5 grote eventlocaties reageren op stopzetten steun in Nederland

5 grote eventlocaties reageren op stopzetten steun in Nederland

Ongeloof en boosheid. Dat is wat er op dit moment vooral heerst in de Nederlandse evenementenmarkt. Uit een Kamerbrief wordt duidelijk dat, zonder overleg met de (zakelijke) evenementenbranche, alle steun van de overheid per 1 oktober wordt stopgezet. De overheid geeft aan dat het een logisch moment is om te stoppen met de generieke steunmaatregelen. Evenementenlocaties denken daar anders over.

 

Henk Kroneberg en Vincent de Ridder, voorzitter en bestuurslid van de Dutch Venue Association, noemen het stoppen van de financiële steun en het laten doorlopen van de restricties onverteerbaar en niet uit te leggen. Er is geen enkel overleg geweest over het stoppen van de maatregelen en de impact die dat gaat hebben.

 

Bedrijven uit de zakelijke evenementenbranche reageren geschokt op het nieuws van het stopzetten van de overheidssteun. Voor hen is er veel onduidelijkheid. Congressen, beurzen, meerdaagse meeting en andere zakelijke events worden maanden van tevoren gepland en organisatoren hebben geen zekerheid over het doorgaan van hun meeting of event in de toekomst. Zij zijn terughoudend en de overheidssteun gaf locaties de zekerheid dat zij niet om zouden vallen. In dit bericht laten we ondernemers van toonaangevende evenementenlocaties aan het woord over de gevolgen van de besluiteloosheid van het kabinet voor hun bedrijfsvoering.

 


Rotterdam Ahoy - Rotterdam

“Het is heel belangrijk voor onze locatie dat er snel duidelijkheid komt,” vertelt Jolanda Jansen (directeur). Het kabinet kijkt altijd drie weken vooruit, maar zo’n periode is voor evenementenlocaties, eventmanagers en organisatoren veel te kort. “Evenementmanagers twijfelen of ze een contract moeten tekenen omdat die onwetendheid zo fnuikend is. Daarbij hebben wij in de coronaperiode afscheid genomen van veel werknemers. We zijn echt onderbezet. Sinds juni zijn we weer nieuwe mensen aan het aannemen, maar toen alles in juli weer on hold ging, was er wederom veel onduidelijkheid. Het verbaast me vooral dat premier Rutte heeft gezegd dat we het samen doen tot de eindstreep. Die eindstreep is nog niet in zicht, beperkingen zijn nog niet opgeheven en zodra de eindstreep wel in zicht is, draait alles niet meteen de volgende dag. Daar gaat tijd overheen, het is belangrijk onze en andere getroffen sectoren te blijven ondersteunen.”

 

Jolanda blijft ondanks alles het positieve van de situatie inzien. “Het is wel duidelijk wat de uitkomst is van die discussie tussen live versus online. Vanuit de markt kunnen partijen niet wachten om elkaar weer te zien! Het komt goed, maar de wijze waarop het kabinet dit aanpakt mist op dit moment elk helder plan.”

 


Van Nelle Fabriek - Rotterdam

Henk van Maanen initieerde 18 maanden geleden de eerste brandbrief aan de betrokken bewindslieden. Twee weken later spraken vertegenwoordigers van de evenementenbranche met Grapperhaus, De Jonge, Van Engelshoven, Keijzer en vele betrokken ambtenaren.

 

Hij kan zich goed verplaatsen in Den Haag. “Er zijn soms keuzes gemaakt onder zware omstandigheden. Die vallen voor de een goed uit en voor de ander soms ronduit slecht. Het belangrijkste is dat Den Haag zich blijft beseffen dat in de zakelijke evenementenbranche de tijd tussen het eerste gesprek met een potentiële opdrachtgever, het offertetraject en uiteindelijk de dag van het evenement zelf, lang is. Minimaal zes maanden, vaak een jaar of nog langer. In de horeca is dat bijvoorbeeld anders. Je geeft de barkeeper een paar euro en krijgt een biertje. Dat is een win – win situatie. Bij ons is de tijd van vraag tot levering van ons product en dus de betaling daarvan veel langer.”

 

“Ik heb er alle vertrouwen in dat alle betrokken ambtenaren en bewindslieden die op regelmatige basis met de vertegenwoordigers van onze branche spreken heel goed beseffen dat wij dus niet vanaf dag 1 als weer zonder restricties open mogen zomaar dat geld hebben. Ik ben ervan overtuigd dat Den Haag dit weet en dat hier gezamenlijk een passende oplossing voor wordt gevonden die recht doet aan onze branche die jaarlijks werk biedt aan duizenden mensen.”

