De echte waarde van topsprekers en hoe je ze kunt vinden

De echte waarde van topsprekers en hoe je ze kunt vinden

Als je niet probeert om de beste sprekers naar je evenement te krijgen, dan gooi je je eigen ramen in. Kwaliteitssprekers zijn onmisbaar voor het succes van je evenement, en dat weten je concurrenten, wat ze een hoger bezoekersaantal garandeert.

 

Geloof je dat niet? Denk eens aan je bezoekers. Waar denk je dat ze liever heengaan: het evenement dat trots pronkt met een lijst geweldige keynote sprekers, die graag hun kennis willen delen? Of het evenement dat een paar namen belooft die niemand herkent? Het antwoord is overduidelijk, toch? Als je een succesvol evenement wil runnen en je gaat roekeloos om met het kiezen van je sprekers, dan sla je echt de plank mis.

 

Ten eerste, zoals Kevin Van der Straeten aangeeft in zijn boek EVENTS, weten goede sprekers hoe ze een band kunnen leggen met je bezoekers door werkelijk met ze te verbinden. Ten tweede hebben ze het vermogen om je publiek te betrekken en kunnen ze een passieve sessie omzetten tot een conversatie. Ten derde kunnen sprekers, als zij in hun vakgebied ook als influencers worden gezien, ontzettende toegevoegde waarde leveren voor de professionele levens van jouw gasten.

 

Uitstekende sprekers zullen sowieso de beleving voor je publiek verbeteren en zullen jouw evenement ertussenuit doen springen. Dus wat moet je doen om de beste sprekers voor jouw volgende evenement te vinden?

 

Hier zijn een aantal tips die je meteen kan toepassen:

 

 

Tip 1. Maak een lijst met de opinieleiders binnen het vakgebied

Waar gaat jouw evenement over? Welke onderwerpen wil je graag bespreken? Wie vormt je doelgroep? Welke influencers volgen je potentiële bezoekers? Vind eerst de antwoorden op deze vragen en maak daarna een lijst met influencers die iets te vertellen hebben.

 

Bekijk hun specifieke kennisveld, het laatste professionele nieuws dat ze gedeeld hebben en de zaken waar ze over kunnen praten op jouw evenement. Een interessante manier om opinieleiders te vinden is door de TEDx-lijst met sprekers te analyseren. Probeer echter niet alleen te focussen op hun populariteit, maar overweeg ook of ze echt waarde kunnen toevoegen voor jouw bezoekers.

 

 

Tip 2. Check je potentiële sprekers

Doe voordat je iemand uitnodigt om te spreken op je evenement eerst eens een beetje onderzoek naar hem of haar. Probeer uit te vinden of hij of zij al ervaring heeft met het geven van toespraken. Op die manier weet je zeker dat de persoon het kan en bereid is om te spreken voor een groot publiek. Misschien hebben ze een webpagina die hun voorgaande (of aankomende) spreekgelegenheden aankondigt.

 

Er zijn natuurlijk professionele sprekers die hun publiek weten te vermaken met een indrukwekkend sociaal bewijs vanuit het werk dat zij doen. Maar laten we echter niet vergeten dat we niet alleen maar zoeken naar goede entertainers, maar ook naar geweldige professionals die waardevolle inzichten kunnen leveren en die je bezoekers kunnen verbazen met nieuwe informatie.

 

 

Tip 3. Gebruik social media om te scannen voor geweldige sprekers

Sociaal luisteren is altijd een goed idee wanneer je zoekt naar goede sprekers. Luister eens even wat Twitter allemaal fluistert. Zijn je potentiële bezoekers aan het praten met of over bepaalde professionals die ertussenuit steken vanwege ongelofelijke verhalen? Als dat het geval is, dan kunnen diezelfde professionals misschien hun ervaring en kennis delen op jouw evenement.

 

 

Tip 4. Vind je potentiële sprekers op YouTube

Populaire YouTube-videomakers of vloggers zullen altijd een groot aantal bezoekers aantrekken. Dus wat dacht je ervan om de sprekers voor jouw volgende evenement op te zoeken door te duiken in de grote oceaan van videomateriaal? Als je bijvoorbeeld van plan bent om een culinair evenement te runnen, dan kun je altijd geweldige how-to-video's op YouTube vinden, zoals bijvoorbeeld messlijpende goeroes, die een publiek kunnen betrekken, vermaken en onderwijzen.

 

 

Tip 5. Luister naar de mening van anderen

Laat mensen (potentiële bezoekers) of professionals uit de sector je leiden. Hou een enquête of plaats een vraag op social media, waarin je vraagt wie zij zien als goede spreker, of welke namen ze graag zouden zien op het eventprogramma. Je kan ook een poll houden en mensen aanmoedigen om te stemmen voor degene die zij graag aan boord van het deskundigenpanel zien. Soms zul je verbaasd zijn door de wijsheid van de menigte. Daarnaast geef je mensen op die manier het gevoel dat ze hebben geholpen het evenement op te zetten.

 

 

Conclusie

Het vinden van de beste sprekers is niet altijd makkelijk. Het kost een hoop tijd en uitvoerig onderzoek. Maar laat je niet ontmoedigen. De aanwezigheid van kwalitatieve sprekers op je evenement zal je bezoekersaantal doen toenemen en zal de leerbeleving van je bezoekers verbeteren. Dus aarzel niet om zoveel mogelijk moeite, aandacht en tijd erin te steken als nodig blijkt. Of doe natuurlijk beroep op de professionele ondersteuning van een sprekersbureau.

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Productlancering onder de Spaanse zon

Productlancering onder de Spaanse zon

Advertenties