Net zoals een software business voor de verzekeringssector managen niet hetzelfde is dan een media start-up uit de grond te stampen, zo is het organiseren van een B2B (business-to-business) event iets heel anders dan het op punt zetten van een B2C (business-to-consumer) event.
Bij B2B events gaat het over conferenties, netwerking sessies of seminaries die ervoor zorgen dat professionals interageren met elkaar en toegang krijgen tot de meest actuele inzichten in hun sector. B2C events zijn dan weer gericht op potentiële klanten te charmeren richting het product of merk.
De aanpak en de eventmanagement protocollen verschillen voor deze events. Bij een B2B dynamiek run je het event voor een bedrijf dat andere bedrijven target of verschillende merken in eenzelfde plaats tracht te verzamelen. Je zal professionals en beslissingsnemers ontvangen die, afhankelijk van hun doelstelling, een aankoop willen doen of een businessinteractie willen aangaan op basis van logische argumenten, financiële overwegingen en data. Deze bezoekers komen ‘werken’, ze hebben een duidelijk ‘doel’ waarom ze het event willen bijwonen. Bij dit soort evenementen voel je misschien een grotere verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat je de juiste omgeving en omstandigheden creëert die ervoor zorgen dat bedrijven naar een volgende stap kunnen doorgroeien.
B2C events zijn dan weer gefocust op het opbouwen van sterke relaties tussen het merk en zijn volgers en publiek. In dit geval kan de aanpak minder logisch en meer emotioneel zijn, aangezien aankopen bij dit doelpubliek eerder gebaseerd zijn op voordelen en minder op features.
Laten we even de verschillen tussen de beide soorten events bekijken:
Verschil #1 Klanten of merken? Ken je bezoekers
Het eerste, logische, verschil is het soort bezoekers dat je gaat aantrekken. Bij B2B events zijn dat ondernemers, vertegenwoordigers van merken en executives met duidelijke, zakelijk gedreven doelstellingen. Bij B2C werk je ervaringen uit voor een homogener publiek, dat gedreven wordt door consumentennoden.
Verschil #2 Types B2B en B2C dynamieken
Er bestaan verschillende eventcategorieën voor verschillende doelen en publiekstypes. Bij B2B dynamieken zal je gaan voor partnerevents, VIP-ontbijten, conferenties die over meerdere dagen lopen, het toekennen van onderscheidingen, lezingen, cocktail party’s en retraites voor de executives, enz.
Voor B2C dynamieken plan je producttrainingen, eendaagse conferenties en seminaries, roadshows (die werken ook bij B2B), community meetings, in-store events, enz.
Verschil #3 Relaties versus activiteiten
Gasten op je B2B evenement zijn vooral geïnteresseerd in het verzamelen van waardevolle inzichten en informatie uit de sector. Ze focussen zich op connecties maken met prospecten of het opbouwen van constructieve zakelijke relaties met de andere bezoekers.
B2C bezoekers willen ook wel interageren met anderen (en het merk dat het evenement organiseert), maar hun belangrijkste streefdoel is het event an sich bij te wonen en deel te nemen aan de belevingen die jij hebt opgezet.
Verschil #4 Gepersonaliseerde merk ervaringen
Het type event bepaalt ook welke merkervaring je wilt voorzien. Wanneer je merkervaringen plant voor een B2B event, denk dan aan de ultieme doelstellingen van je deelnemers en vermeng het emotionele aspect met een waardefactor. Kies voor meer luxere elementen en ervaringen die je gasten nergens anders kunnen ervaren. Voorbeelden hiervan zijn gesprekken met gereputeerde industry leaders of kennismakingssessies met producten die nog niet op de markt zijn.
Wanneer je een B2C event plant, dan zal je belangrijkste focus gaan naar het ontwikkelen van een merkervaring die connecteert met de emotionele staat van je bezoekers. Of je voorzien hen van de beloning die ze verwachten. Hier kun je dynamieken gebruiken zoals virtuele realiteit, gepersonaliseerde sociale programma’s, begeleide wandeling, enz.
Verschil#5 Entertainment gerichte of zakelijk gerichte verhalen
En last but not least, er bestaan verschillende soorten ‘verhalen’ voor een B2B of B2C evenement. Bij een B2B evenement zorg je dat je deelnemers hun professionele focus niet uit het oog verliezen, ook al organiseer je tussendoor wat entertainment, zoals een optreden. Bij een B2C event zul je vertrekken vanuit een entertainment of storytelling aanpak, zoals een show, om zo de aandacht van je bezoekers te trekken op het feit dat ze een product of dienst kunnen kopen.
In het kort:
Het zou niet eerlijk zijn om B2B en B2C events te vergelijken, want het ene is niet beter dan het andere. Elk heeft zijn specifieke karakteristieken en doelen. Wat je wil bereiken met een B2C event, kun je niet doen met B2B dynamieken en vice versa. Hou de verschillen tussen deze twee soorten evenementen helder in je hoofd, zodat je aanpak duidelijk is naar je doelpubliek en jij je doel bereikt. Veel succes met de organisatie van jouw evenement!