Hoe zorg je voor een krachtige 'expert sessie' op je evenement?

Hoe zorg je voor een krachtige 'expert sessie' op je evenement?

Door de drukte vergeten we als eventprofessionals soms wel een van de meest interessante meeting designs. We beperken ons vaak tot de gekende formats (zoals rondetafels of keynote sprekers) zodat we ons niet moeten inlaten met de complexiteit van ongekende, nieuwe eventdynamieken. Maar door het veilig te spelen, ontgrieven we onze bezoekers wel eens van verfrissende nieuwe ervaringen die veel meer waarde toevoegen dan de gekende, oude recepten.

 

Een expert sessie is een van de technieken die wat meer aandacht vragen tijdens de voorbereidingen van een event. Maar het is een format die puike resultaten garandeert voor jou als eventorganisator én voor je bezoekers!

 

Laten we beginnen met een duidelijke definitie van wat een expert sessie is. Dit is een sessie die ongeveer 60 minuten duurt en één bepaald topic behandelt dat wordt uitgelegd door een expert. De bezoekers/gasten (meestal gaat het om kleinere aantallen) worden betrokken bij de probleemstelling en gaan samen op zoek naar een oplossing.


Bijzonder aan deze eventformat is de dynamiek, het engagement en de energie die het creëert. De deelnemers zijn actieve co-creatoren van het verhaal, ze worden uitgenodigd om vrijwillig hun expertise te delen. Los van dit, deze techniek is ook bijzonder waardevol omdat het de deelnemers praktische oplossingen biedt die ze daarna zelf ook kunnen toepassen.

 

Een expert sessie vormt een perfecte mix tussen theorie en praktijk, waardoor de hele dynamiek erg betekenisvol wordt. Je kan een expert sessie bijvoorbeeld plannen tussen of samen met de keynote sprekers.

 

Hier zijn enkele stappen die je moet zetten wanneer je een expert sessie gaat organiseren op jouw event:

 

 

Stap 1: creëer een aparte ruimte in de ruimte

Het is altijd interessant om een beetje te experimenteren met de ruimtelijke indeling op een event. Een leuke insteek bij expert sessies zijn opblaasbare venues. Je kan een aparte ruimte creëren door die kleinere ruimte op te blazen. Zo kunnen je bezoekers zich comfortabel isoleren van de rest van de omgeving en zich focussen op de dynamiek aldaar.

 

Deze break-out rooms zijn perfect om een aparte omgeving te creëren. Ze kunnen geïnstalleerd worden in enkele minuten en de verlichting kan ander zijn dan in de andere ruimtes van het event. Deze aparte ruimte-in-ruimte zal je bezoekers helpen om hun mindset aan te passen omdat ze in een compleet andere omgeving, dynamiek en atmosfeer terechtkomen.

 

 

Stap 2: zet verschillende interactietechnieken op

Een belangrijk aspect tijdens een expert sessie is dat mensen zich engageren met de content en met elkaar. Er bestaan verschillende trucjes die je kan gebruiken. Het is bijvoorbeeld belangrijk om het publiek op te delen bij het binnenkomen. Zet reeds bestaande groepjes aan aparte tafels. Dit zal hen motiveren om nieuwe contacten te leggen en te interageren met mensen die ze niet kennen.


Een andere strategie die je kan inzetten is de zogenaamde ‘pair sharing’. Tijdens de sessie ga jij (of de moderator) vragen lanceren waarrond gedebatteerd kan worden. Om het geheel op gang te trekken, vorm je koppels die al kunnen beginnen te discussiëren.

 

 

Stap 3: zorg voor een dynamisch script

Het fantastische van expert sessies is de levendige atmosfeer. Om de activiteit te transformeren naar een dynamische ervaring, moet je een speciaal script ontwikkelen met een gesegmenteerde aanpak. Je kan bijvoorbeeld vijf minuten voorzien voor interactie, dan tien minuten voor de moderator en dan weer vijf minuten voor het eerste deel van het verhaal van de expert. Daarna kan je de volgende tien minuten reserveren om te debatteren en de inzichten met de groep te delen. Dan kan er weer tijd zijn voor de expert, en daarna een tijdsblok voor de moderator, enz. Je vermijdt hierdoor een saai, ex-cathedra verhaal van de expert. Iedereen moet deelnemen en de sfeer moet zo dynamisch mogelijk zijn.

 


Stap 4: laat mensen samenwerken

Wanneer je je script schrijft, zorg zeker voor vijftien à twintig minuten bezoekersinteractie. Deze tijd kan eventueel de tijd van de moderator bevatten, de vragen die de spreker wil stellen aan het publiek en de brainstorm van de deelnemers. Het ideale aantal vragen is trouwens drie. Je moet inschatten hoeveel tijd je deelnemers nodig hebben om met elkaar te praten en naar oplossingen op zoek te gaan. Ten slotte moeten zij tijd hebben om hun ideeën en oplossingen te delen met de groep.

 

 

Stap 5: mix theorie en praktijk

Het is wel een expert sessie, maar het hoeft niet alleen theoretisch te blijven. Het interessante aan deze activiteit is dat de bezoekers ook praktische aanbevelingen en advies meekrijgen die ze onmiddellijk kunnen toepassen.


Zorg er bij het ontwerpen van het script voor, en brief de moderator en expert, dat je een evenwicht bereikt tussen theorie en de praktische oplossingen die je gasten mee naar huis kunnen nemen.

 

 

In het kort

Het is niet altijd gemakkelijk om nieuwe dynamieken te introduceren wanneer je een event plant. Maar door nieuwe formats te introduceren, bezorg je je bezoekers een unieke beleving. Ze verlaten je event dan met een breder inzicht in de besproken topics.

 

Nu je al deze stappen op een rijtje hebt, daag jezelf uit en plan een expert sessie op je volgende event. Veel succes!

EVENTPLANNER - Kevin Van der Straeten

Meer over dit onderwerp en tal van andere tips over het organiseren van evenementen vind je in het boek EVENTPLANNER.

Bestel nu

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Hoe neem je beter beslissingen bij het plannen van je evenement?

Hoe neem je beter beslissingen bij het plannen van je evenement?

Klaar voor Festivak 2024? Het aftellen is begonnen!

Klaar voor Festivak 2024? Het aftellen is begonnen!

Event naambadges ontwerpen als een pro: de ultieme gids voor effectieve en aantrekkelijke badges

Event naambadges ontwerpen als een pro: de ultieme gids voor effectieve en aantrekkelijke badges

Advertenties