De toekomst van marketing is digitaal. Zoveel is duidelijk. Maar de populariteit van online evenementen en de huidige pandemie doet velen denken dat fysieke evenementen in de toekomst overbodig zijn. Face-to-face interacties met je publiek, prospecten en klanten kunnen echter nooit vervangen worden door digitale content.
Online evenementen hebben heel wat voordelen. Het gemak om deel te nemen is er zo eentje en dat kan interessant zijn voor mensen die geen tijd of energie hebben om een fysiek evenement bij te wonen. Maar er zijn aspecten die heel moeilijk of onmogelijk in de digitale wereld om te zetten zijn. Het intense gevoel van opwinding en enthousiasme wanneer je binnenstapt in een ruimte vol met mensen met eenzelfde doel. De grapjes en het gelach van je collega’s voordat het event begint. En dat is niet alles. De verwondering, het engagement en de verrassing die men tijdens een fysiek evenement ervaart, zijn minder intens en plezierig tijdens online interacties. Dit is waarom:
Non-verbale communicatie
Non-verbale communicatie speelt een belangrijke rol in onze levens. Deze communicatie beïnvloedt onze capaciteit om ons te verbinden en waardevolle relaties aan te gaan in het dagelijkse leven. Non-verbale aanwijzingen zijn stimuli die informatie zijn zonder dat er taal of woorden worden gebruikt. Dit is nog iets anders dan lichaamstaal dat eerder bestaat uit bewegingen en gebaren van het lichaam dan uit gezichtsuitdrukkingen.
Uit onderzoek blijkt dat niet-verbale aanwijzingen, zoals lichaamshouding en oogcontact, beïnvloeden hoe mensen de persoonlijkheidstrekken van anderen inschatten.
Chris Voss, auteur, vroegere FBI baas en onderhandelaar bij gijzelingen zegt er dit over: "de regel zegt dat 7% van de communicatie verloopt via het gesproken woord, 38% via de toon van de stem en 55% via de lichaamstaal."
De afwezigheid van non-verbale communicatie kan een enorm obstakel zijn voor sommige mensen. Als de lichaamstaal of de toon van de stem niet duidelijk is om de boodschap te begrijpen, gebeurt de interpretatie van de woorden vaak op basis van eerdere kennis en ervaring. Dit maakt het complex voor individuen die het moeilijk hebben met het identificeren van aanwijzingen zoals sarcasme, humor of zelfs boosheid in iemands gezichtsuitdrukking of toon van de stem.
Zintuigelijke belevingen
Om herinneringen te creëren bij je gasten, betrek je best hun zintuigen. Bijvoorbeeld:
- Zien: gebruik bloemen of verlichting als decoratie
- Horen: speel zachte muziek tijdens de maaltijd
- Voelen: serveer finger food met tapenade van olijven
- Smaak: serveer een delicieus dessert
Combineer je al deze zintuiglijke ervaringen, dan breng je je gasten in de zevende hemel. Ze zullen je evenement niet vergeten. Dit is veel moeilijker in een digitale set-up.
Focus
Bij virtuele evenementen is het soms een hele opgave om je hoofd er bij te houden. Onderzoekers zeggen dat onder ‘normale’ omstandigheden het 23 minuten en 15 seconden duurt voordat je begint te dagdromen. Bij online evenementen ben je nog gemakkelijker afgeleid, alleen al door het aantal tabs op je scherm. Het internet biedt een onmetelijk aantal entertainmentmogelijkheden. Bye bye je aandacht voor wat er gebeurt op de virtuele stage. Tijdens een fysiek evenement kun je de aandacht van het scherm naar het podium terug trekken. Dat is veel moelijker online.
Organisch netwerken
Niets kan op tegen de ervaring van omgeven te zijn door mensen die jouw passies en interesses delen. Niets is zo spannend als nieuwe mensen leren kennen. Op fysieke events heb je in vergelijking met virtuele evenementen ook een grotere kans dat je deals sluit. Netwerken is een kernelement van elk evenement. Deelnemers die zich met elkaar mengen hebben meer kansen om nieuwe connecties te vinden, potentiële klanten of businesspartners te ontdekken en relaties op te bouwen met andere enthousiastelingen met een gedeelde passie en interesse.
Surprise!
Het verrassingseffect is wat een fysiek evenement zo intrigerend maakt: niet weten wat je moet verwachten is spannend én inspirerend. Mensen houden van verrassingen, of het nu een prijs is of een lichtshow.
Eventprofessional Kevin Van der Straeten vertelt: "om echt verbinding te maken met je publiek, moet je hen een ‘ervaring’ aanbieden. Een belevenis die nog lang nazindert in hun hoofd. Als je er in slaagt om op die manier mensen hun emoties te raken, dan kun je langetermijn en waardevolle relaties opbouwen en zijn mensen meer geneigd om je boodschap op te pikken en te aanvaarden. Het geheim van belevenissen zit in het ontwikkelen van een totaalconcept met een hoge ‘wow’factor." Een ‘wow’ moment bereiken, is veel moeilijker in een online setting.
