Ontdekte je als eventorganisator de zomercampagne 'Don’t do drugs & drive' van de VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde)?
Het merendeel van de jonge bestuurders is ervan overtuigd dat rijden onder invloed van drugs het risico op een verkeersongeval vergroot, al is die overtuiging minder sterk dan bij andere leeftijdsgroepen, zo blijkt uit onderzoek van de VSV. Eén op de zes jongeren (17%) sluit zelfs niet helemaal uit dat ze drugs en rijden zouden combineren.
Tijd voor een campagne dus. De Don’t do drugs & drive-campagne sensibiliseert jongeren om druggebruik en rijden niet te combineren. Grote festivals zoals Rock Werchter, TW Classic, Sunrise Festival, Voltage, Cirque Magique en WECANDANCE, naast bekende clubs zoals Versuz in Hasselt zetten hun schouders onder de campagne. Ze hielpen mee de campagneboodschap te verspreiden en voegden het “Don’t do drugs and drive”-icoontje toe aan hun logo. Vele bekende dj’s zoals Mark With a K, DJ F.R.A.N.K., Kenn Colt, Peter Luts, DJ Ward en Thierry Von Der Warth deden hetzelfde en ondersteunen de campagne ook via sociale media. Een aantal van hen spreekt hun fans rechtstreeks aan met een sensibiliserend YouTube-filmpje.
Hoe kan jij als eventorganisator meedoen?
Met het ‘Don’t Do Drugs & Drive’-icoon roep je als dj, festival, nachtclub of organisator je fans op om niet te rijden onder invloed. Gewoon, door het ‘Don't Do Drugs & Drive’-icoon bij je eigen logo te plaatsen. Zo wordt de naam van jouw event ook altijd een oproep om niet te rijden onder invloed.
De campagne kreeg ook de steun van FMiV, de federatie van muziekfestivals in Vlaanderen, en van VAD, het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs.
Meer informatie en campagnemateriaal kan je hier terugvinden: