Heb je je ooit afgevraagd 'waarom' je een website voor je evenement wil bouwen? Het klinkt misschien als een stomme vraag, maar neem eens even een momentje om hem te beantwoorden.
Misschien wil je je evenement een gezicht geven, waar je alle logistieke gegevens kan tonen die je bezoekers nodig kunnen hebben? Of misschien is het een bestuurssysteem? Dat wil zeggen dat je het platform kan gebruiken zodat je gasten zich kunnen inschrijven, zodat ze kunnen communiceren met het eventteam of zodat ze hun tickets kunnen betalen.
Maar laten we vooral niet vergeten dat je misschien een webpagina wil hebben om je event te promoten... Dat is waar het lastiger begint te worden.
De meeste professionals denken dat je alle doelstellingen wel kan behalen door simpelweg een eventpagina te maken. Je site gebruiken om je evenement te marketen is echter meer dan alleen een informatiepagina oprichten voor geïnteresseerden.
Het is één ding om een webpagina te bouwen en de link naar je bezoekers te versturen, met als enig doel om ze informatie te bieden en ze de logistieke kanten van het evenement te tonen. Het is iets totaal anders om hetzelfde kanaal als een platform te gebruiken om nieuwe gasten aan te trekken.
Om je eventwebsite als marketingtool te gebruiken, moet je verschillende technieken toepassen om je verkeer te vergroten. Nieuwe websites schieten sneller uit de grond dan paddenstoelen na de regen.
Als je niet de juiste voorzorgsmaatregelen neemt, zal niemand je site vinden en zul je niet meer leads bereiken. Om te voorkomen dat dit gebeurt, volgen hier een aantal stappen waar je rekening mee moet houden wanneer je een website voor je volgende evenement maakt:
Stap 1: maak de website lang vóór het evenement
De grootste fout die eventprofessionals maken is hun eventsite slechts vier of vijf maanden voorafgaand aan het evenement te lanceren. Als het je bedoeling is om de website slechts als een informatief en registratief platform te gebruiken, dan is het geen probleem om hem kort voor het evenement te bouwen.
Maar als je je eventwebsite als marketingtool wil gebruiken, dan moet je (min of meer) een jaar van tevoren al beginnen met het posten op en het promoten van je eventpagina.
Sites kort van tevoren werken ook niet vanuit SEO-oogpunt. Het kost tijd om gerankt te worden door Google en om te verschijnen in specifieke keyword-zoekopdrachten. Je hebt vervolgens maanden de tijd nodig om voor een grote mate aan verkeer te zorgen.
Stap 2: bied je doelgroep meteen winst
Jij weet net zo goed als wij hoeveel informatie er ronddrijft daar op het internet. Er worden dagelijks miljoenen blogposts gepubliceerd. Daarom moet je jezelf afvragen hoe je niet alleen mensen trekt naar je evenementwebsite, maar hoe je ze ook terug laat komen.
Het antwoord zit in drie handelingen. Het eerste wat je moet doen is je doelgroep identificeren. Wie zijn je potentiële bezoekers? Wat is hun profiel? Wat zijn hun voornaamste emotionele drijfveren? Ten tweede moet je uitvinden wat hun grootste problemen zijn (die natuurlijk verband moeten houden met de eventcontent). Tot slot moet je content produceren die ze onmiddellijke oplossingen, waardevolle inzichten en snelle winsten oplevert. Hiermee toon je dat je je publiek graag wil helpen, wat op zijn beurt de aantrekkelijkheid van zowel je website als je evenement vergroot.
Stap 3: moedig je werknemers aan om je website te promoten
De meeste van je werknemers hebben waarschijnlijk accounts op meerdere social media platforms. Vraag ze om je eventpagina te helpen promoten door geplaatste berichten te delen en door actief te zijn in verschillende interessegroepen (met name die waar je doelgroep zich bevindt). Dit is een geweldige manier om de zichtbaarheid van je site te vergroten en een groter publiek te bereiken. Om nog maar niet te beginnen over de verbinding die je ermee legt met je potentiële bezoekers.
Stap 4: ken de laatste SEO-regels
Zaken draaien niet langer om keywords. Google is slimmer geworden, dus jij moet dat ook zijn. Een jaar of twee geleden lanceerde Google RankBrain, een machine-learning-systeem dat zoekresultaten sorteert.
Zoals de beroemde SEO-deskundige Brian Dean aangeeft, concentreert RankBrain zich op de tijd die iemand besteedt op je pagina (Dwell Time) en het percentage mensen dat klikt op je resultaten (Click Through Rate).
Volgens Dean: "als je langere tijd doorbrengt op een pagina, vind je waarschijnlijk de content op die pagina leuk. En als genoeg mensen er hetzelfde over denken, zal Google die content omhooggooien op de ladder, zodat het gemakkelijker te vinden is". Met andere woorden: in plaats van dat je je berichten volgooit met keywords, zal jij (of je schrijvers) je daadwerkelijk moeten focussen op het maken van hoogwaardige content die mensen zal boeien.
Stap 5: promoot je eventwebsite verstandig
Als je alleen maar een eventwebsite hebt en wacht totdat mensen je zullen vinden, kan je hem net zo goed niet hebben. Daarom kan je het best ook op andere websites guest posts plaatsen. Zoek nadat je je eventwebsite (en je blog) hebt gelanceerd een aantal sites (die te maken hebben met de inhoud van jouw evenement) met veel verkeer en bied aan om iets voor hen te schrijven. Zorg ervoor dat je hoogwaardig materiaal aflevert, waardoor de kans veel groter is dat je het mag publiceren. Hiermee kun je vervolgens weer nieuwe potentiële bezoekers aantrekken.
Call-to-action
Als je daadwerkelijk van plan bent om inbound marketingstrategieën voor je evenement in te zetten, moet je hard werken om je site te positioneren. Daarna zul je zien hoeveel het voor je kan betekenen. Zorg dat je je website lang voor het evenement al lanceert. Zet een blog op en bied extreem waardevolle posts en onmiddellijke winsten aan voor je doelgroep.
Promoot je site door je werknemers aan te moedigen om actief deel te nemen en door guest posts te plaatsen op andere sites. Focus tot slot niet alleen maar op keywords. Google heeft de spelregels veranderd, dus werk eraan om artikelen te produceren en publiceren die mensen daadwerkelijk zullen willen lezen. Succes!