Op 13 april vond De Nationale LeesVertelwedstrijd plaats in het Beatrix Theater: een in gebarentaal voorgedragen wedstrijd voor en door dove en zwaar slechthorende kinderen. Het is de finale van de jaarlijkse talentenjacht.
Tijdens de wedstrijd dragen de zes winnaars van de deelnemende scholen een passage voor uit hun favoriete boek in gebarentaal. Het interessante van het hele verhaal: de doelgroep van het event kent onderling grote verschillen. Zo zijn de kinderen die meedoen doof of slechthorend, maar de gezinnen en andere familieleden vaak niet. Een hele kluif om te organiseren, lijkt ons. Organisator Alan Bredenhorst draait er zijn hand niet voor om.
Doelgroep als specialist
Bredenhorst is directeur van 125Procent, een project- en communicatiebureau dat zich specialiseert in maatschappelijke thema's. Het bureau gelooft in het aanpakken van vraagstukken die zich afspelen op sociaal domein, met in het bijzonder jongeren. Samen met Stichting Woord en Gebaar organiseerden zij dit event waarbij ze de doelgroep als specialist centraal stellen. Bredenhorst: "Onze core methodiek is: de doelgroep weet het zelf het beste. Daarom zit al vanaf fase nul de doelgroep bij ons aan tafel. Bovendien hebben we ook iemand uit die doelgroep in dienst. Onze dove collega is onderdeel van het organisatie team. We zijn een bureau met een prachtige diversiteit aan mensen die door de maatschappij worden gezien als mensen met een beperking. Deze ‘beperking’ is bij ons juist hun kracht. Zo kunnen we onze projecten maximaal afstemmen op de doelgroep."
Geluid versus beeld
Dankzij deze methode komt 125Procent tot nieuwe inzichten. En dat betekent soms een andere denkwijze met een andere aanpak. Bredenhorst: "Zo waren er bijvoorbeeld vier stemtolken aanwezig die het verhaal van de kinderen vertolkten voor de horenden. Maar andersom moesten we ook de sprekende mensen weer laten vertalen naar Nederlandse Gebarentaal door een gebarentolk. Ook vroegen onze doelgroepen om een andere aanpak met betrekking tot techniek. Jaarbeurs deed extra moeite om dat anders in te regelen, het geluid was hier - in tegenstelling tot andere events - een stuk minder belangrijk. Maar het beeld waarbij we voornamelijk inzoomden op de gebarende handen, was hier weer essentieel."
Cursus gebarentaal
De organisatie ging verder dan enkel audiovisuele middelen, want ook de catering moest anders aangepakt worden. Barpersoneel dat gebarentaal kent, is namelijk schaars. "Jaarbeurs heeft ons erg geholpen. Zo kreeg al hun personeel van tevoren een gebarentaalcursus om ‘koffie’, ‘thee’ en ‘jas’ te leren. Ook mochten we tolken achter de bar zetten die de order konden vertalen. Het was ontzettend lief hoe ze met ons meedachten. Ik ken weinig bedrijven die zomaar ‘vreemde’ mensen achter de bar toelaten."
Een stapje extra
125Procent koos dit jaar voor de derde keer op rij voor Jaarbeurs. "We wilden graag het cachet van zo’n finale in een waanzinnig theater. Een plek waarmee we tegen de kinderen zeggen: jij verdient dit podium. En dat kan in het Beatrix Theater. Daarnaast ben ik echt te spreken over de service van Jaarbeurs. De cursus gebarentaal en een rondleiding om de kinderen te laten wennen aan het podium: ze hebben ons echt bijgestaan met de organisatie. Samen konden we zorgen dat dit allemaal haalbaar werd."