5 creatieve ideeën waardoor je event meer impact heeft

5 creatieve ideeën waardoor je event meer impact heeft

Waarom organiseren we events? Wie willen we dienen met onze conferenties, seminaries en bedrijfsevenementen? Welke zijn de resultaten die we willen bereiken?

 

De antwoorden op deze vragen zijn talrijk. Van het verhogen van de verkoop, tot klanten transformeren tot merkambassadeurs, elk event heeft zijn eigen doel.

 

Maar fundamenteel is dat je met je event impact wil hebben op je publiek, community, stad of sector. Je wil verdere ontwikkeling promoten door relaties op te bouwen en een context te voorzien voor kennis- en vaardigheden transfer.

 

Hoe meten we impact? Kevin Van der Straeten schrijft dit: "de impact die je hebt door je event, geeft je succes of waard creatie aan. Als je doelstelling was de verkoop te verhogen, dan meet je de impact via de verkoopcijfers en omzet."

 

Je kunt het resultaat van je event ook meten via een analyse van de potentiële samenwerkingen, nieuwe projecten en transactionele uitwisselingen die je gasten verkregen via de netwerking momenten.

 

Je kunt je event ook evalueren aan de hand van zijn outreach en blootstelling. De impact is onmiddellijk gecorreleerd aan je doelen en gewenste resultaten, alsook aan de methodes en strategieën die je gebruikt om het gedrag van je gasten te transformeren. Ben je niet zeker wat we hiermee bedoelen of hoe je het kunt aanpakken?

 

Geen stress, je kunt de resultaten van je event vergroten door deze stappen te volgen:

 

 

Benader een ultra-niche

Waar je event ook over gaat, je sector is je niche. Maar voor een grotere impact, moet je misschien wel ‘ultra-niche’ gaan.

 

Wat betekent dit? Ultra-niche verwijst naar een heel specifieke topic of gebied in je sector. Bijvoorbeeld, om een grotere impact te hebben op de fintech sector, beperk je je concept best tot een specifiek segment, dat kunnen fintech start-ups zijn, fintech regelgeving, fintech en traditionele banksystemen enzovoort.

 

Door het juiste event te organiseren trek je niche professionals en experten aan die hun kennis transfereren volgens een bepaald kader, en dat zal de impact van je event vergroten.

 

 

Ontwikkel ongewone maar krachtige benaderingen van het onderwerp

Het geheim van impactvolle events is dat ze nieuwe inzichten en perspectieven geven op gewone topics.

 

Stel, je organiseert een event over smart cities. In plaats van sprekers uit te nodigen die spreken over technologie, 5G of transport (die topics zijn direct gerelateerd aan het onderwerp), kun je inspirerende sprekers vinden die praten over smart cities en burgerschap, of smart cities en de deeleconomie.

 

Dit verschaft niet alleen een geweldige omgeving om kennis te delen, maar zal je ook helpen om nieuwe thema’s te ontwikkelen die niet zo gewone topics in het licht zetten.

 

Je gasten zullen je event dan ervaren als een innovatieve plek die een belangrijke impact heeft op de sector.

 

 

Nodig sprekers uit die al een verschil hebben gemaakt in de wereld

Los van het ontwikkelen van waardevolle relaties tijdens de netwerksessies, komen mensen naar events om bekende sprekers te horen.

 

Hun inzichten en waardevolle kennis alleen is meer dan genoeg om iedereen geëngageerd te houden en de impact van je evenement te verhogen.

 

 

Ontwikkel en voorzie belevingen die het publiek veranderen

Een event met impact verandert iets in de manier dat mensen denken of handelen. Het brengt een evolutie in iemands denken of een beslissing om zich anders te gedragen. Je evenement zal een grotere impact hebben als het je gasten verandert.

 

Denk daarom aan speciaal ontwikkelde activiteiten, zoals probleemoplossende spellen met LEGO of een onderdompelende lokale ervaring. De manier dat je gasten naar de wereld kijken, verandert zo.

 

 

Vergeet geen call to actions naar je deelnemers te sturen na je event

Wat gebeurt er als je een evenement bijwoont? Gaan je gasten het gewoonweg vergeten en verdergaan met hun leven? Of zijn ze geïnteresseerd in iets anders te doen, zoals zich engageren in je online community, het lanceren van een collaboratief project of het delen van hun ervaringen door het schrijven van een contentstuk.

 

Afhankelijk van jouw doelstellingen, om de impact van je evenement te vergroten, wil je dat mensen specifieke acties ondernemen.

 

Incentifieer bepaalde acties of voorzie een goede reden waarom mensen gevolg moeten geven aan jouw call to action.

 

 

In het kort

Resultaatgedreven events zijn diegenen die impact hebben op hun gasten en op de sector. Je kunt dit bereiken door ultra-niche te gaan, een nieuwe aanpak te voorzien voor je topics, top experten uit te nodigen om te komen spreken, belevingen te creëren die mensen doet veranderen en je gasten aan te moedigen om tot actie over te gaan na het event. Leg je al deze puzzelstukken samen, dan vergroot je de impact van je evenement en lever je een positieve bijdrage aan je sector. Veel succes!

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Productlancering onder de Spaanse zon

Productlancering onder de Spaanse zon

Advertenties