18 gewonden bij teambuilding op Antwerpse Schelde

18 gewonden bij teambuilding op Antwerpse Schelde

Een bedrijfsuitje van een Nederlands bedrijf op de Schelde in Antwerpen is vrijdagavond uitgedraaid op een kleine ramp. Twee Zodiacbootjes botsten er iets na 18 uur tegen elkaar ter hoogte van het Steen. Achttien van de twintig opvarenden liepen lichte tot zware verwondingen op. “Met dank aan de Waterbus die de eerste drenkelingen uit het water heeft gehaald. Hun eerste zorgen waren zeker cruciaal”, klinkt het bij de Brandweer Zone Antwerpen.

 

Een Nederlands bedrijf had vrijdag een teambuildingactiviteit op het programma staan met onder meer een uitstap op de Schelde. Verspreid over twee speedbootjes zaten een twintigtal personen. Kort na 18 uur liep het echter fout. Het parket onderzoekt nu hoe het ongeval is kunnen gebeuren.

 

Bekijk de beelden van het ongeval op GVA

 

Het ongeval gebeurde ter hoogte van het Noordkasteel. Enkele klanten die op het terras van Plaasj Kaffee op Linkeroever zaten, filmden de twee zodiacs. De twee schippers maken aan hoge snelheid enkele manoeuvres tot het plots foutgaat. De man die de botsing filmt, twijfelt nog even of het een onderdeel is van de stunt. Tot hij ziet dat vrijwel iedereen in het water ligt en één boot is omgekieperd. 

 

"Om een nog onduidelijke reden zijn de twee bootjes tegen elkaar gevaren en zijn de twintig opvarenden in het water beland", zegt Kristof Geens van de Brandweer Zone Antwerpen. "We waren als brandweer vrij snel ter plaatse, maar vooral de eerste zorg van de Waterbus mag onderstreept worden. Die was in de buurt en heeft meteen ingegrepen en de eerste drenkelingen uit het water gehaald."

 

De gewonde opvarenden werden meteen naar Linkeroever gebracht. Daar werd door de hulpdiensten een veldhospitaal opgericht. "Alle gewonden kregen daar de eerste zorgen toegediend", zegt Kristof Geens. "Later zijn ze dan afhankelijk van de ernst van de verwondingen overgebracht naar verschillende ziekenhuizen in de regio. Het ging uiteindelijk om achttien gewonden waarvan vijftien met lichtere kwetsuren en drie met iets zwaardere verwondingen die extra zorgen nodig hadden." Getuige Zafora zat op de Waterbus die de eerste drenkelingen uit het water heeft gehaald. 

 

“We zagen plots mensen in het water, anderen zaten op het bootje. De kapitein had meteen door wat er gaande was en keerde meteen om. Als hij niet zo alert had gereageerd, waren er doden gevallen." Volgens de getuige had iedereen een zwemvest aan en was er op geen enkel moment paniek. "Meteen kwam hulpverlening aan boord op gang. We hebben de mensen op de boot geholpen en de duikers van de brandweer waren er heel snel om de twee laatste drenkelingen uit het water te halen."

 

De kapitein had meteen door wat er gaande was en keerde meteen om. Als hij niet zo alert had gereageerd, waren er doden gevallen

 

De brandweer benadrukt dat vooral het snelle ingrijpen van de Waterbus belangrijk was. "Rond deze tijd van het jaar is het water nog altijd koud en zeker in de Schelde. Bovendien is er daar ook nog eens harde stroming. Onlangs hadden we nog een vrij grote oefening op het water met veel drenkelingen en dan zie je toch dat zo’n oefening van belang is want nu was het pure realiteit." De precieze oorzaak van het ongeval wordt nog onderzocht.

Bron: HLN 05/19 via License2publish

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Rudi Baert [Outcomm]
Rudi Baert [Outcomm]
New|2019-04-08 - 08:32u

Met ontzetting hebben wij het nieuws over het ongeval van vrijdag 5 april met 2 RIB’s voor de rede van Antwerpen vernomen.
Wij leven mee met de slachtoffers en wensen hen een spoedig herstel toe. Niet alleen van de lichamelijke, maar ook van de psychologische gevolgen van het ongeval.

Het is niet onze gewoonte om uitspraken te doen, laat staan een oordeel te vellen, over gebeurtenissen zonder over alle relevante informatie te beschikken. Wij hebben echter het filmpje bekeken dat door een ooggetuige gemaakt is vanop linkeroever. Daarop is duidelijk te zien hoe de RIB’s aan hoge snelheid op mekaar af varen met de kennelijke bedoeling om een “fly by” te doen. Dat is dus duidelijk zwaar misgelopen vermits de RIB’s mekaar geraakt hebben. De opnames geven geen uitsluitsel over hoe de aanvaring precies ging, (frontale botsing of eerder een schampschot) maar de klap is in elke geval zwaar geweest.
In de voorzichtige veronderstelling dat ze allebei tegen 25 knopen op mekaar afkwamen heeft de impact aan een relatieve snelheid van 50 knopen, oftewel aan meer dan 90 Km/u, plaatsgevonden. Dat zegt genoeg !

Wij wensen ons uitdrukkelijk van dergelijk onverantwoord gedrag te distantiëren. Wanneer men als schipper de verantwoordelijkheid draagt over passagiers is dit soort sensatiezucht uit den boze. Op het water, en a fortiori op de Westerschelde, is geen plaats voor adrenaline-junkies.
Wij vragen ons af of de schippers over een STCW certificaat beschikken. In ieder geval hebben ze zich niet gedragen volgens het “goed zeemanschap”.

Voor RIBTRIP staat veiligheid voorop bij alle events. Een leuke en avontuurlijke beleving op het water maar zonder onverantwoorde, laat staan zelf veroorzaakte, risico’s.

New|2019-04-10 - 11:20u

Dit is wederom een zwarte dag voor het RIB varen in Nederland en België.
Gezien de film die rond ging op internet, hebben de schippers van de RIB's niet in de gaten dat deze manier van varen uiterst onverantwoord is. Laat elke RIB schipper, gecertificeerd of niet altijd in het achterhoofd houden dat er na een ongeluk op het water eigenlijk altijd een onderzoek komt uit justitie met het gevolg van een rechtszaak met alle bijkomende gevolgen. Als oprichter van RIB-experience varen wij al 20 jaar groepsuitjes. Als we alle tochten op een rijtje zetten hebben wij ruim 4 keer de wereld rond gevaren met onze rib's en daarbij hebben wij altijd 1 zaak voorop gesteld en dat is "Veiligheid".
Laat je dus niet verleiden door een groep leuke jonge dames waar je indruk op wilt maken of op een groep mannen die het zogenaamd saai vinden. Gedraag je verantwoord en vaar alleen met goed onderhouden boten!

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Productlancering onder de Spaanse zon

Productlancering onder de Spaanse zon

Advertenties