Groot personeeltekort in eventsector. Nood is hoog, jacht op talent open

Groot personeeltekort in eventsector. Nood is hoog, jacht op talent open

De eventsector herstart, maar tekort aan personeel speelt voor de eerste keer parten. De nood is hoog, de jacht op talent is geopend.


De COVID crisis was nefast voor de eventsector, om een open deur in te trappen. De sector veert op en blijft niet bij de pakken zitten. Maar een tekort aan medewerkers stelt de bedrijven voor een serieuze uitdaging. De Event Confederation, Live 2020 en het Sociaal Fonds

Podiumkunsten rollen samen een sectorcampagne op social media uit om de troeven van de sector te belichten. Nooit eerder moest de sector dit doen, maar de nood is te hoog om alle projecten die gepland zijn te kunnen uitvoeren.


Interesse om in de eventsector te werken? Bekijk de job aanbiedingen hier. Zelf een vacature in je eventbedrijf? Met je premium bedrijfspagina plaats je gratis vacatures.


Stijn Snaet, porte-parole d’Event Confederation : « Le secteur a toujours attiré les demandeurs d’emploi. Et cet environnement créatif, varié et parfois international est très prisé. Mais aujourd'hui, malheureusement, ses atouts ne suffisent plus à pourvoir les postes vacants. Les besoins sont très importants. De nombreuses entreprises proposent déjà des solutions créatives pour le recrutement, le secteur est connu pour cela, mais nous avons vraiment besoin de personnes supplémentaires. Le secteur séduit ceux et celles qui ne recherchent pas un horaire de bureau, mais plutôt un emploi stimulant et positif, sans exigence de diplôme spécifique et où l’on apprend sur le tas. En outre, le secteur belge de l'événementiel est reconnu comme un leader mondial, également en termes de technologies. »



La guerre des talents est terminée

De sector doet beroep op allerlei profielen en talenten, mensen met veel energie, creativiteit en geduld. Zowel technici, als planners en organisatoren, commerciële mensen, manusjes van alles, …


Dirk Van Roy, CEO Easyfairs: "Het is misschien wat sloganesk, maar intern gebruik ik het regelmatig: 'De War-for-talent is over. Het talent heeft gewonnen'. Het is vandaag de werknemer of potentiële werknemer die wikt en weegt. Het is niet meer de werkgever die de overhand heeft. Het gaat bijgevolg natuurlijk niet meer enkel over verdienste. Het totale plaatje met opleiding, fun, duurzaam ondernemen, creatief ondernemerschap enz. moet kloppen. Als bedrijf moeten we bijgevolg zichtbaarder en attractiever zijn om de juiste profielen aan te trekken."



Relaties en prijzen onder druk

De sector werkte met 50% vaste medewerkers maar deed voor de andere 50% beroep op freelancers, jobstudenten en vrijwilligers. Ook die mensen terug aan boord krijgen, blijkt niet evident. Het stelt zowel organisatoren en toeleveranciers voor serieuze uitdagingen om de planningen ingevuld te krijgen.


Yo Van Saet, Festivaldirecteur Live Nation: "Wij voelen het tekort aan medewerkers op 2 manieren. Enerzijds crew, technici & stagehands, maar ook op het vlak van vrijwilligers. We werken daar oplossingen uit maar dat vergt extra energie en inspanningen en veel meer moeite dan pre-corona. Dit heeft ook tot gevolg dat we geconfronteerd worden met prijsstijgingen bij onze leveranciers."


Katrien Vermeire, Managing Director John & Jane: "Te kort aan personeel zet een rem op onze ontwikkeling en groei als bedrijf. Niet alleen in België, maar ook naar de buitenlandse opdrachten toe. Wij zijn verplicht om de opdrachten te kiezen, wat we in het verleden nooit moesten doen. Dat zet bijgevolg ook de relatie met sommige klanten onder druk."



Oplossing te vinden in het buitenland?

Door ruimer te rekruteren en dus ook over de landsgrenzen heen te kijken, is er meer flexibiliteit qua planning, maar dat neemt niet weg dat de sector die vacatures prioritair toch lokaal wil invullen.


Tom Van Hemelrijck, CEO Central Europe PRG: "We merken heel duidelijk druk op beschikbaarheid van talent en kennis, wat ons wel voor operationele uitdagingen stelt. We zijn de oplossingen aan het creëren. Door onze internationale schaal, kunnen we ruimer kijken naar oplossingen. Eén daarvan is dat we ondertussen ons eigen crewbedrijf hebben in Duitsland met 150 medewerkers om nog flexibeler te kunnen zijn. Want laat het duidelijk zijn, dit probleem stelt zich overal in Europa. Door die schaalvergroting hebben we toegang tot oplossingen van een heel andere orde dan enkel lokaal."


Jan De Meyer, CEO The Powershop: "Onze vaste ploeg hebben we grotendeels kunnen behouden en aan het werk zetten tijdens Corona. Dus dat valt mee in vergelijking met sectorgenoten. Extra ervaren vaste techniekers zijn vandaag zeker welkom, maar dat was precorona ook al het geval. Daar zit het verschil niet. Stagehands vormen wel dé uitdaging. Dat proberen we op te vangen met extra jobstudenten tot op zekere hoogte maar vooral spreken we intensief met crewbedrijven naar mogelijkheden, en sluiten we buitenlandse crew ook niet uit."


Interesse om in de eventsector te werken? Bekijk de job aanbiedingen hier. Zelf een vacature in je eventbedrijf? Met je premium bedrijfspagina plaats je gratis vacatures.

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Hoe neem je beter beslissingen bij het plannen van je evenement?

Hoe neem je beter beslissingen bij het plannen van je evenement?

Van één evenement naar een heel jaar 'engagement': gebruik post-event content voor een 365-dagenstrategie

Van één evenement naar een heel jaar 'engagement': gebruik post-event content voor een 365-dagenstrategie

Zullen er in de toekomst nog voldoende evenementen zijn?

Zullen er in de toekomst nog voldoende evenementen zijn?

Advertenties