verdienen, moeten bezoekers jouw eventpagina delen op hun social media-accounts, content creëren voor de eventblog, of informatie over het evenement naar vijf vrienden sturen.

 

Dit is een win voor beide partijen: jouw evenement wordt gepromoot (en je bezoekersaantal vergroot) je ontvangt gratis marketing, en je bezoekers besparen geld. Zorg wel dat je het aantal mensen beperkt die de kaarten op deze manier kunnen verkrijgen, anders verlies je uiteindelijk juist geld.

 

 

Tip 4. Geef kortingen voor verschillende doelgroepen

Vergeet niet om korting aan te bieden. Mensen houden van geld besparen (zeker als je specifiek aangeeft hoeveel ze zullen besparen). Vorm verschillende bezoekersprofielen en personaliseer de prijsklassen. Als je bijvoorbeeld een academisch evenement organiseert, zou je verschillende prijzen voor professoren, studenten of vertegenwoordigers van andere instellingen kunnen instellen. Op die manier maak je je evenement betaalbaarder voor een grotere groep mensen, waardoor je meer bezoekers kunt aantrekken.

 

 

Tip 5. Gebruik een aftelstrategie

Als mensen zich gehaast voelen, zullen ze sneller geneigd zijn om de knoop door te hakken en actie te ondernemen. Dus vergeet niet om een aftellende klok (die ook de seconden laat zien) op de kaartverkooppagina van je eventsite neer te zetten (zet de klok ook op andere pagina's indien mogelijk). Laat mensen weten dat ze weinig tijd hebben om de kaarten te kopen.

 

 

Conclusie

Je kan beïnvloeden hoeveel mensen kaarten kopen en naar je evenement komen. Om dit te doen, moet je een aantal strategieën toepassen om te zorgen dat je potentiële bezoekers de prijzen snappen. 


  • Overweeg eens om een early-bird-optie te gebruiken en je bezoekers geld te laten besparen door snel te beslissen.
  • Bied verschillende prijsmogelijkheden aan en laat de mensen de mogelijkheid kiezen die ze het beste schikt.
  • Vergeet de win-win-opties niet en verruil eventkaarten voor punten die je potentiële bezoekers kunnen winnen door je evenement te promoten.
  • Maak je evenement ook betaalbaar door kortingen aan te bieden voor verschillende categorieën en plaats een aftellende klok op de site om een gevoel van urgentie te creëren.
  • Neem de controle over de kaartprijzen en verkoopmogelijkheden om meer bezoekers aan te trekken.
  • En kies uiteraard de juiste ticketing software voor je evenement
Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Productlancering onder de Spaanse zon

Productlancering onder de Spaanse zon

Advertenties