Wat maakt jouw evenement anders dan de anderen? Zullen je deelnemers jouw event herinneren als iets speciaals? Zet jij de echte kracht van eventmarketing volledig in om je merk of bedrijf bekend en geliefd te maken bij je doelpubliek?
Als je het antwoord op deze vragen niet weet, dan moet je misschien overwegen om samen te werken met een professioneel evenementenbureau. Vaak denken we dat bij het organiseren van een event de logistiek het enige is waar we mee bezig moeten zijn, waardoor we het echte werk negeren. Als eventprofessionals focussen we ons te veel op de planning en te weinig op de strategie en het design van de eventbelevingen.
Het gevaar van deze aanpak: zoutloze en saaie evenementen die geen memorabele momenten bevatten. Kevin Van der Straeten zegt er dit over in zijn boek: “alle belevingen die ontworpen zijn rond een bepaald product, dienst of merk bepalen voor een groot deel het imago van dat product of merk.” Met andere woorden, het is net zo cruciaal om te werken rond eventbelevingen dan het is om de logistiek in orde te krijgen. Zo zal je evenement blijven doorwerken in het geheugen van je deelnemers.
Misschien weet je niet goed hoe te beginnen? Heb je niet de nodige achtergrond of ervaring? Dan is samenwerken met een evenementenbureau een goed idee! Echte professionals kunnen je helpen met memorabele evenementen op te zetten. Hier zijn een aantal voorbeelden van unieke events die je kunnen inspireren om jouw merk te promoten:
Voorbeeld 1: Al schommelend je mobieltje opladen
Geen woorden maar daden voor het milieu? Installeer schommels of fietsen die de mobieltjes van je deelnemers opladen. Het is een leuke activiteit die mensen graag eens uitproberen.
Hier is een voorbeeld van schommels die elektriciteit opwekken. ID310 installeerde deze voor de Nederlandse Spoorwegen. ID310 is een bureau dat zich toelegt op het ontwikkelen van creatieve concepten en unieke evenementen voor merken en bedrijven. Het team gelooft in het potentieel van evenementen, en daardoor zijn ze super creatief en verrassend. Partners zoals ID310 helpen je om ongewone ideeën waarvan je publiek zal houden, om te zetten in de realiteit.
Voorbeeld 2: Creëer een ‘wow’ effect door ongewone (sport)games
Aandacht trekken is er niet gemakkelijker op geworden. Dat is waarom het ‘wow’ effect op je evenement zo een uitdaging is. Een goede manier om op te vallen, is je gasten ongewone sporten laten spelen. Hier is een indrukwekkend concept dat ontworpen werd door The WoW Company.
Het idee is niet alleen interessant en leuk, het garandeert ook veiligheid en social distance (wat nogal belangrijk is in deze tijd). The WoW Company legt zich toe op fantastische belevingen en merkactivatie sessies die mensen in vervoering brengen. Samenwerken met een creatief bureau helpt je een memorabel event te organiseren voor je gasten dat hun nieuwsgierigheid prikkelt en hun zin om deel te nemen verhoogt.
Voorbeeld 3: Voorzie speciale belevingen in je sociale programma
Een van de redenen waarom mensen naar evenementen komen, is om een nieuwe plek te ontdekken. Maar heb jij echt de tijd om de stad of regio waar je je evenement organiseert te gaan verkennen? De kans is groot dat jij vooral bezig bent met logistiek en dat je geen tijd hebt om authentieke belevingen voor je deelnemers te zoeken. Wat als je daarvoor kunt samenwerken met een bureau, zoals Keep in Touch, en je zo een onverwachte beleving kunt creëren voor je gasten?
De stad verkennen met een Segway, van locatie naar locatie gaan met de fiets, genieten van sneeuw- of motorscooters, kamperen in de woestijn. Het zijn maar enkele voorbeelden van activiteiten die je gasten nooit meer gaan vergeten. Bouw deze sociale activiteiten in tussen de kennissessies en ze versterken ook nog de band tussen je deelnemers.
Voorbeeld 4: Ontwerp indrukwekkende decoraties voor je locatie
Een andere manier die je event bijzonder maken, is het zorgvuldig ontwerp van de locatie en de meubilair setting. De ruimte bepaalt het gemoed van je gasten. Investeren in het ontwerp ervan is slim als je je deelnemers wil inspireren en in verrukking brengen.
Evenementenbureaus zoals Ductape helpen je een memorabele sfeer te creëren en de omgeving af te stemmen op de persoonlijkheid van je merk. Wat kan er meer krachtig zijn en laat de mond van je deelnemers openvallen als ze de locatie binnenkomen?
Ten slotte, strategie en merkalignering zorgen er ook voor dat jouw evenement boven de anderen uitstijgt. Uiteindelijk wil je dat je event de essentie van je bedrijf uitstraalt en de connectie tussen je merk en de deelnemers versterkt.
Een evenementenbureau dat gefocust is op marketing en communicatie, zoals Nightingale, kan een fantastische partner zijn als je je eventstrategie wil afstemmen en transformeren tot een activatie-instrument. Denk aan het scala van mogelijkheden dat je hebt als je merkactivatie belevingen toevoegt die een positieve indruk nalaten op je deelnemers.
