5 gevaarlijke mythes over eventprofessionals

5 gevaarlijke mythes over eventprofessionals

Je kunt de onmogelijke verwachtingen niet negeren. Als eventplanner moet je op vakkundige wijze omgaan met stress en voortdurend vooruitstrevend bezig zijn met creativiteit. Je moet ook leren hoe je kan improviseren en perfecte belevingen kunt opleveren. Los daarvan is het jouw verantwoordelijk om... Nu ja, eigenlijk alles te weten, van social media marketing en SEO tot bezoekerspsychologie.

 

Met andere woorden: als je een succesvolle planner wil zijn en verder wil komen in dit vak, moet je een Superman of Wonder Woman worden. Onder deze omstandigheden is het gewicht dat we ons op de schouders nemen niet te tillen.

 

We geloven blindelings de giftige opvattingen die de sector 'goeroes' ons voorschotelen, en denken dat een supermens zijn toch nog ergens niet genoeg is. We werken onszelf kapot in de zoektocht naar perfectie en zitten met dat verlangen om de titel van 'succesvol' eventplanner te verdienen.

 

Nou, laat me je teleurstellen... Er bestaat niet zoiets als een perfecte professional. Een belangrijk onderdeel van dit vak is de rommel accepteren die we soms om ons heen veroorzaken. Proberen te voldoen aan niet bestaande standaarden die je oppikt uit bekende blogs voor eventprofessionals kan gevaarlijk zijn, zeker voor je gezondheid.

 

Naast de werkstress die je dagelijks ervaart, stel je jezelf ook bloot aan een sterkere mate aan angst, wanneer je jezelf doet geloven dat je altijd de beste moet zijn. Om deze druk te helpen verlichten, zijn hier een paar schadelijke mythes die we vaak geloven over eventprofessionals:

 

 

Mythe 1. Eventprofessionals maken geen fouten

Als je een succesvolle planner wil worden, moet je koste wat het kost fouten voorkomen... Of, tenminste, dat is wat we leren uit die 'inspirerende' artikelen over hoe je een buitengewone eventprofessional wordt. Je moet je altijd focussen en altijd weten hoe je met onzekerheden om moet gaan, waardoor je telkens weer als winnaar eruit komt.

 

Hoe stom is dat? Deze fouten (die we allemaal maken... Ja, zelfs Superman en Wonder Woman maken fouten!) bepalen onze carrière en versterken onze expertise. Alleen door onszelf toe te staan om fouten te maken (en ze te herkennen!) krijgen we betere inzichten in de kneepjes van dit vak.

 

En dit geldt niet alleen voor beginners; fouten maken betekent buiten onze comfort zone treden en onszelf in de positie van constante leerlingen plaatsen. Wat is er nou professioneler dan dat?

 

 

Mythe 2. Planners zien kansen in problemen

Jij bent de probleemoplosser. Het is jouw taak om overal een antwoord op te hebben en met gemak alle logistieke of eventmarketing uitdagingen die je tegenkomt op te lossen. Het credo 'zie kansen in problemen' is een irritant cliché geworden. Wij eventprofessionals (met andere woorden: 'wij mensen'), hebben het recht om te falen en te accepteren dat dat gebeurt. We hebben ons best gedaan, we hebben geleerd van onze fouten en we zullen het beter aanpakken de volgende keer.

 

 

Mythe 3. Organisatoren weten met stress om te gaan

Het zou een eitje moeten zijn, nietwaar? Wat maakt het uit dat je overwerkt bent, dat je geen tijd hebt voor jezelf en je gezin en dat je je niet meer kunt herinneren wanneer je voor het laatst goed geslapen hebt? Jij bent de baas over jouw leven, dus je moet een manier vinden om 'op efficiënte wijze' om te gaan met de stress.

 

Luister, leg die 'hoe word je een superheld'-artikelen aan de kant. Er is niks mis mee om soms een rommeltje te maken en te leren hoe je beter voor jezelf kunt zorgen. Maar het duurt soms even voordat je begrijpt hoe je beter de prioriteiten op een rijtje kunt zetten en een burn-out kan voorkomen.

 

Je hoeft niet te weten hoe je met stress om kan gaan. Er zijn maar een paar gelukkige zielen die dat hebben geleerd. De rest van ons is nog steeds dagelijks aan het leren hoe we beter voor onszelf kunnen zorgen. Het is een werk in aanbouw voor bijna iedereen.

 

 

Mythe 4. Eventplanners kunnen de resultaten van hun handelingen voorspellen

Nee hoor, dat kunnen ze niet. Niemand kan dat. Heb je ooit gehoord van het concept 'planning fallacy' ('planningsmisvattingen')? We zijn erg slecht in dingen voorspellen, tenzij je misschien een kristallen bol hebt.

 

Jij: "kristallen bol, zal de spreker op tijd komen voor de sessie?

Kristallen bol: "nee". (of: "vraag het later nog eens".)

 

Hoe gek is dat? Natuurlijk kun je een aantal strategieën toepassen of bijvoorbeeld experimenteren met nieuwe marketingtechnieken om een bepaalde mate van succes te garanderen. Je kan echter niet 100% zeker zijn wat voor resultaten je acties zullen hebben.

 

 

Mythe 5. Planners moeten extravert en sociaal zijn

Wat is er mis mee om een introverte eventprofessional te zijn? Introverte mensen kunnen prima omgaan met andere mensen. Sterker nog, zoals Susan Cain bepleit in haar boek Quiet: The Power of Introverts in a World That Can't Stop Talking: "er is nul correlatie tussen de beste spreker zijn en de beste ideeën hebben". Dus het komt misschien niet als een verrassing als je hoort dat de beste eventprofessionals eigenlijk introverte mensen zijn.

 

 

Call-to-action

Hou op die artikelen te lezen over de 'top 10 eigenschappen' die een succesvolle eventprofessional moet hebben. Al die artikelen schetsen een beeld van een niet bestaand personage die we allemaal willen zijn: de perfecte planner. Die bestaat gewoon niet.

 

Weet je wat een eventprofessional echt goed maakt? Hoe veerkrachtig iemand is, hoe hard iemand ervoor wil werken, hoe goed iemand kan omgaan met gemaakte fouten en hoezeer iemand wil leren. Een echte professional zijn draait om toegeven dat je nooit perfectie zult behalen... En dat je dat helemaal prima vindt.

 

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Tia Zulauf
Tia Zulauf
New|2017-12-11 - 14:24u

Geweldig beschreven hoe ik er tegen aan kijk. Ik ben zo'n introverte planner! Eigenlijk is het dus een tegenstelling dat ik nu hier reageer....

Denny  Denny Haaze
Denny Denny Haaze
New|2017-12-13 - 13:22u

Ton, jij bent een topper

Lees ook

Hoe neem je beter beslissingen bij het plannen van je evenement?

Hoe neem je beter beslissingen bij het plannen van je evenement?

Klaar voor Festivak 2024? Het aftellen is begonnen!

Klaar voor Festivak 2024? Het aftellen is begonnen!

Event naambadges ontwerpen als een pro: de ultieme gids voor effectieve en aantrekkelijke badges

Event naambadges ontwerpen als een pro: de ultieme gids voor effectieve en aantrekkelijke badges

Advertenties