De laatste gast is weg. Lekker even relaxen? Neen hoor! Het post-event werk is even belangrijk als alles wat je deed voor en tijdens je evenement!
Je post-event activiteiten leggen de basis voor het succes van je volgende editie: van opvolgen wat goed was en wat beter kan tot in-depth analyses en datamanagement. Om dit te realiseren, moet je een marketingstrategie uitstippelen die je zal helpen om de community die je opbouwde tijdens je event, verder te versterken.
Een best practice een fantastische post-event website. Die moet de nieuwsgierigheid van je bezoekers prikkelen en meer nog, je helpen om nieuwe volgens (aka potentiële bezoekers voor je volgende editie) te genereren. Bovendien helpt zo een site jouw merkbekendheid te verhogen. Dus naast de website met alle info en goodies over het event, voorzie je best ook een stevige post-event marketingstrategie.
Het succes van je post-event site hangt af van hoe goed je je informatie structureert en deze interessant maakt voor je huidige én toekomstige bezoekers.
We geven je voorbeelden zodat je aan de slag kan:
Tip 1: creëer een fotogalerij
Een van je must-do’s is een professionele eventfotograaf inhuren zodat je zeker bent van visueel materiaal van hoge kwaliteit. Het is belangrijk om de dynamiek van je event via deze foto’s duidelijk te maken. Maak daarom een selectie en publiceer niet alle beelden die zijn gemaakt.
Je kan bijvoorbeeld ook een attractieve Instagram account aanmaken en daar je foto’s publiceren. Vervolgens gebruik je de Instagram code en voeg je deze toe op je website zodat mensen die erop klikken meer foto’s kunnen bekijken.
Zo heb je trouwens het perfecte excuus om na je evenement te blijven interageren met je bezoekers. Je kan een hashtag creëren en vragen of je gasten bij het publiceren van hun foto’s deze tag ook gebruiken, zodat je ze kan reposten op jouw account. Om dit aan te moedigen, kan je bijvoorbeeld een wedstrijd organiseren rond de beste/coolste, … foto.
Los daarvan is Instagram het perfecte platform voor storytelling, rekening houdend met interessante en waardevolle captaties voor elk beeld.
Tip 2: publiceer foto's en interviews
We bespreken het belang van YouTube in een ander artikel, maar om een fantastische post-event pagina te maken, heb je ook video’s nodig.
Je kan filmpjes van rondetafels of keynote sprekers op het net zetten. Of, een stap verder, produceer een serie diepte-interviews met de sprekers over hun presentaties. Nadat je deze filmpjes op YouTube hebt gepubliceerd, kan je aparte posts maken met de uitgeschreven interviews (voor SEO redenen) of korte introducties schrijven.
Dit gaat niet alleen het geheugen van je gasten opfrissen, en als ze willen kunnen ze nadien ook nog de speeches opnieuw bekijken.
Tip 3: genereer geschreven content
Er is niets sterker voor de online vindbaarheid van je site dan geschreven content. Gespecialiseerde content vereist tijd en specifieke resources (zoals freelance schrijvers) maar de resultaten van deze inspanningen zijn indrukwekkend.
Ga op zoek naar de keywords uit je sector en creëer waardevolle geschreven content: niet alleen voor je ex-bezoekers, maar ook voor alle andere mensen op het web. Het is wederom een kans om je merkbekendheid te versterken en op die manier meer volgens te vergaren.
Tip 4: Ontwikkel 'lead magnets'
Eén van de belangrijkste redenen van je post-event website is natuurlijk om nieuwe leads aan te trekken (aka nieuwe bezoekers voor je volgende editie). Maar hoe werkt dit mechanisme?
Om te beginnen moet je een mailinglist aanleggen om toekomstige uitnodigingen te kunnen versturen. Een ‘lead magnet’ of lead magneet is een stukje content of een interessant document dat je bezoekers van je site willen downloaden in ruil voor hun e-mailadres en andere persoonlijke gegevens. Vergeet daarbij niet de nieuwe GDPR-regels te volgen!
Om aantrekkelijke ‘lead magnets’ te ontwikkelen, moet je exact weten wat de problemen zijn waarmee je gasten worstelen of welke noden ze hebben. Hoe kan jij hen daarbij helpen om dit op te lossen? Door een gemakkelijk te verteren document met interessante informatie natuurlijk!
Tip 5: voorzie jouw pagina regelmatig van nieuwe content
Je post-event website maar één keer vullen met content? Zo werkt het niet. Hou je site actueel en voeg regelmatig nieuwe content toe die interessant is voor je ex-bezoekers en je nieuwe volgers. Hou je website levendig! Er is niets erger dan een saaie site waar niets mee gebeurt. Je event zal dan ook snel in de annalen van de geschiedenis verdwijnen!
Pas je post-event website regelmatig aan en stimuleer je volgers om een sterke community te worden rond jouw merk!
In het kort
Als je een ding moet onthouden uit dit artikel, dan is het dit: je post-event website is geen plaats waar je enkele snel te vergeten herinneringen plaatst. Als de site correct is ontwikkeld en wordt onderhouden, dan is het een krachtige marketingtool die je merkbekendheid gaat boosten.
Je kan je post-event website gebruiken als leadgenerator en als plaats waar interactie plaatsvindt, waar de community gelijkgezinden kan ontdekken en zich informeert over de nieuwe evenementen die er aan zitten te komen. Veel succes!