Kunstmatige intelligentie is de toekomst, ook voor de evenementensector. "Wacht eens, wat?" hoor ik je al zeggen, terwijl je om je heen kijkt, zoekend naar de robots die de wereld overnemen. Nee, dat is niet het soort AI waar we het over hebben. Er is een groot verschil tussen 'zwakke' en 'sterke' kunstmatige intelligentie.
Zoals Technopedia uitlegt: "zwakke kunstmatige intelligentie (zwakke AI) is een benadering van het onderzoek naar en de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie, waarbij wordt gesteld dat kunstmatige intelligentie altijd een simulatie zal vormen van menselijk denken, en dat computers alleen lijken te denken, maar niet daadwerkelijk bewust zijn."
Sterke kunstmatige intelligentie gaat echter om een digitale computer met gedachten, overtuigingen, ideeën en inzichten. Zoals je zult begrijpen zal het nog lang duren voordat we een almachtige machine bouwen. Tot die tijd zullen we moeten leren hoe we zwakke kunstmatige intelligentie aanpassen op onze behoeften. De American Express Meetings and Events' 2018 Global Meetings and Events Forecast stelt: "de doorlopende evolutie van mobiele applicaties en hybride eventoplossingen, samen met de potentiële toepassingen voor nieuwere technologieën zoals virtual reality (VR) en kunstmatige intelligentie (AI), heeft spannende dingen in petto voor zowel eventeigenaren en bezoekers."
Moderne bezoekers willen toegang tot digitale belevingen die hun fysieke interacties zullen versterken, waardoor ze beter hun persoonlijke doelstellingen kunnen behalen en de inhoud van het evenement beter kunnen begrijpen. Daarnaast zal kunstmatige intelligentie een impact hebben op de manier waarop we evenementen plannen. Van chatbots tot extreem slimme tools, we zullen spoedig van geavanceerde technologie kunnen genieten. Hier volgen een aantal voordelen die kunstmatige intelligentie ons oplevert bij het plannen van evenementen:
Efficiënte copy voor je eventpagina
Binnenkort heb je niet langer een copywriter nodig voor je eventpagina. Machines zullen het voor je doen. Alhoewel het concept nog nieuw is, zijn er al een paar platforms die krachtige copy leveren die volledig is afgestemd op de doelstellingen, waarden en bedoelingen van jouw evenement. Je hoeft alleen de keywords in te voeren die belangrijk zijn en de tekst zal automatisch gegenereerd worden.
Aantrekkelijke visuele identiteit voor het evenement
Nieuwe sites bieden nu op kunstmatige intelligentie gebaseerde design-diensten. Laten we bijvoorbeeld zeggen dat je een interessant logo voor je evenement wil hebben maar je niet de tijd of het geld hebt om een professional in te huren. Dan kan je dat voortaan ook aan een computer overlaten.
Je geeft je tekst op en kiest uit een verzameling kleuren en ontwerpstijlen. Vervolgens krijg je een lijst met willekeurige logo's waar je uit kan kiezen, zodat de machine jouw voorkeuren kan herkennen. Uiteindelijk zal je (in slechts een paar minuten) je eventlogo krijgen en krijg je ook te zien hoe het eruit ziet op verschillende merchandisingproducten. Best handig, of niet?
Gezichtsherkenning voor bezoekersidentificatie
Vergeet lange wachtrijen en vertragingen tijdens de toegangscontrole. Nieuwe technologie zal de evenementensector overnemen. Meer en meer gezichtsherkenningsbedrijven zijn geïnteresseerd in het ontwikkelen van diensten voor eventprofessionals om ze te helpen efficiëntere entreedynamieken op te zetten. Deze machines zullen op basis van kunstmatige intelligentie en biometrie bezoekers kunnen identificeren en ze toegang tot de eventlocatie kunnen verlenen, waardoor je veel tijd bespaart en hoofdpijn voorkomt.
Verbeter de eventvertaling
Alhoewel dit gedeelte nog verder ontwikkeld moet worden, gebruiken professionals de AI-technologie om directe vertalingsapplicaties te ontwerpen en ontwikkelen. In plaats van menselijke vertalers, zullen we spoedig machines kunnen gebruiken. Natuurlijk hou je altijd het probleem van culturele aspecten die niet nauwkeurig vertaald kunnen worden door middel van AI-technologie. Toch zal deze nieuwe tool de evenementensector ontzettend beïnvloeden.
Massacommunicatie
Ben je het zat om door bezoekers gebombardeerd te worden met vragen? Je kan altijd een chatbot ontwikkelen die speciaal voor je evenement is ontworpen. Chatbots zijn onvermoeibaar en zullen altijd op efficiënte wijze communiceren met je (potentiële) bezoekers, en ze de informatie of antwoorden bieden die ze nodig hebben.
Conclusie
Het heeft geen zin om te ontkennen wat voor reusachtige impact de kunstmatige intelligentie heeft op de manier waarop we evenementen ontwerpen, plannen en runnen. Zowel ons werk en de beleving van onze bezoekers zullen geweldig veranderen dankzij deze nieuwe tools. Ben jij klaar voor de verandering?