Hoe biometrie de evenementensector zal veranderen

Hoe biometrie de evenementensector zal veranderen

Je hoeft niet in Silicon Valley te werken om te begrijpen dat nieuwe technologieën de toekomst van de evenementensector gaan vormen. Wij eventprofessionals maken het iedere dag weer van dichtbij mee, en merken de effecten van nieuwe digitale oplossingen die gestaag de logistiek overnemen.

 

Er bestaat geen twijfel dat de technologie de hoeveelheid tijd en moeite die we steken in basale taken drastisch heeft verlaagd. Bovendien kunnen we absoluut de ontzettende toename in bezoekersbetrokkenheid waarderen, die te danken is aan de nieuwe eventapps en eventsoftware.

 

Er komt echter altijd weer de vraag: wat volgt? Wat, naast de veranderende wijze waarop we een evenement plannen en promoten, zijn de nieuwe mogelijkheden die technologie op tafel kan leggen? Alhoewel het nog in de ontwikkelende fase zit, beloven biometrische oplossingen voor evenementen grote veranderingen. En dat niet alleen op de manier waarop we het entreeproces opzetten, maar ook de manier waarop we onze bezoekers kunnen volgen.

 

Volgens het Biometrics Institute: "biometrie bestaat uit een diversiteit aan technologieën waarmee unieke kenmerken van mensen worden gebruikt ter identificatie en machtiging. Hieronder vallen onder andere vingerafdrukken, irissen, handafdrukken, de gezichtsopbouw, het stemgeluid, de manier van lopen of een handtekening. Al deze zaken kunnen worden gebruikt om de identiteit van individuen vast te stellen die toegang proberen te verkrijgen tot computers, vliegvelden, databases en andere gebieden die een beperkte toegang horen te kennen."

 

Er zijn verschillende types biometrie, van visuele biometrie (gebaseerd op het identificeren van een persoon op basis van de vorm van het ood) tot ruimtelijke biometrie (wat bestaat uit de manier waarop een individu loopt of zich gedraagt). Alhoewel deze technieken oorspronkelijk werden ontwikkeld als beveiligingsmaatregelen, zijn ondernemers en ontwikkelaars steeds meer het potentieel in gaan zien van deze metrie. Eén van de gebieden die biometrie kan beïnvloeden is de manier waarop we evenementen plannen en runnen.

 

Dit is wat wij als eventprofessionals van biometrie kunnen verwachten:

 

 

Biometrische eventmarketing

Volgens een artikel van TechCrunch levert de biologische en emotionele data die smart-toestellen verzamelen "nieuwe inzichten en de ontwikkeling van nieuwe ecosystemen, waarmee we klanten op een veel gedetailleerder niveau begrijpen en de mogelijkheid hebben om hen nieuwe diensten aan te bieden".

 

Door biometrische informatie te analyseren samen met de manier waarop mensen verschillende gadgets en producten gebruiken, zullen bedrijven steeds meer leren over hun gebruikers. Hiermee kunnen marketeers biometrische advertenties aanpassen hun behoeften en emotionele toestanden. Als dit gaat werken, dan moeten we ook bereid zijn om biometrische marketing in te zetten bij de promotie van onze evenementen. Door de biometrische data te gebruiken die we tijdens ons laatste evenement hebben verzameld, zullen we de kennis hebben om een toegespitste marketingcampagne te gebruiken.

 

 

Gezichtsherkenning en check-in

Zoals CISCO aangeeft: "gezichtsherkenning zou al snel de norm kunnen worden en kan luchtvaartpassagiers helpen om sneller in te checken op het vliegveld". Volgens Bloomberg: "British Airways is bezig met het uitrollen van technologie die passagiers helpt om de gate op London Heathrow te passeren door middel van gezichtsherkenning". Eventplanners kunnen deze technologie sowieso gebruiken om bezoekers aan te melden op een evenement, wat wachtrijen en systeemfouten kan beperken.

 

 

Wearables in plaats van badges

In de toekomst zullen we waarschijnlijk afscheid moeten nemen van saaie badges en zullen we in plaats daarvan een interessant biometrisch herkenningsmiddel moeten ontwikkelen die een veel grotere rol zal gaan spelen dan alleen maar het tonen van de naam van de drager, zoals bijvoorbeeld het verzamelen van data.

 

 

Biometrische bezoekers volgen

Wat als je een manier zou vinden om de harten van je bezoekers te veroveren? Biometrische wearables maken dat in de toekomst mogelijk. Denk eens aan alle inzichten die je kunt krijgen door het meten van de hartslag of de regelmaat van de hersenactiviteit van je bezoekers tijdens je evenement.

 

 

Ken de emotionele profielen van je bezoekers

Is er een betere manier om een evenement aan te passen op de behoeften van je bezoeker dan door werkelijk hun emotionele profiel te begrijpen? Het klinkt als iets uit een sciencefictionroman, maar onderzoeken wijzen uit dat biometrische data je helpt om te weten te komen hoe mensen zich werkelijk voelen.

 

Data voortkomend uit eye-tracking, hersenactiviteit, huidgeleidbaarheid, gezichtsanalyse of zelfs elektromyografie helpt professionals een beter begrip te krijgen over mensen hun psychologische en emotionele profielen. Dit kan de manier waarop we onze bezoekers zien beïnvloeden, maar het kan ons ook helpen om de manier waarop ons publiek de eventbeleving binnenkrijgt real-time te beïnvloeden.

 

 

Conclusie

Alhoewel het een beetje overweldigend en spannend klinkt, hebben biometrische technologieën het vermogen om de evenementensector drastisch te veranderen. Het is echter volledig aan ons hoe we besluiten deze toekomstoplossingen in te zetten. Het uiteindelijke doel van technologie is echter om ons in staat te stellen om kwalitatieve, gepersonaliseerde en betekenisvolle evenementen te plannen en runnen.

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Hoe neem je beter beslissingen bij het plannen van je evenement?

Hoe neem je beter beslissingen bij het plannen van je evenement?

Klaar voor Festivak 2024? Het aftellen is begonnen!

Klaar voor Festivak 2024? Het aftellen is begonnen!

Event naambadges ontwerpen als een pro: de ultieme gids voor effectieve en aantrekkelijke badges

Event naambadges ontwerpen als een pro: de ultieme gids voor effectieve en aantrekkelijke badges

Advertenties