In het kort
Een uniek evenement plannen doe je door verschillende benaderingen aan te wenden en te experimenteren met nieuwe invalshoeken. Het geheim is minder geobsedeerd te zijn over de logistiek (door deze te automatiseren bijvoorbeeld) en meer te focussen op het eventdesign en de ervaring van de deelnemers. Een manier om dat te doen, los van een ervaringsgerichte strategie op te zetten, is een sterk evenementenbureau in te huren dat je begeleidt doorheen het gehele conceptualisatie- en planningsproces. Een bureau dat ook hoogwaardige producten en services aflevert. Verhoog je verwachtingen en verras je publiek, check eventplanner.be /.nl en ontdek alle evenementenbureaus die we voor je opgelijst hebben. Begin vandaag nog een samenwerking met professionals en verdubbel - of zelfs verdriedubbel - de ROI van je evenement. Veel succes!
What makes your event different from the rest? Will your attendees remember it as something special? Will the experiences you’re providing set your event apart? Are you truly leveraging the power of event marketing to make your brand or company known and loved by your target audience?
If you’re not sure how to answer these questions, chances are you’ll want to consider working with an event agency. You see, we tend to believe that the event logistics are all that matter, and we ignore the real work we need to do when planning our events. We focus more on the planning and less on the strategizing and designing the event experiences.
As a result, we may end up running flawless and boring events that lack memorable experiences. Kevin van Der Straeten mentions in his book that “all the experiences developed around a particular product or brand will to a large extent determine the imageof that product or brand.” In other words, it’s just as crucial to work on the event experiences as it is on the logistics so that your event will be a fond memory in your attendees’ minds.
But you might not know how to do that, especially if you don’t have the necessary background or expertise, which is exactly why working with event agencies may be a good idea. Only real professionals can help you produce exceptional events. Here are a few real-life examples of unique events you can try to promote your brand.
Powering up mobile phones while swinging
Do you want to state your commitment to running sustainable events? Or maybe you want to share with your attendees a new way of promoting a sustainable approach to life? Then why not install swings or bicycles inside your venues that people can try while charging their mobile phones at the same time? This can be a fun activity people will want to try.
##asset-298##
Here’s an example of power-generating swings that ID310 installed for the Dutch railways. ID310 is an agency focused on developing creative concepts and producing unique events for brands and companies. The team believes in the potential of events, the result being creative and surprising concepts that lead to high-quality productions. Partnering with a full-service event agency such as ID310 can lead to unusual event ideas that your attendees will love.
Creating the “WOW” effect with unusual sporting games
Grabbing and maintaining people’s attention is becoming harder and harder these days. There are few things that will still surprise or amaze your attendees. That’s’ why creating the “WOW” effect at your events can be truly challenging. But one way to do it is by letting your guests play uncommon sporting games at your next event. Here’s one impressive concept developed by The WoW Company.
##asset-299##
As you can see, the idea is not only interesting and fun, but it also ensures safety and social distancing (which is especially important these days). The WoW Company is focused on providing awesome event experiences and brand activation sessions that attendees will enjoy and remember. Working with such a creative event agency will help you envision a memorable event for your guests and invoke their curiosity and willingness to participate.
Incorporating special experiences into your social program
One of the reasons why people attend events is to see a new place. But do you really have the time to research the city or area where you’ll be holding the event? Chances are you’ll be focused mostly on the logistics and have no time to explore the location and find authentic experiences for your attendees. But what if you could collaborate with an event agency, such as Keep in Touch, and create something unexpected for your guests?
##asset-300##
These memorable event activities can be discovering the city on Segway, going from location to location on a bicycle, enjoying the snow on motorbikes, or camping in the desert. Imagine allowing your guests to experience all these incredible activities to rest from the knowledge sessions and build stronger bonds with each other.
Designing immersive decorations for the event venue
Another way you can reflect the uniqueness of your event is by working carefully on the venue design and furniture layouts. When running an event, it’s important to remember that the space will set up the mood of your attendees. So investing in your venue design can be a smart thing to do if you want to thrill and inspire your guests.
##asset-301##
Event agencies such as Ductape can help you create a memorable atmosphere for your attendees and embed the space with the personality of your brand. What can be more powerful and get your attendees to drop their jaws when they enter the venue?
Coming up with unique brand activation experiences
Finally, strategy and brand alignment can also make your event one of a kind. After all, you want your event to reflect the essence of your company and strengthen the connection between your brand and the attendees.
##asset-302##
An event agency that’s focused on marketing and communicating, like Nightingale, can be a great partner if you want to leverage your event strategy and transform it into a brand activation tool. Think about the array of opportunities you’ll have by adding some brand activation experiences that will leave a positive mark on your attendees.
Recap
When it comes to planning unique events, you can always try different approaches and experiment with new things. The secret is to obsess less over the logistics (by automating them, for example) and focus more on the event design and attendee experience. And one way to do that, apart from building an experience-oriented strategy, is to hire a strong agency that can accompany you through the entire conceptualization and planning process and ensure high-quality deliverables. So if you want to scale up your game and surprise your attendees, check out our eventplanner.net directory and discover all the event agencies we have listed. Start working with professionals today and double—or even triple—the ROI of your event.
Waarom cookies? Ze zijn noodzakelijk om onze website te laten functioneren en jouw browserervaring te verbeteren, maar ze zijn ook nodig om te koppelen met sociale media en marketingdoeleinden. Klik op 'Ik heb het begrepen' om de cookies, onze gebruiksvoorwaarden en privacy policy te accepteren. Of klik op om jouw cookievoorkeuren te wijzigen.