Wat verwachten je gasten van jou in 2019?

Wat verwachten je gasten van jou in 2019?

Heb je het ook al gemerkt? Het wordt moeilijker en moeilijker om je gasten te verrassen. Het lijkt wel of jij als eventmanager niet meer weet hoe je ze van hun sokken kunt blazen, of wat hen boos of verveeld maakt. Het plannen van een event staat gelijk aan op eieren lopen. Je bent onzeker over elk aspect van de nieuwigheden die je op tafel legt.

 

Niet duidelijk waar we het over hebben? Denk even na over restaurants. Als zij zich niet onderscheiden op het vlak van interieurinrichting, het eten en de service, komen mensen niet meer en zetten zelfs negatieve reviews online. Exact hetzelfde gebeurt ook in onze industrie.

 

De wereld evolueert tegen een moordsnelheid en zo ook de verwachtingen van je gasten. Elk jaar moeten we onze evenementen verbeteren en de ervaringen bijkruiden met nieuwe elementen die perfect passen bij het evoluerende wereldbeeld van de deelnemers.

 

Als we dat niet doen, lopen we het risico dat het publiek van ons vervreemdt. De veranderingen verschijnen onder vele vormen. Van eventlocaties tot het welzijn van de deelnemers, het is tijd om het ontwerp, de planning en het management van je event te herdenken. Om je te helpen, hebben we een lijstje gemaakt waarop je je kunt focussen:

 

 

#1 Van transactionele uitwisseling naar transformatieve interacties

Als er één ding is dat je moet onthouden uit dit artikel, dan is het dit: deelnemers zijn NIET meer geïnteresseerd in het uitwisselen van visitekaartjes tijdens events. De dagen waarbij je een koffie-break inclusief een ijsbreker organiseerde, zijn voorgoed voorbij.

 

Netwerknoden zijn veranderd. Mensen willen geen transactionele uitwisselingen meer. In de plaats van droge conversaties op basis van verborgen agenda’s wensen zij nu echt waardevolle netwerkervaringen waar ze transformatieve interacties kunnen aangaan die ze verder ontwikkelen na het event.

 

Denk dus bij het ontwikkelen van je netwerksessies na en begrijp waar je gasten juist op zoek naar zijn. Zo match je vraag en aanbod beter.

 

 

#2 Duurzaamheid staat centraal

Tom Palmaerts, futurist en trendwatcher, stelt dat voedselverspilling in de eventindustrie echt een probleem is maar dat we dat kunnen oplossen, en zo bijdragen tot een meer duurzame manier van leven. Een voorbeeld: weg met plastic servies en welkom herbruikbare borden en bestek. Palmaerts geeft aan dat als je blijft vasthouden aan plastic op je event, je deelnemers dat op een bepaald moment niet meer zullen pikken. Ze zullen dit beschouwen als een gebrek aan verantwoordelijkheid.


Een ander voorbeeld, welke hapjes of eten serveer je? Zo steek je binnenkort misschien insecten in je mond (toegegeven, nog altijd een beetje moeilijk om in te beelden), of zeewier, dat super gezond en smakelijk is. Zeewierburgers zijn bijvoorbeeld een mooi alternatief voor hun traditionele broers en zussen.

 

 

#3 Omarm wellness

Volgens Palmaerts zal het wellness toerisme stijgen met 10%. Mensen zoeken naarstig naar voeding van een hoge kwaliteit en naar ervaringen. Zo zijn er bijvoorbeeld heel wat toeristen die naar Denemarken reizen enkel en alleen om in de Noma te gaan eten. Zo gaat het er ook aan toe voor specifieke wellness hotels, spa’s of resorts.


Wellness ervaringen zijn een hele nieuwe trend. Als je dat kunt vertalen naar je evenement, dan integreer je vanuit een holistisch standpunt gezondheid en gezond leven. Als eventprofessional denk je dan na over hoe je je gasten een aangename dag laat beleven en hoe ze optimaal kunnen genieten. Als mensen bereidt zijn om de wereld rond te reizen voor een wellness ervaring, en je event is een wellness hotspot, dan zullen ze staan springen om erbij te zijn.

 

 

#4 Reis naar kleinere steden

Een belangrijk aspect dat meetelt in je duurzaamheidsscore, is de evenementenlocatie. Kleinere steden zijn dan kostenefficiënter, en op dit moment, erg geïnteresseerd om grotere events aan te trekken. Als je je event lanceert in een kleinere, minder gekende stad, dan gun je je bezoekers ook het plezier van een nieuwe omgeving te ontdekken. En je draagt tezelfdertijd bij tot het ontwikkelen van de lokale economie. De combinatie van de gastvrijheid van een kleinere stad, moderne eventinfrastructuur en een goede samenwerking met de lokale autoriteiten, is een winner die meer bezoekers aantrekt in 2019.

 

 

#5 Lever waanzinnige content en inzichten die aanzetten tot actie

Als het gaat over kennistransfer en contentsharing, vergeet dan de volgepakte sessies die je deelnemers door de industrietrends en hoogtepunten trekt, zonder dat het iets waardevols toevoegt.

Onthoud dat mensen vandaag veel gemakkelijker info oppikken (bijvoorbeeld via YouTube). Je zal dus extra moeten investeren in content. De oplossing is dit: duik dieper in het onderwerp en brand je event als een platform dat gericht is op het uitwisselen van executive inzichten die je gasten nergens anders vinden.

 


In het kort: ben je klaar voor 2019-2020?

Accepteer dat de noden en verwachtingen van je bezoekers zijn veranderd. Het is daarbij belangrijk om deze veranderingen te zien als een opportuniteit om een niveau hoger te bereiken en betere resultaten neer te zetten. Veel succes!

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

ISE 2025: 'Connection Restored' - Claim nu je gratis ticket!

ISE 2025: 'Connection Restored' - Claim nu je gratis ticket!

Gloednieuw 4-sterrenhotel The Ostendian opent maart 2025

Gloednieuw 4-sterrenhotel The Ostendian opent maart 2025

De beste tips om jouw events zo chaotisch mogelijk te laten verlopen.

De beste tips om jouw events zo chaotisch mogelijk te laten verlopen.

Advertenties