We overdrijven niet als we zeggen dat 2020 een catastrofaal jaar was voor onze sector. Er zijn nog geen internationale onderzoeken klaar die de desastreuze impact van COVID-19 in definitieve cijfers gieten, maar we kunnen al wel met zekerheid stellen dat het van kwaad tot erger is geëvolueerd.
Laten we de dingen in het juiste perspectief plaatsen. Volgens de Events Industry Council "is de economische impact op de evenementensector significant. In de totale economie staat onze sector op de 13e plaats. Gebaseerd op de b2b verkoop, zijn bedrijfsevenementen groter dan consumenten elektronica, computers en kantooruitrusting."
Het onderzoek van Global Economic Significance of Business Events uit 2018, geaccrediteerd door de Events Industry Council en uitgevoerd door Oxford Economics, onthult dat 1,5 miljard mensen wereldwijd deelnemen aan bedrijfsevenementen. 26 miljoen mensen hebben een baan die direct of indirect gelieerd is aan de sector. Het onderzoek schatte ook dat $ 2.5 biljoen (USD) direct of indirect wordt besteed tijdens evenementen.
Bekijk deze cijfers even in het licht van de wereldwijde lockdowns, waarbij de hele industrie van fysieke evenementen gewoon stilviel. Mensen konden niet meer reizen. En het is nog altijd niet duidelijk wanneer dit wel weer gaat kunnen.
We hebben eigenlijk geen uitgebreid economisch onderzoek nodig om de catastrofale impact van COVID-19 op onze sector te kennen. Toch hebben we ook, los van het leed, ontdekt hoe veerkrachtig we zijn. De crisis en de enorme stress die we allemaal hebben ervaren (en nog altijd ervaren), heeft ons ook nieuwe zienswijzen bijgebracht. Het heeft ons gedwongen om nieuwe opties en mogelijkheden te bekijken. Met dit in het achterhoofd, laten we op een rijtje zetten wat we hebben geleerd uit 2020:
Van fysieke naar online evenementen
Een belangrijke shift was de beweging van een fysieke omgeving naar een digitale omgeving tijdens evenementen. Aangezien fysieke events onmogelijk zijn, was de logische stap om deze online te maken. De grootste uitdaging daarbij was, en is nog altijd, om ze te laten uitstijgen boven het webinar format. We zien ondertussen wel verschillende formats verschijnen.
Van online topbijeenkomsten tot online festivals, mensen en bedrijven experimenteerden rijkelijk met verschillende opties en formats. Er zijn verschillende event management platformen die fysieke planningsfuncties omgezet hebben naar toepassingen voor online evenementen, en zo oplossingen bieden zodat evenementen digitaal kunnen worden.
Wij denken dat online events blijvertjes zijn! De pandemie heeft heel onze sector jaren vooruit gekatapulteerd. Wat een jaar geleden de uitzondering was, is nu de norm. We zullen effectief op een bepaald moment wel terugkeren naar fysieke evenementen, maar de digitale of hybride vormen zullen blijven bestaan.
Evenementen transformeren tot digitale marketingstrategieën
Sinds we onze evenementen online organiseren, ontstonden er ook nieuwe marketing opportuniteiten. Denk hier even over na: om met mensen te communiceren, moet je een contentmarketingstrategie opzetten, tezamen met een sterke aanwezigheid op social media. Maar je kunt niet direct connecteren met je publiek.
Mensen kunnen je content consumeren zonder dat ze hun interesse uiten in je merk. Met online evenementen veranderen de tijden. Je kunt jezelf differentiëren door een online event te runnen alsof het een vorm van digitale marketing is. We zeggen hierbij niet dat je niet moet investeren in SEO of contentmarketing. Maar los van deze strategieën, denk je over online evenementen als een manier om je business te laten groeien, zichtbaarder te worden online en direct te interageren met je prospecten.
