Een event betekent een ware boost voor de uitstraling van je merk. Het trekt prospecten aan die later je klanten worden. De meeste bedrijven beschouwen events dan ook als een excellent marketing- en communicatie-instrument.
Maar zelden kennen ze het echte potentieel van evenementen en hoe ze deze kunnen transformeren tot een echt merk. Voorbeelden van bedrijven die dit succesvol doen zijn Red Bull (met hun avontuurlijke events) en de wereldconferenties in Davos (het World Economic Forum).
Ook de lokale evenementen die Airbnb organiseert om zijn hosts op te leiden over nieuwe inkomstenmogelijkheden en hoe de tevredenheid van gasten te verhogen, kunnen we als voorbeeld aanhalen. En we mogen Mindvalley, een platform dat zich focust op spirituele educatie en levenslang leren, natuurlijk niet vergeten. En last but not least is er het Burning Man Festival, dat een mekka voor CEO’s en innovatieve denkers is geworden.
Hoe werden deze events echte merken? Wat maakt hen zo aantrekkelijk en interessant? Welke waarde bieden ze aan hun deelnemers? En, heel belangrijk, kun jij leren van hun succes en zelf een sterk eventmerk uitbouwen?
Zelfs al is je ambitie niet een wereldmerk te worden, hier zijn een aantal zaken die je kunt gebruiken om je event te transformeren naar een onvergetelijk merk:
Bepaal de samenhang voor en de frequentie van je event
Een eventmerk bouw je niet op één ...