Reizen naar nieuwe locaties
Reizen tijdens online events? Het is mogelijk! Van de keukentafel naar de bank in de woonkamer. Fysieke evenementen zijn een prima manier om nieuwe plekken te leren kennen. Zo kun je die gaan ontdekken, nieuwe dingen leren en netwerken in een totaal andere omgeving. Maakt niet uit hoe gedigitaliseerd onze maatschappij gaat worden, mensen gaan altijd geïnteresseerd zijn in andere steden. Ze willen nieuwe bestemmingen ontdekken, interageren met andere culturen en de lokale keuken proeven. Reizen is een ervaring zoals er geen andere bestaat. Online evenementen kunnen dit niet vervangen.
In het kort
Gezien de uitzonderlijke situatie zijn we nu afhankelijk van online events om elkaar te ontmoeten en te leren. Maar deze online momenten missen belangrijke aspecten die wel aanwezig zijn bij fysieke interactie. Het gaat bijvoorbeeld om lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen. Daarom zijn offline events belangrijker dan virtuele omdat alle deelnemers aanwezig kunnen zijn, fysiek met elkaar omgaan en met elkaar communiceren zonder angst voor miscommunicatie.
Engels
It's safe to say that the future of marketing is online. The popularity of online events and the ongoing sanitary crisis has led many to believe that in-person events are becoming obsolete. But face-to-face interactions with your audience, prospects, and clients can never be replaced by digital content.
Sure, there are lots of benefits to an online event such as ease of attendance for those who might not have the time or energy to attend an in-person one but don't overlook some additional aspects that are difficult or impossible to replicate digitally. For instance, you can't get that feeling of excitement and enthusiasm when walking into a room full of people with a common goal. You miss out on all the jokes and laughter from your peers while catching up before getting down to business. And that’s not all. The awe, the engagement, and the surprise one will experience during in-person events are less intense and joyful during online interactions. Here’s why:
Non-verbal communication
Nonverbal communication plays a significant role in our lives, as it can improve a person's ability to relate, engage, and establish meaningful interactions in everyday life. Nonverbal cues are stimuli that provide information without using words or speech. This is different from body language which relies on gestures and movements of the body rather than just facial expressions. Research has found that nonverbal cues such as posture and eye contact can influence how people perceive others' personality traits such as competence.
According to Chris Voss, author and former FBI lead hostage negotiator, nonverbal communication is conditioned by the 7-38-55. As Voss notes, “The rule states that 7 percent of meaning is communicated through spoken word, 38 percent through tone of voice, and 55 percent through body language.”
The lack of non-verbal communication in online events can be a major obstacle for some people. In contrast to face-to-face interactions, when there is no body language or tone of voice available to assist with understanding, the context and meaning behind words must often be inferred based on prior knowledge and experience. This makes it difficult for individuals who may have trouble reading cues such as sarcasm, humour, or anger in someone's facial expression or tone of voice.
Sensorial experiences
To create long-lasting memories, you have to engage your attendees’ senses. For example, you can:
- Use floral or light venue decorations for sight;
- Play soft music during the meal for hearing;
- Serve finger foods like olive tapenade and hummus for touch;
- Incorporate scents into your atmosphere for smell;
- Prepare a delicious dessert for taste.
Combining all these sensorial experiences will help you enchant your attendees, making sure they’ll remember your event. But that’s something you won’t be able to reproduce digitally.
Better focus
Keeping attendees' attention during virtual events can be difficult. Research suggests that in normal circumstances, it takes an average of 23 minutes and 15 seconds for someone to start daydreaming or become disengaged. Online events make disengagement easier, considering the number of tabs an attendee will open during a session. The internet provides virtually unlimited resources for entertainment, which creates a lack of interest in what is happening at the session on stage. At least during an in-person event, you can address this problem by redirecting people’s attention from their screens to the stage.
Organic networking
There’s nothing like the experience of being at an event where you're surrounded by people who share your passions and interests as well as connecting with new people. In-person networking events have shown to give a higher likelihood of closing deals than virtual ones do. Networking is a key element to the experience at any event. Attendees who mingle and network will have more opportunities to find new connections, discover potential customers or business partners, and build relationships with fellow enthusiasts of their passions and interests.
The surprise factor
The surprise element is what makes in-person events so intriguing; the element of not knowing what to expect can be thrilling and inspiring. People love it when they're surprised by something, whether it's with a reward or an unexpected light show.
As event professional Kevin Van der Straeten explains, "In order to really get through to your audience, you need to provide them with a genuine experience, an experience that will linger long in their memory. If you are able to engage people’s emotions in this manner, you will be better able to build up long-term, sustainable relations and they will be quicker to pick up and accept your message. The art of creating this kind of experience consists in the development of a total concept with a high WOW!-factor.” However, achieving the “WOW” feeling is much harder during online events.
Traveling to new locations
You can obviously travel during online events … from the kitchen table to the living room sofa. But, let’s not forget that in-person events are an excellent way to explore new places and even experience a new culture. They allow for exploration, learning, and networking in a new environment. No matter how digitised our society becomes, people are always going to be interested in the physical aspect of cities. They want to experience new destinations, interact with other cultures, and try the local cuisine. Travelling is an experience like no other and online events won’t replace it.
Final thoughts
Considering the extraordinary circumstances, we’re relying heavily on running and attending online events as a way of learning and connecting with others. But these online experiences are missing some of the important aspects of in-person interaction such as body language and facial expressions. This is why many see offline events as being more important than virtual ones because they provide an opportunity for both parties to be present, interact with one another physically, and share their thoughts without fear of judgment or misinterpretation.