Online communities creëren en voeden
Verder bordurend op het vorige punt, online evenementen zijn een geweldige opportuniteit om online communities te bouwen met als resultaat meer Instagram of LinkedIn volgers. Maar dit wil niet direct zeggen dat je een community hebt. Het grote voordeel van digitale evenementen is dat je niet alleen je aantal fans kunt laten groeien, maar hen ook voeden door hen regelmatig herhalende online events aan te bieden.
Voor de pandemie konden bedrijven en merken zich maar enkele evenementen permitteren. Een fysiek evenement kost namelijk nogal wat. Bij een digitaal evenement is de enige investering die je moet maken, een goed planningsplatform. Je hebt geen kosten voor de catering, de locatie of het AV-team.
Dus in plaats van enkele fysieke evenementen per jaar, kun je er online heel wat meer doen, zoals elke maand of elke week. Deze consistentie helpt je je gemeenschap te bouwen en deze te voorzien van waardevolle content en unieke online ervaringen (meer daarover later).
Nieuwe business ideeën ontwikkelen
Helaas heeft de pandemie geleid tot ontelbare faillissementen in onze sector. Van cateraars, tot verhuurders van meubilair, we hebben al heel wat bedrijven gezien die de deuren hebben gesloten. Aan de andere kant zijn er ook heel wat nieuwe business ideeën ontstaan, als gevolg van de fysiek naar online transformatie.
Veel AV-bedrijven hebben hun propositie herdacht en bieden nu studio’s aan. Online events zijn geweldig omdat je als organisator kunt connecteren met de spreker vanuit het comfort van je eigen huis. Maar als je een stapje verder wil gaan, herontwerp je best de hele productie. Het is altijd beter je event op te nemen en te streamen vanuit een professionele studio (met de juiste uitrusting, lichtinstallatie en professioneel geluid) dan vanuit je slaapkamer.
Studio’s zijn ook fantastisch om iets te communiceren via decoratie. Het is geweldig om te zien dat onze gewaardeerde collega’s erin slagen om zich opnieuw te profileren en nieuwe waarde en lucratieve business ideeën te ontwerpen.
Exceptionele online ervaringen bedenken
Door de omslag naar digitaal te moeten maken, zijn we er ook in geslaagd om nieuwe creatieve manieren te vinden om mensen online te engageren. Je kunt ze geïnteresseerd houden in online evenementen als je meer dan webinar-achtige ervaringen aanbiedt. Altijd maar meer organisators experimenteren met verschillende formats en ervaringen.
Wat denk je van een goochelaar tussen de kennissessies? Of een whiskey workshop na de afsluitende keynote speech? Of waarom laat je je gasten niet ontspannen met een online meditatie sessie of zelfs een dansles. En dat is maar een begin van wat mogelijk is. Hoe meer online events we gaan organiseren, hoe meer tech-partners betrokken worden, hoe meer we nieuwe formats en ‘once in a lifetime’ belevingen we gaan zien.
In het kort
2020 was een moeilijk jaar. En we zijn nog niet zeker hoe 2021 gaat verlopen. De economische impact was zonder meer catastrofaal, en we zien nog geen licht aan het einde van de tunnel op dit moment. Maar we hebben geen tijd verloren, we zijn creatief en innovatief geweest tijdens de crisis!
Het onvoorstelbare is wel gebeurd. We waagden de sprong naar online evenementen, samen met de tech-eventbedrijven. We transformeerden deze online events tot een deel van onze digitale marketing strategie, en we focusten op onze digitale communities en bereikten daarmee een wereldwijd publiek. We hebben nieuwe business ideeën bedacht als gevolg van deze digitale shift, tezamen met unieke online ervaringen. En misschien is het nog altijd moeilijk om optimistisch te zijn en/of blijven tijdens deze pandemie die nog altijd onder ons is, we mogen de hoop niet verliezen en nieuwe opportuniteiten zoeken voor onze sector is ‘the way to go’. Veel succes!