 


De Kromhouthal - Amsterdam

Vincent de Ridder pleit voornamelijk voor het zo snel mogelijk volledig openen van de zakelijke evenementenbranche zonder beperkingen. “De Fieldlab onderzoeken hebben aangetoond dat we alle soorten zakelijke evenementen op een veilige manier kunnen organiseren. Onze branche heeft het afgelopen anderhalf jaar heel constructief samengewerkt met de overheid en wetenschappers. We zijn uiterst flexibel, innovatief en begripvol geweest. Nu is het tijd dat onze branche weer echt aan de slag mag. Wij verdienen het vertrouwen van het kabinet”.

 

Ook Vincent benadrukt het belang van duidelijkheid over wat er bij de volgende stap op 20 september gaat gebeuren. “We zien nu alweer dat opdrachtgevers aan het twijfelen zijn of ongeplaceerde evenementen door kunnen gaan de komende maanden.” Omdat een evenement niet van de ene op de volgende dag gepland kan worden, is er duidelijkheid nodig. “Het kabinet moet nu dat signaal geven zodat alle opdrachtgevers weer vertrouwen krijgen en evenementen gaan plannen”. 

 


Fokker Terminal - Den Haag

“Waar wij vooral mee te maken hebben zijn de vele restricties,” vertelt Tom Verhaar. “We verwachten dat er dit jaar veel schade is en ook kwartaal vier daarbij zal horen. Daar waar we normaalgesproken bijvoorbeeld een congres voor 750 man kunnen hosten, kunnen we door de huidige restricties van de overheid veel minder mensen ontvangen. Dat heeft invloed op de cijfers. Onze agenda ziet er in het najaar op zich redelijk uit, maar de capaciteit is gewoon veel lager dan waar ons exploitatiemodel op gebaseerd is. De vaste lasten en lonen lopen immers gewoon door. Wij merken ook dat er veel organisaties waaronder notabene de overheid terughoudend zijn voor de organisatie van evenementen dit najaar. Dit is een aandachtspunt wat ook zeker niet uit het oog moet worden verloren.”

 

Om het gat in de capaciteit op te vullen is de steun van de overheid nog hard nodig. “Wij werken maanden vooruit zegt Tom. Mochten de versoepelingen medio september ingaan is kwartaal vier alsnog niet gered omdat er een lange voorbereidingstijd is vanuit opdrachtgevers en andere betrokken partijen. 

 


Beurs van Berlage - Amsterdam

Ook voor de internationale congres- en beurzenmarkt is het belangrijk om duidelijkheid te krijgen. Michiel Lindenbergh (commercieel directeur) van de Beurs van Berlage ziet dat internationale opdrachtgevers niet weten waar zij aan toe zijn. “Zij raadplegen onze overheidswebsite en snappen er niks van. Mogen ze wel komen, hoe ziet het met reizen vanuit Europa en van buiten Europa? Wanneer gaat alles weer open? Er is geen duidelijk routeplan met een streefdatum waarbij iedereen weet waar we aan toe zijn.”

 

Dat dit grote gevolgen kan hebben voor de internationale congres- en beurzenmarkt beaamd Michiel. “Nederland had juist een stabiele en veilige positie op het gebied van kenniseconomie en internationale congressen en bijeenkomst. Buitenlandse opdrachtgevers worden nu haast lacherig van het zwalkende Nederlandse beleid. In het buitenland zijn er veel duidelijkere lijnen uitgezet.”

 

“Het is daarbij van groot belang dat er duidelijkheid komt over de steunmaatregelen. De steun van onze branche is hard nodig. Als je nu zou stoppen betekent dat een kapitaalsvernietiging. Bedrijven zijn 1,5 jaar lang gesteund en in de lucht gehouden. Nu met het zicht op de haven wordt die steun gestopt en gaat een groot aantal bedrijven om vallen. Deze bijeenkomsten vergen lange voorbereidingstijden en staan niet direct weer volledig ‘aan’, zoals een restaurant of een nachtclub. Het duurt veel langer voordat het internationale reizen voor dit soort bijeenkomsten weer in zijn volle omvang terug is.”

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

ISE 2025: 'Connection Restored' - Claim nu je gratis ticket!

ISE 2025: 'Connection Restored' - Claim nu je gratis ticket!

Gloednieuw 4-sterrenhotel The Ostendian opent maart 2025

Gloednieuw 4-sterrenhotel The Ostendian opent maart 2025

De beste tips om jouw events zo chaotisch mogelijk te laten verlopen.

De beste tips om jouw events zo chaotisch mogelijk te laten verlopen.

Advertenties