5-stappengids voor een memorabele eventbelevingen

5-stappengids voor een memorabele eventbelevingen

Weet je wat de beste manier is om te weten of bezoekers je evenement gaaf vonden? Dat ze het zich nog dagenlang (of wekenlang!) zullen herinneren. Succesvolle evenementen hebben de kracht om te veranderen en helpen bezoekers uit hun comfort zone te komen door iets nieuws te ervaren.

 

Vervolgens zorgen die nieuwe gevoelens en inzichten ervoor (of niet) dat ze het zullen onthouden. En het hangt volledig van jou af of (en op welke wijze) mensen zich je evenement zullen herinneren. Waarom is het zo belangrijk om memorabele eventbelevingen te maken?

 

Ten eerste zorgt het ervoor dat mensen praten over je evenement met diegenen die niet de mogelijkheid hadden om aanwezig te zijn. Zoals Kevin Van der Straeten aangeeft: "mensen houden ervan om met anderen te praten over spectaculaire momenten of memorabele acties die ze hebben meegemaakt". Wat werkt nu beter dan mond-tot-mondreclame?

 

Ten tweede, geeft Tony Rogers aan: "memorabele gebeurtenissen bepalen of mensen in de toekomst nog naar een evenement zullen gaan (of, als je een merk vertegenwoordigt, zullen ze bepalen of je bezoekers ook je klanten worden, door zich daadwerkelijk te verbinden met je producten of diensten)."

 

Tot slot zullen deze positieve herinneringen het gevoel van je publiek versterken dat ze een gemeenschap vormen.

 

Ben je al geïntrigeerd? Hier volgen vijf gemakkelijke manieren waarop je je bezoekers een memorabele eventbeleving kunt bieden:

 

 

Tip 1. Verstuur bijzondere uitnodigingen voor je evenement

We weten allemaal hoe 'effectief' en 'memorabel' het massaal versturen van onpersoonlijke uitnodigingsmails is. Het is gewoon weer een nieuwsbriefachtige e-mail die meestal in de spambox verdwijnt. Dus wat dacht je ervan om met iets werkelijk bijzonders te komen en daadwerkelijk een analoge uitnodiging te versturen, geheel tegen de verwachtingen van je potentiële bezoekers in? Het kan bijvoorbeeld voor toerismeprofessionals in de cruise-sector werkelijk memorabel zijn als ze een uitnodiging in een fles ontvangen.

 

 

Tip 2. Wakker krachtige emoties aan door middel van storytelling

We kunnen niet genoeg benadrukken hoe belangrijk storytelling is. Paul Bulencea, mede-auteur van Gamification in Tourism: Designing Memorable Experiences, legt uit tijdens zijn eventplanner.tv-interview: "de grootste uitdaging is om mensen te laten realiseren dat evenementen belevingen zijn. En dat ze moeten denken binnen het kader van hoe ze zorgvuldig ieder punt van deze beleving kunnen ontwerpen."

 

Eén van de beste manieren om een beleving te creëren is door het evenement in een verhaal te wikkelen. Zoals Bulencea uitlegt: "in ieder verhaal schuilt een uitnodiging tot avontuur. Iets gebeurt dat je dagelijkse leven verstoort." Dat is waarom evenementen die een specifieke storytelling hanteren degenen zijn die buitengewone en memorabele belevingen creëren.

 

 

Tip 3. Bereid kleine doch gepersonaliseerde aandenkens aan je evenement voor

Iedereen houdt ervan om kleine cadeautjes te ontvangen wanneer ze een evenement bezoeken. Maar wat als je in plaats van de traditionele milieuvriendelijke eventtasjes, kladblokjes en pennen, ze iets geeft wat meer bijzonder is? Je zou bijvoorbeeld een USB-stick kunnen geven met specifieke content, zoals een klein bibliotheekje met informatie over het eventonderwerp.

 

 

Tip 4. Laat je bezoekers 'out of the box' denken en doen

Actieve betrokkenheid heeft een grote impact op het vormen van memorabele belevingen. Wanneer mensen met elkaar in contact komen en actief deelnemen tijdens een evenement, kunnen ze beter hun gevoelens en gedachten over de besproken onderwerpen formuleren. Daarom juist helpen ongebruikelijke taken waarbij je creatief denken nodig hebt (zoals het vinden van oplossingen door middel van bordspellen) mensen zich hun eventbeleving te herinneren.

 

 

Tip 5. Geef je evenement een unieke digitale touch

Een digitaal archief is een geweldige manier om bezoekers de mogelijkheid te bieden om de eventinhoud nog weken of maanden na het evenement te herzien. Denk bijvoorbeeld aan het opzetten van een platform met video's en foto's van het evenement, waardoor je publiek (via een login) nog toegang heeft tot de visuele herinneringen van het evenement.

 

 

Zet je ideeën aan het werk

Het runnen van een memorabel evenement is niet zo moeilijk als het lijkt. Het enige wat je moet doen is je bewust zijn van hoezeer je evenementontwerp de gevoelens van je bezoekers zal beïnvloeden. Daarom moet je je bij het plannen van je volgende evenement focussen op zowel digitale als analoge belevingen. Bied je bezoekers tastbare (en nuttige) geschenken, zodat ze een fysiek aandenken hebben aan je evenement.

 

Probeer ook te experimenteren met analoge uitnodigingen om de interesse van potentiële bezoekers te prikkelen en om ze zich het evenement als iets bijzonders te laten herinneren. Moedig ze aan om hun creatieve brein te verkennen en om actief deel te nemen tijdens het evenement. Op die manier zullen ze zich sneller betrokken voelen en sterkere herinneringen vormen. Vergeet tot slot niet na te denken over de storytelling van je evenement. Mensen onthouden goede verhalen veel beter dan betekenisloze inhoud.

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Productlancering onder de Spaanse zon

Productlancering onder de Spaanse zon

Advertenties