6x waarom fysieke evenementen onvervangbaar zijn

6x waarom fysieke evenementen onvervangbaar zijn

De toekomst van marketing is digitaal. Zoveel is duidelijk. Maar de populariteit van online evenementen en de huidige pandemie doet velen denken dat fysieke evenementen in de toekomst overbodig zijn. Face-to-face interacties met je publiek, prospecten en klanten kunnen echter nooit vervangen worden door digitale content.

 

Online evenementen hebben heel wat voordelen. Het gemak om deel te nemen is er zo eentje en dat kan interessant zijn voor mensen die geen tijd of energie hebben om een fysiek evenement bij te wonen. Maar er zijn aspecten die heel moeilijk of onmogelijk in de digitale wereld om te zetten zijn. Het intense gevoel van opwinding en enthousiasme wanneer je binnenstapt in een ruimte vol met mensen met eenzelfde doel. De grapjes en het gelach van je collega’s voordat het event begint. En dat is niet alles. De verwondering, het engagement en de verrassing die men tijdens een fysiek evenement ervaart, zijn minder intens en plezierig tijdens online interacties. Dit is waarom:

 


Non-verbale communicatie

Non-verbale communicatie speelt een belangrijke rol in onze levens. Deze communicatie beïnvloedt onze capaciteit om ons te verbinden en waardevolle relaties aan te gaan in het dagelijkse leven. Non-verbale aanwijzingen zijn stimuli die informatie zijn zonder dat er taal of woorden worden gebruikt. Dit is nog iets anders dan lichaamstaal dat eerder bestaat uit bewegingen en gebaren van het lichaam dan uit gezichtsuitdrukkingen.

 

Uit onderzoek blijkt dat niet-verbale aanwijzingen, zoals lichaamshouding en oogcontact, beïnvloeden hoe mensen de persoonlijkheidstrekken van anderen inschatten.

 

Chris Voss, auteur, vroegere FBI baas en onderhandelaar bij gijzelingen zegt er dit over: "de regel zegt dat 7% van de communicatie verloopt via het gesproken woord, 38% via de toon van de stem en 55% via de lichaamstaal."

 

De afwezigheid van non-verbale communicatie kan een enorm obstakel zijn voor sommige mensen. Als de lichaamstaal of de toon van de stem niet duidelijk is om de boodschap te begrijpen, gebeurt de interpretatie van de woorden vaak op basis van eerdere kennis en ervaring. Dit maakt het complex voor individuen die het moeilijk hebben met het identificeren van aanwijzingen zoals sarcasme, humor of zelfs boosheid in iemands gezichtsuitdrukking of toon van de stem.

 


Zintuigelijke belevingen

Om herinneringen te creëren bij je gasten, betrek je best hun zintuigen. Bijvoorbeeld:

  • Zien: gebruik bloemen of verlichting als decoratie
  • Horen: speel zachte muziek tijdens de maaltijd
  • Voelen: serveer finger food met tapenade van olijven
  • Smaak: serveer een delicieus dessert

 

Combineer je al deze zintuiglijke ervaringen, dan breng je je gasten in de zevende hemel. Ze zullen je evenement niet vergeten. Dit is veel moeilijker in een digitale set-up. 

 


Focus

Bij virtuele evenementen is het soms een hele opgave om je hoofd er bij te houden. Onderzoekers zeggen dat onder ‘normale’ omstandigheden het 23 minuten en 15 seconden duurt voordat je begint te dagdromen. Bij online evenementen ben je nog gemakkelijker afgeleid, alleen al door het aantal tabs op je scherm. Het internet biedt een onmetelijk aantal entertainmentmogelijkheden. Bye bye je aandacht voor wat er gebeurt op de virtuele stage. Tijdens een fysiek evenement kun je de aandacht van het scherm naar het podium terug trekken. Dat is veel moelijker online. 

 


Organisch netwerken

Niets kan op tegen de ervaring van omgeven te zijn door mensen die jouw passies en interesses delen. Niets is zo spannend als nieuwe mensen leren kennen. Op fysieke events heb je in vergelijking met virtuele evenementen ook een grotere kans dat je deals sluit. Netwerken is een kernelement van elk evenement. Deelnemers die zich met elkaar mengen hebben meer kansen om nieuwe connecties te vinden, potentiële klanten of businesspartners te ontdekken en relaties op te bouwen met andere enthousiastelingen met een gedeelde passie en interesse.

 


Surprise!

Het verrassingseffect is wat een fysiek evenement zo intrigerend maakt: niet weten wat je moet verwachten is spannend én inspirerend. Mensen houden van verrassingen, of het nu een prijs is of een lichtshow.

 

Eventprofessional Kevin Van der Straeten vertelt: "om echt verbinding te maken met je publiek, moet je hen een ‘ervaring’ aanbieden. Een belevenis die nog lang nazindert in hun hoofd. Als je er in slaagt om op die manier mensen hun emoties te raken, dan kun je langetermijn en waardevolle relaties opbouwen en zijn mensen meer geneigd om je boodschap op te pikken en te aanvaarden. Het geheim van belevenissen zit in het ontwikkelen van een totaalconcept met een hoge ‘wow’factor." Een ‘wow’ moment bereiken, is veel moeilijker in een online setting. 

 


Reizen naar nieuwe locaties

Reizen tijdens online events? Het is mogelijk! Van de keukentafel naar de bank in de woonkamer. Fysieke evenementen zijn een prima manier om nieuwe plekken te leren kennen. Zo kun je die gaan ontdekken, nieuwe dingen leren en netwerken in een totaal andere omgeving. Maakt niet uit hoe gedigitaliseerd onze maatschappij gaat worden, mensen gaan altijd geïnteresseerd zijn in andere steden. Ze willen nieuwe bestemmingen ontdekken, interageren met andere culturen en de lokale keuken proeven. Reizen is een ervaring zoals er geen andere bestaat. Online evenementen kunnen dit niet vervangen.

 


In het kort

Gezien de uitzonderlijke situatie zijn we nu afhankelijk van online events om elkaar te ontmoeten en te leren. Maar deze online momenten missen belangrijke aspecten die wel aanwezig zijn bij fysieke interactie. Het gaat bijvoorbeeld om lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen. Daarom zijn offline events belangrijker dan virtuele omdat alle deelnemers aanwezig kunnen zijn, fysiek met elkaar omgaan en met elkaar communiceren zonder angst voor miscommunicatie.

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Christian Titeca [Photoevents]
Christian Titeca [Photoevents]
Leader|2022-02-07 - 11:03u

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Productlancering onder de Spaanse zon

Productlancering onder de Spaanse zon

Advertenties