Stevige groei meetings- en eventsbranche verwacht in 2019

Stevige groei meetings- en eventsbranche verwacht in 2019

Een decennium na de wereldwijde economische recessie van 2008, is de meetings- en eventsbranche teruggeveerd. Voor het vierde achtereenvolgende jaar laat de sector een consistente groei van uitgaven en bezoekers zien.

 

Deze gestage en stabiele groei is de nieuwe norm binnen de meetings- en eventsbranche. Dat blijkt uit de 2019 Global Meetings and Events Forecast van American Express Meetings & Events (M&E), een divisie van American Express Global Business Travel (GBT).
 
Verwacht wordt dat in 2019 het aantal zakelijke bijeenkomsten wereldwijd zal toenemen, terwijl de budgetten voor vergaderingen en evenementen licht stijgen. Consolidatie in de hele industrie en de opkomst van disruptive leveranciers creëren een omgeving waarin planners meer druk ervaren maar ook meer keuzemogelijkheden hebben. Dankzij deze dynamiek kan de branche gezamenlijk langetermijnuitdagingen aanpakken, zoals live inventory voor kleine en simpele vergaderingen en meer mogelijkheden om deelnemers actief te betrekken. Regionale voorspellingen zijn ook optimistisch en weerspiegelen het algehele sentiment in de sector.
 
Ondervraagde planners zijn het erover eens dat de Algemene Verordening Gegevensbescherming (GDPR) ook ver buiten Europa, waar de verordening werd ontwikkeld, van invloed is op de sector. Omdat opkomende technologieën zoals virtual reality, kunstmatige intelligentie en gezichtsherkenning vergaderingen en evenementen transformeren en meer data creëren, zullen compliance en privacy alleen maar belangrijker worden. Deze technologieën, waaraan deelnemers ook in hun dagelijks leven steeds meer gewend raken, zorgen voor vergaderingen waar deelnemers meer in opgaan en meer betrokken worden.
 
"2019 wordt een groeiperiode voor de meetingsbranche; het aantal vergaderingen neemt naar verwachting toe en dat geldt voor alle soorten zakelijke bijeenkomsten en regio's", aldus Issa Jouaneh, Senior Vice President & General Manager bij American Express Meetings & Events. "De uitdaging voor planners is om goed om te gaan met dit volume, terwijl de uitgaven sneller stijgen dan de budgetten voor vergaderingen. Door strategische bijeenkomsten rondom gedefinieerde doelen te organiseren, waarin de ervaring van de deelnemer voorop staat en technologie wordt omarmd, blijven vergaderingen ondanks deze uitdagingen, een belangrijk bedrijfsinstrument."
 


Noord-Amerika

In Noord-Amerika kampen planners met tegengestelde behoeften: ze moeten de ervaring van de deelnemer verbeteren terwijl ze werken binnen budgettaire beperkingen. De regio krijgt te maken met een lichte, maar wezenlijke toename van het aantal vergaderingen en deelnemers, de vergaderingsduur en de kosten per deelnemer. Dit is kenmerkend voor de nieuwe norm van de branche. De budgetten voor vergaderingen stijgen naar verwachting met 0,8%, ondanks de stijgende hoteltarieven (2,4%) en lagere commissies. Dit laatste wordt door tweederde van de planners beschouwd als het belangrijkste gevolg van hotelconsolidatie. Meer doen met minder is het blijvende doel van meetingplanners in deze regio. Als de budgetten voor zakelijke bijeenkomsten zouden stijgen, zou 33% van de ondervraagden als eerste de inhoud verbeteren.


 
Europa

De nieuwe norm voor meetingplanners in Europa gaat gepaard met hoge verwachtingen en een grotere reikwijdte. Het aantal vergaderingen - in alle soorten - neemt toe, vooral in Duitsland en Spanje, die het voortouw nemen in Europa. Beide landen zullen te maken krijgen met een toename van het aantal vergaderingen en het aantal deelnemers voor productintroducties en vergaderingen van klantadviesraden. De verwachting is dat een bescheiden groei van de budgetten (0,7%) de stijgende hoteltarieven niet kan bijhouden (1,6%), net als in Noord-Amerika.
 


Azië-Pacific

Planners in APAC streven ernaar meer te doen met minder. Er wordt groei voorspeld en hoewel de kosten voorlopig in evenwicht zijn, stijgen ze sneller dan de budgetten voor zakelijke bijeenkomsten. Dit zorgt voor druk op de ROI. Dientengevolge kiest een kwart van de planners in de regio second-tier-bestemmingen om de kosten te dekken, ten opzichte van slechts 3% het voorgaande jaar. Interessant is dat de prioriteiten voor de uitgaven per deelnemer sterk variëren binnen de regio: bedrijven in Japan geven het meeste uit aan incentives, in China ligt de prioriteit bij vergaderingen voor directieleden, terwijl in Australië productlanceringen de meeste aandacht krijgen.
 

 

Midden- en Zuid-Amerika

Toenemende aantallen lokale en internationale bijeenkomsten wijzen op een groeiende regio en planners in Midden- en Zuid-Amerika maken gebruik van technologie om gelijke tred te houden met de vraag. Hoewel face-to-face interactie culturele waarde behoudt, zijn virtuele vergaderingen een waardevolle optie voor prijsbewuste bedrijven; 76% van de planners anticipeert op het gebruik van virtuele vergadertechnologie. Toch blijven Latijns-Amerikaanse bestemmingen zoals Rio de Janeiro, Cancun/Riviera Maya en Mexico-stad internationaal in opkomst als toplocatie voor zakelijke bijeenkomsten. Brazilië is vooral in trek voor conferenties en beurzen; hier wordt waarschijnlijk gebruik gemaakt van faciliteiten die zijn gebouwd voor recente wereldwijde sportevenementen om deelnemers naar nieuwe bestemmingen te trekken.

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Productlancering onder de Spaanse zon

Productlancering onder de Spaanse zon

Advertenties